• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3876 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۹ مرداد

چهره‌ها- خبرها

توافق پنج ‌بندي معارضان سوري و عربستان
اخيرا پايگاه خبري شبكه ماهواره‌اي الجسر، وابسته به مخالفان سوريه فاش كرد، عادل الجبير وزير خارجه عربستان در نامه‌اي به هيات عالي مذاكره‌كننده مخالفان سوريه (مقيم رياض) گفته كه واقعيت سوريه نشان مي‌دهد كه كناره‌گيري بشار اسد از قدرت در زمان فعلي، غيرممكن است و بايد درباره مدت حضورش بحث شود. حالا پايگاه خبري العهد به نقل از منابعي از بين معارضان سوري نوشته كه هيات عالي مذاكره‌كننده مخالفان سوري و عادل الجبير، وزير خارجه عربستان در ديدار اخير خود با يكديگر درباره چند بند به توافق رسيده‌اند كه بر اساس آن معارضان با حضور 18 ماهه بشار اسد در دوره انتقالي سوريه و حق وي براي نامزدي در دور بعد رياست‌جمهوري اين كشور، تضمين حفظ ارتش و دستگاه امنيتي سوريه و جلوگيري از فروپاشي نيروهاي مسلح موافقت كرده‌اند. به اين ترتيب معارضان سوري با مشاركت اقليت‌هاي مختلف در دولت آينده سوريه و تضمين سلامت آنها هم موافقت كرده‌اند و تعهد داده‌اند به اقدامات مسلحانه و وجود سلاح سنگين به خصوص در ادلب پايان دهند و ارتش آزاد و ارتش سوريه براي مبارزه با تروريست‌ها در آينده همكاري كنند. منبع رسانه‌اي وابسته به معارضان سوريه چند روز پيش گزارش داد كه عادل الجبير، وزير خارجه عربستان در ديدار با نمايندگان هيات عالي مذاكره‌كنندگان معارضان سوريه و رياض حجاب، رييس آن به آنها گفته كه بشار اسد در قدرت باقي است و امكان كنار زدن او در آغاز مرحله انتقالي نيست و بايد طبق اين واقعيت وارد مذاكرات آتي شد و مدت حضور او در مرحله انتقالي و اختياراتش در آن مرحله را بررسي كرد.


تلاش براي حذف بن‌سلمان

روزنامه پراودا يكي از قديمي‌ترين روزنامه‌هاي روسي در گزارشي تاكيد كرده كه حكومت آل‌سعود در عربستان شاهد خطرناك‌ترين دوران خود در تاريخ تاسيس اين حكومت است و نمي‌توان به راحتي درباره آينده اين كشور اظهارنظر كرد. اين روزنامه تاكيد كرده كه كشورهاي صادر‌كننده نفت با حالت بي‌ثباتي بي‌سابقه‌اي دست و پنجه نرم مي‌كنند كه يكي از آنها عربستان است كه در شرايط فعلي با چالش‌هاي عمده‌اي روبه رو شده و ممكن است چند ماه آينده پر تنش‌ترين ماه‌ها در تاريخ معاصر عربستان باشد. اين روزنامه نوشته تعداد زيادي از اعضاي خاندان سلطنتي در عربستان خواستار كنار گذاشتن «محمد بن سلمان» شاهزاده جوان و وليعهد اين كشور هستند كه با حمايت پدرش «ملك سلمان» موفق شده به سرعت در رده‌بندي قدرت رشد كند و تقريبا به صورت مطلق كنترل ارتش و اقتصاد اين كشور را به دست بگيرد. روزنامه پراودا نوشته كه جنگ عربستان در يمن و ادامه تنش‌ها در مناطق شرقي اين كشور از عوامل اصلي بدتر شدن اوضاع براي عربستان است. بر اساس اين گزارش، جنگ يمن نخستين آزمايش غيرموفق بن سلمان بوده زيرا حمله به يمن به دستور او كه وزير دفاع عربستان است صورت گرفت و ادامه‌دار شدن آن بدون اينكه نتيجه قابل توجهي براي عربستان داشته باشد، انتقادهاي زيادي را براي اين شاهزاده به همراه داشته است. اين روزنامه روسي ادعا كرده كه همه نيروهاي ارتش عربستان اين جنگ را تاييد نمي‌كنند زيرا هزينه‌هاي گزافي به عربستان تحميل كرده و در آخرين مورد نيز رياض مجبور شده تجهيزات نظامي و جنگ‌افزارهاي زيادي از ايالات متحده خريداري كند. در ادامه اين گزارش آمده كه ديدگاه تروريستي در بسياري از جوانان سعودي ريشه كرده است و به همين دليل وليعهد عربستان نمي‌تواند در آينده احساس امنيت كامل داشته باشد.

 

سكوت ترامپ درباره انفجار مسجد مينه‌سوتا
 روزنامه واشنگتن‌پست در مطلبي با اشاره به سكوت دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا درباره انفجار مسجد مسلمانان در مينه‌سوتا كه چهار روز قبل هنگام نماز صبح به وقوع پيوست نوشت: از زماني كه بمب مسجد مسلمانان را در صبح شنبه منفجر كرده است، دونالد ترامپ با استفاده از توييتر ترجيح داده با مردم امريكا درباره «اخبار جعلي» ارتباط برقرار كند، به يك سناتور دموكرات اهل كانكتيكت حمله كند و اصرار ورزد در حالي كه در تعطيلات در ايالت نيوجرسي به‌سر مي‌برد با اين حال به‌شدت مشغول كار است. به‌نوشته اين روزنامه، موضوعي كه تاكنون ترامپ به آن نپرداخته همانا حمله به مركز اسلامي دارالفاروق در حومه شهر بلومينگتون كه در آن چند نفر براي فريضه نماز صبح حضور داشتند، بود. با اينكه مقام‌هاي محلي گفتند هيچكس در جريان اين حادثه مجروح نشده، اما اين حمله موجب ايجاد حس به حال خود رها شدن در جامعه مسلمانان امريكا شده است. اين در حالي است كه اهالي مينه سوتا و ديگران هنوز منتظر سخنان رييس‌جمهور در محكوم كردن اين حمله هستند. اسد زعمان، مدير انجمن امريكاييان مسلمان مينه سوتا به وبگاه خبري «باز فيد» گفت: «تعجب مي‌كنيم چرا ترامپ در مورد اين توييتي نكرده است. به نظر مي‌رسيد كه او مايل به ارسال پيام‌هاي توييتري در مورد مسائل امنيتي و تروريستي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون