• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3880 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۴ مرداد

موافقت اصولي سازمان هواپيمايي با آغاز فعاليت ايرلاين‌هاي جديد

آغاز رقابت در صنعت هوايي

گروه اقتصادي

خبر كوتاه اما اميدوار‌كننده است: «موافقت اصولي سازمان هواپيمايي با آغاز فعاليت ايرلاين‌هاي جديد.» اين يعني فعاليت ايرلاين‌ها در ناوگان هوايي وارد فضاي رقابتي جديدي خواهد شد و مي‌توانيم از اين پس شاهد تنوع بيشتر ارايه خدماتي باشيم كه تاكنون جاي آنها در درخواست‌ها از ايرلاين‌ها خالي بود. چند سالي است كه موضوع افزايش تعداد ايرلاين‌هاي فعال ايراني در ناوگان هوايي كشور روي ميز روساي سازمان هواپيمايي كشوري قرار دارد؛ پرونده‌اي كه حتي زماني توسط وزير راه و ترابري دولت نهم هم مطرح شد و حتي موضوع ورود ايرلاين‌هاي خارجي به ناوگان هوايي به‌طور رسمي توسط اين مقام ارشد وزارتخانه مطرح شد. هر چند اين موضوع توسط ايرلاين‌هاي داخلي واكنش مثبتي نداشت و داخلي‌ها با انتقادات شديد خواستار لغو چنين تصميمي شدند اما به نظر مي‌رسيد كه بحث ورود ايرلاين‌هاي جديد براي افزايش رقابت‌پذيري بين شركت‌هاي هواپيمايي وطني همچنان روي ميز سازمان هواپيمايي است تا در زمان مناسب دوباره مطرح شود و
كارت سبز حضورشان را دريافت كنند.  بعد از اينكه آزادسازي نرخ بليت‌‌هاي هواپيمايي اجرايي شد ديگر زمان ورود ايرلاين‌هاي جديد رسيده بود. با اين حال درگيري‌هايي كه ناوگان هوايي با تحريم‌ها و عدم توانايي براي خريد هواپيما داشت شرايط را به سمتي برد كه پرونده ورود ايرلاين‌هاي جديد به دنبال زمان مناسب بگردد. از همان روزها بود كه مديران سازمان هوايي سعي كردند پرونده ورود ايرلاين‌ها را در پس ذهن‌شان باز نگه دارند تا در زمان مناسب دوباره آن را در راس امورشان قرار دهند. بعد از اينكه تحريم‌ها به مدد برجام برداشته شد و بحث‌ها براي خريد هواپيما بالا گرفت بار ديگر بحث ورود ايرلاين‌ها روي ميز قرار گرفت. به گونه‌اي كه دوباره و در اواخر سال 94 بحث ورود ايرلاين‌هاي جديد توسط رييس سازمان هواپيمايي بر سر زبان‌ها افتاد و اعلام شد كه دو ايرلاين مجوز گرفته‌اند و به زودي با خريد هواپيما وارد ناوگان هوايي خواهند شد.  چندي بعد از آن هم بود كه يكي از مديران سازمان هواپيمايي كشوري از راه‌اندازي ايرلاين جديد در تهران با ۱۰ فروند ايرباس‌۳۲۰ خبر داد و حتي گفت كه پنجاه فروند هواپيماي جديد نيز خريداري شده است. البته اين مدير سازمان هواپيمايي تاكيد كرده بود كه هواپيماهاي خريداري شده توسط تمامي شركت‌هاي هواپيمايي با احتساب دو ايرلاين جديدالتاسيس خريداري شده و قرار بود تا پايان سال 94 وارد ناوگان هوايي شوند. وي حتي تاكيد كرده بود كه «تهيه همه اين هواپيماها در قالب «خريد» است و اصلا «اجاره به شرط تمليك» فعلا نداريم. در شرايط پس از تحريم است كه موضوع اجاره به شرط تمليك هواپيما بيشتر نمود مي‌يابد.»در آن زمان حتي مديران سازمان هواپيمايي از ورود ايرلايني با نام
«تهران اير» با 10 فروند هواپيماي ايرباس 320 با مديريت مدير سابق شركت فرودگاه‌هاي كشور خبر دادند كه در راستاي افزايش رقابت‌پذيري ايرلاين‌هاي داخلي روي داد و كمي بعد‌تر هم خبر از ورود هواپيماهاي بويينگ 400ـ737 و يك فروند هواپيماي AVRO از نسل هواپيماهاي BAE انگليسي به كشور داده شد تا جدي‌تر بودن ورود ايرلاين‌هاي جديد به رخ كشيده شود.  چندي بعد خبر تاسيس ايرلاين «نسيم» دوباره ورود ايرلاين‌هاي جديد را جدي‌تر كرد به اين ترتيب دو ايرلاين وارد ناوگان هوايي شدند. مركزيت ايرلاين مذكور در اصفهان است و 8 فروند هواپيما خريداري كرده؛ اين ايرلاين حاصل جوينت گروهي از آژانس‌هايي است كه بيشترين چارتر مسير نجف را آنها انجام مي‌دهند؛ و در آن زمان با نام تجاري «بهشت نسيم امين» فعاليت خود در چارتر مسافران نجف را بر عهده گرفت.
 6 ايرلاين جديد
