• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3882 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۶ مرداد

مجلس ديروز به صلاحيت محمود علوي رسيدگي كرد

انتقاد مطهري از نهادهاي موازي وزارت اطلاعات

گروه سياسي|  در دومين روز از جلسات دو نوبته بهارستان براي بررسي برنامه‌هاي وزيران پيشنهادي كابينه دوازدهم، فرصت به موافقان و مخالفان «وزير اطلاعات» مي‌رسد؛ روحاني 63 ساله‌اي كه براي دومين بار مورد اعتماد حسن روحاني قرار گرفته است از صف مخالفان خود، انتقادات محمد قسيم عثماني، كاظم دلخوش و علي مطهري را شنيد و در تيم موافق خود نيز حمايت‌ عزيز اكبريان، نادر قاضي‌پور، علاءالدين بروجردي و محمدحسين قرباني را همراه خود ديد. در اين ميان اما، مخالفت علي مطهري، با وزير پيشنهادي اطلاعات در راستاي همان گلايه‌هايي بود كه رييس‌جمهوري در جلسه دفاع اوليه از وزراي كابينه مطرح كرد. آنچه حسن روحاني از وجود دستگاه‌هاي ديگر اطلاعاتي گفت و با تذكر قانوني عنوان كرد كه آنها بايد خودشان را با وزارت اطلاعات هماهنگ كنند، در نطق انتقاداتي علي مطهري، نماينده اصولگراي مجلس هم نشست و او از نقص ساختاري موجود در حوزه اطلاعاتي كشور گفت و به انتقاد از تداخل مسووليت‌ها و وظايف نهادهاي اطلاعاتي مختلف كه منجر به پاسخگو نبودن در برخي امور شده است، پرداخت. مطهري با تاكيد بر اينكه بايد وزيري را انتخاب كنيم كه به ساير نهادها و سازمان‌ها اجازه دخالت در حيطه كار وزارت اطلاعات را ندهد، اظهار كرد: «قانون همين را مي‌گويد، اساسا فلسفه تدوين قانون تاسيس وزارت اطلاعات مصوبه 1362 و قانون مجمع تشخيص مصلحت نظام در سال 1374 ايجاد تمركز درامور اطلاعاتي كشور بود تا داخل وظايف و مسووليت‌ها از موازي‌كاري جلوگيري شود و نهاد مسوول واحد به مجلس پاسخگو باشد.»
بخش‌هاي اطلاعاتي همه نهادها بايد
در وزارت اطلاعات متمركز باشند
نماينده اصولگراي مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به متن قانون تاكيد كرد: «بخش اطلاعات همه نهادها از جمله قوه قضاييه، سپاه پاسداران، ارتش و نيروي انتظامي غيراز بخش حفاظت اطلاعات خودشان، بايد در وزارت اطلاعات متمركز باشد. تبصره 3 ماده يك قانون تاسيس وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي مي‌گويد هر يك از وزارتخانه‌ها، موسسات و شركت‌هاي دولتي و نهادها و نيرو‌هاي نظامي و انتظامي كه در كسب اطلاعات تخصصي خود به مسائل امنيتي برخورد كنند و هر گونه اطلاعاتي را كه مورد تقاضاي وزارت اطلاعات باشد موظفند در اختيار وزارت اطلاعات قرار دهند». مطهري با تاكيد بر اينكه اگر همين يك تبصره اجرا مي‌شد نقص ساختاري به وجود نمي‌آمد، گفت: «به مرور زمان برخي نهادها حوزه فعاليت خود را گسترش داده‌اند و وارد حوزه كاري وزارت اطلاعات شده‌اند، از ابتداي انقلاب وظايف اطلاعاتي و امنيتي سپاه پاسداران مشخص بوده و علاوه بر حفاظت اطلاعات خود شامل مخالفان مسلح، منافقين، گروه كردها، پژاك و امروز داعش بوده و رصدهاي اطلاعاتي سپاه قدس در خارج از كشور نيز وظيفه آن شمرده شده است.»
وظيفه اطلاعاتي سپاه، در چند سال اخير وسيع‌تر شده است
مطهري با تاكيد براينكه اين رويه درست و پذيرفته شده است، ادامه داد: « در چند سال اخير دايره كار اين نهاد، البته با انگيزه پاسداري از انقلاب اسلامي وسيع‌تر شده و به موضوع رسانه‌ها و مطبوعات و خبرنگاران يا موضوع دانشگاه‌ها و دانشجويان و نشريه دانشجويي و مانند اينها گسترش پيدا كرده و به مجلس پاسخگو نيستند. آن‌كه مي‌تواند مورد استيضاح و سوال قرار گيرد، وزارت اطلاعات است، اين در حالي است كه ما در جمهوري اسلامي مقام يا نهاد غير پاسخگو نداريم، مقام معظم رهبري در مقابل مجلس خبرگان و در مقابل مردم پاسخگو هستند.»
بازداشت‌هاي خبرنگاران از حيطه وظايف وزير اطلاعات خارج است
علي مطهري از تبعات مشكلات موجود هم گفت و مهم‌ترين آن را عدم توان پاسخگويي وزير اطلاعات شمرد. او با بيان اينكه مشكل امروز مجلس با وزارت اطلاعات اين است كه به خاطر وضعيت موجود وزير اطلاعات نمي‌تواند به بسياري از سوالات ما نمايندگان پاسخ دهد، به بازداشت‌هاي اخير اشاره كرد و گفت: «وقتي از وزير اطلاعات درباره بازداشت مديران كانال‌هاي تلگرامي در آستانه سال 96 سوال كرديم، ايشان گفت اين كار توسط نهاد ديگري انجام شده و خود من هم معترض هستم. همين طور زماني از بازداشت بعضي دانشجويان خبرنگاران و افرادي كه به اتهام جاسوسي بازداشت شده‌اند سوال كرديم وزير جوابي نمي‌دهد و مي‌گويد از حيطه اختيار من خارج است، بنابراين مجلس نمي‌تواند به وظيفه نظارتي خود در اجراي فصل سوم قانون اساسي درباره حقوق ملت عمل كند.»
متولي اصلي اطلاعات
بايد وزارت اطلاعات باشد
مطهري تاكيد كرد: «روشن است كه اين وضع قابل اصلاح نيست و بايد راهي براي حل اين معضل پيدا شود، وزير اطلاعات بايد فردي باشد كه بتواند اين معضل را به كمك مقامات عالي كشور حل و فصل كند به‌طوري كه متولي اصلي اطلاعات در كشور وزارت اطلاعات باشد و ساير نهادهاي اطلاعاتي كار تخصصي خود را انجام دهند.» وي با بيان اينكه تكليف ما نمايندگان مجلس با وزارت اطلاعات بايد روشن باشد، گفت: «وزير بايد حيطه كاري خود را مشخص كند، نمي‌شود وزير در امور مختلف بگويد از دست من خارج است، به اين ترتيب بهانه‌هاي حقوق بشري نيز به دست دشمنان انقلاب اسلامي داده مي‌شود و آنها از آن براي ايجاد فشار بر جمهوري اسلامي استفاده مي‌كنند.»
وزير اطلاعات بايد به وضع موجود خاتمه دهد
مطهري در ادامه مخالفت خود با وزير پيشنهادي اطلاعات، عنوان كرد: صحبت من فراتر از وزير اطلاعات و آقاي علوي است و آن حل معضل سياسي و امنيتي كشور است كه در چندسال اخير آسيب‌هايي به نظام وارد كرده است. نگاه درست علوي به مقوله اطلاعات و تلاش‌شان براي تغييرنگاه بعضي كاركنان اين وزارتخانه به مقوله حفظ نظام و رعايت حقوق ملت را درك مي‌كنيم اما اين كافي نيست بلكه وزير اطلاعات بايد به وضع موجود خاتمه دهد و از مجموعه اختيارات و حقوق وزارتخانه صيانت كند و در همه مسائل امنيتي و اطلاعاتي در مقابل مجلس پاسخگو باشد. اين امر نياز به صراحت و صلابت دارد كه به فرموده امام علي(ع) كسي مي‌تواند امر خدا را برپادارد كه اهل مصالحه و رودربايستي و ملاحظه كاري نباشد. علوي در چهارسال گذشته مرد اين ميدان نبود؛ گرچه قدردان خدمات زياد ايشان هستيم.
انتظار داشتيم وزير يكي از معاونان خود را براي تصدي وزارت معرفي كند
نماينده مردم بوكان در مجلس نيز ديگر مخالف وزير پيشنهادي اطلاعات بود. محمدقسيم عثماني با تشكر از اقدامات اين وزارتخانه در ارتباط با گروهك‌هاي تروريستي، اشراف وزارتخانه در داخل و خارج، تبادل اطلاعات با سرويس‌هاي اطلاعاتي كشورهاي موفق، مبارزه با فساد اقتصادي و ريشه‌يابي آنها، با بيان اينكه برقراري امنيت با وزارت اطلاعات است، گفت: اما وزارت اطلاعات سرشار نيروهاي متعهد و توانمندي است كه شأن بسياري از آنها تصدي وزارت است و اين ظرفيت در داخل وزارتخانه وجود دارد. نماينده مردم بوكان در مجلس اظهار داشت: انتظار اين بود كه وزير خود يكي از معاونين اين وزارتخانه را براي عهده‌داري مسووليت در وزارت اطلاعات معرفي مي‌كرد.
چرا بايد به مسوولان توهين شود
 و هيچ احضاري صورت نگيرد
نماينده مردم صومعه‌سرا در مجلس هم در مخالفت با وزير پيشنهادي اطلاعات گفت: ما نگران اين نيستيم كه فضاي مجازي در اختيار همه قرار گيرد اما امروز هم مسوولان و هم مردم، در مظان اتهام در اين فضا هستند. نقدهايي هم به عملكرد وي وارد است و اين نقدها براي اين است كه به هر حال كشور ما به سمت توسعه مي‌رود و بايد بتوانيم در اين حوزه گام‌هاي موثري‌برداريم. محمدكاظم دلخوش با مورد خطاب قرار دادن وزير پيشنهادي اطلاعات گفت: آقاي علوي ما نگران اين نيستيم كه فضاي مجازي در اختيار همه ملت قرار بگيرد بلكه اميدواريم همه بتوانند از آن به درستي استفاده كنند. دلخوش در ادامه با اشاره به برنامه‌هاي وزير پيشنهادي اطلاعات به ويژه درخصوص صيانت اطلاعاتي از مردم گفت: احساس مي‌كنيم كه اين صيانت انجام نمي‌شود. امروز اين مفسده دامن همه را گرفته است. ما حرف‌مان اين است كه چرا بايد به مسوولاني كه خدمتگزار هستند، توهين شود و هيچ احضاري هم صورت نگيرد. متاسفانه مديراني كه وارد عرصه‌هاي مديريتي مي‌شوند، مدام تحت مراقبت قرار مي‌گيرند و بايد تذكر به آنها داده شود.
امروز هر گروه تروريستي قبل از ورود به كشور متلاشي مي‌شود
رييس كميسيون صنايع و معادن مجلس، در موافقت با محمود علوي گفت: عملكرد علوي در چهار سال گذشته باعث افزايش شاخص‌هاي امنيتي و كاهش احساس ناامني در كشور شده است. عزيز اكبريان وزارت اطلاعات را يكي از اركان‌هاي مهم امنيتي كشور دانست و گفت: «برتري اطلاعاتي وزارت اطلاعات در مقابله با جريان‌هاي جاسوسي، نفوذ امنيتي خوبي را به وجود آورده است.» اكبريان در ادامه كشف بيش از ۱۲۰ گروه تروريستي با قصد انفجار در كشور را از ديگر اقدامات علوي دانست و گفت: «امروز وزارت اطلاعات با همكاري سپاه و نيروي قدس چتر اطلاعاتي را به وجود آورده كه هر گروه تروريستي كه قصد ايجاد مزاحت در كشور را داشته باشد قبل از ورود به كشور شناسايي و متلاشي مي‌شود چون اين اعتقاد وجود دارد كه دشمن بايد خارج از مرزها شناسايي شده و به داخل خانه نيايد.»
آرامش را به كشور برگردانده است
نماينده مردم اروميه هم در موافقت با وزير پيشنهادي اطلاعات، بازگرداندن آرامش به فضاي امنيتي كشور را از جمله اقدامات مثبت علوي در دوران وزارت اطلاعات دولت يازدهم عنوان كرد و گفت: اقدامات وزارت اطلاعات در ۴ سال گذشته باعث شناسايي عناصر ضدانقلاب شده است. نادر قاضي‌پور گفت: علوي با رفتار عاقلانه در چارچوب نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، دولت و شوراي عالي امنيت ملي حركت كرده و آرامش را به فضاي امنيتي كشور برگردانده است. وزارت اطلاعات در طول ۴ سال گذشته تعداد زيادي از سركردگان گروه‌هاي ضدانقلاب را شناسايي كرده همچنين ۱۲۰ گروه تروريستي در غرب، شرق و جنوب كشور و هزاران نفر از عناصر ضد انقلاب دستگير شده‌اند. قاضي پور استرداد ۴ مرزبان و بازگرداندن پيكر شهيد دانايي فر از پاكستان را از ديگر اقدامات علوي در ۴ سال گذشته دانست و گفت: با اقدامات وزارت اطلاعات چندين تن مواد منفجره كشف شده است.
وزارت اطلاعات ماموريت خود را با موفقيت انجام داده است
رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم در موافقت با محمود علوي با بيان اينكه وزير پيشنهادي اطلاعات ويژگي‌هاي لازم براي تصدي چنين مسووليتي را دارد، گفت: صيانت اطلاعاتي در ارگان‌هاي حساس نظام از طريق حراست‌ها انجام مي‌شود و اين ماموريت مهمي است كه وزارت اطلاعات با موفقيت انجام داده است. علاءالدين بروجردي اظهار كرد: آقاي علوي از ويژگي‌هاي لازم براي چنين مسووليت مهمي برخوردار است. تدين و ولايتمداري، تعامل و سعه‌صدر و در كنار آن قاطعيت، حساسيت، سرعت و تصميم‌گيري بهنگام در ايشان كاملا مشهود است. بدنه وزارت اطلاعات مجموعه‌اي كه اين مسووليت خطير را به عهده دارند و عمل مي‌كنند از مديران ارشد تا نيروهاي اطلاعاتي وظيفه خود را به خوبي انجام مي‌دهند.
وزارت اطلاعات به دور از سياست‌زدگي اداره شد
نماينده مردم آستانه اشرفيه در مجلس در موافقت با وزير پيشنهادي اطلاعات گفت: آقاي علوي وزارت اطلاعات را به دور از سياست‌زدگي اداره كرد كه از توانمندي‌هاي وي است. محمدحسين قرباني گفت: خوشحال هستيم كه يك بار ديگر آقاي علوي مورد اعتماد رييس‌جمهور واقع شد و آمادگي خود را براي پذيرش اين مسووليت سنگين اعلام كرد. وي خاطرنشان كرد: وزارت اطلاعات از وزارتخانه‌هاي كليدي و مادر يك كشور است و نيازمند مديري توانمند و مسلط به امور است.
تعرضي به اختيارات وزارت اطلاعات صورت نگرفته است
پس از پايان اظهارات 4 موافق و 3 مخالف گزينه پيشنهادي وزارت اطلاعات، نوبت به محمود علوي رسيد تا در مهم‌ترين بخش از دفاعيات خود، پاسخگوي انتقادات علي مطهري كه در واقع همان گلايه‌هاي حسن روحاني هم بود، شود. اختيارات قانوني وزارت اطلاعات، از مواردي بود كه علوي به آن اشاره مي‌كند تا اين وزارتخانه را به عنوان يك وزارت قانونمدار معرفي كرده و تاكيد كند: «وزارت اطلاعات به اختيارات قانوني ديگران احترام مي‌گذارد و در كنار آن از اختيارات قانوني خود دفاع مي‌كند؛ طبق گفته آقاي مطهري انگار كسي به اختيارات ما تعرض كرده، اما چنين چيزي صورت نگرفته است.» علوي با اشاره به اينكه اختيارات دستگاه‌ها يا ولايي است يا قانونگذاري، تاكيد كرد: «ما هر دو اختيارات را داريم و اگر مقام معظم رهبري تمام اختيارات وزارت اطلاعات را به ارگان ديگري واگذار كند، دست ادب به سينه مي‌گذاريم و تمكين مي‌كنيم و حتي اگر مجلس شوراي اسلامي اختيارات قانونگذاري را به نهاد ديگري بدهد، با دل و جان مي‌پذيريم.» علوي به ارتباطات وزارتخانه تحت تصدي خود با ساير دستگاه‌هاي اطلاعاتي اشاره كرد و گفت: «امروز تعامل بين دستگاه‌هاي اطلاعاتي از جمله با برادران همرزم در اطلاعات سپاه حاكم است كه رهبري در اين مورد اظهار مسرت كرده‌اند