يك سال بعد بود كه علي عابدزاده، معاون وزير راه و شهرسازي اعلام كرد: «در ماه‌هاي گذشته بين پنج تا شش ايرلاين مجوزهاي ابتدايي براي آغاز به كار را دريافت كرده‌اند و اين شركت‌ها با دريافت مجوز، اقدامات ابتدايي خود براي تامين سرمايه لازم و خريد و وارد كردن هواپيماهاي جديد به شبكه هوايي كشور را آغاز كرده‌اند كه نتيجه اقدامات آنها در آينده نزديك مشخص خواهد شد. در طول ماه‌هاي گذشته درخواست‌هاي بسياري براي آغاز به كار ايرلاين‌هاي جديد به سازمان هواپيمايي كشوري ارايه شده و اين سازمان با بررسي آنها، به برخي درخواست‌ها مجوز رسمي فعاليت داده است. اين شركت‌ها با دريافت مجوز، اقدامات ابتدايي خود براي تامين سرمايه لازم و خريد و وارد كردن هواپيماهاي جديد به شبكه هوايي كشور را آغاز كرده‌اند كه نتيجه اقدامات آنها در آينده نزديك مشخص خواهد شد.»وي حتي درباره احتمال صدور مجوز جديد نيز گفته بود: «پس از مجوزهايي كه سازمان هواپيمايي در ماه‌هاي قبل صادر كرده شرايط در حال ارزيابي است تا آغاز به كار اين شركت‌ها كليد بخورد. طبق ضوابط و قوانين موجود، سازمان درخواست‌هاي رسمي را بررسي خواهد كرد و درصورت فراهم بودن شرايط به سرمايه‌گذاران اجازه فعاليت در اين حوزه داده خواهد شد. طبق دستورالعمل‌هاي ارايه شده چه ايرلاين‌هاي جديد و چه شركت‌هايي كه از گذشته در اين حوزه فعاليت مي‌كنند، بايد به كف كفايت سرمايه برسند و شرايط ناوگان خود را نيز با استانداردها هماهنگ كنند.»
 دريافت موافقت اصولي
و حالا بالاخره علي عابدزاده، رييس سازمان هواپيمايي كشوري با بيان اينكه تعدادي از شركت‌هاي هواپيمايي جديد توانسته‌اند موافقت اصولي براي آغاز به كار خود را دريافت كنند، اعلام كرده است: «مرحله بعدي براي اين ايرلاين‌ها خريد و وارد كردن هواپيماهاي مورد نياز است. خوشبختانه ارزيابي عملكرد و آمارهاي به دست آمده از عملكرد اين صنعت در سال گذشته نشان مي‌دهد كه ما رشد قابل توجه و مثبتي را به ثبت رسانده‌ايم. وضعيت ناوگان هوايي و كيفيت خدمات ارايه شده به مسافران اصلي‌ترين شاخص‌هايي است كه در سال ۱۳۹۵ پيشرفتي محسوس را به ثبت رسانده است. خوشبختانه در ماه‌هاي گذشته با توجه به بهبود نسبي شرايط براي فعاليت صنايع هوايي ايران در بازارهاي بين‌المللي و همچنين تاثير‌گذاري برجام در نهايي كردن قراردادها ما شاهد آن بوديم كه وضعيت ناوگان هوايي ايران بهبودي قابل توجه را به ثبت رسانده و تعدادي هواپيماي نو به ناوگان كشور اضافه شدند.»عابدزاده با بيان اينكه اين فضاي مثبت با حضور سرمايه‌گذاران جديد تقويت مي‌شود، تاكيد كرده است: «يكي از اصلي‌ترين مسائلي كه صنعت هوايي ايران به آن نياز دارد جذب سرمايه‌گذاري‌هاي جديد در اين حوزه است. در اين ميان فعال كردن ايرلاين‌هاي جديد با محوريت بخش خصوصي يكي از اصلي‌ترين فضاهاي موجود است كه مي‌تواند با ورود هواپيماهاي تازه‌نفس شرايط را براي رقابت با ايرلاين‌هاي منطقه فراهم كند.»وي در پاسخ به اين سوال كه آخرين وضعيت دريافت مجوز آغاز به كار ايرلاين‌هاي جديد چگونه است نيز توضيح داد: «همان‌طور كه پيش از اين اعلام كرديم سازمان هواپيمايي از سرمايه‌گذاري‌هاي جديد در اين بخش استقبال مي‌كند. در طول ماه‌هاي گذشته تعدادي از ايرلاين‌هايي كه درخواست مجوز داشتند موافقت اصولي كار را دريافت كردند و بايد به مراحل بعدي كه اصلي‌ترين آن خريد و وارد كردن هواپيماهاي جديد است، اقدام كنند. در طول ماه‌هاي گذشته همواره روند وارد شدن هواپيماهاي جديد به ناوگان ايران ادامه داشته و چه در قالب قراردادهاي خريد هواپيماهاي نو و چه در وارد كردن هواپيماي دست دوم اقدامات مثبتي صورت گرفته و در اين چارچوب ايرلاين‌هايي كه قصد آغاز كار خود را در اين عرصه دارند نيز مي‌توانند فعاليت‌شان را با خريد هواپيماهاي جديد و وارد كردن آنها به ناوگان به‌طور رسمي كليد بزنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون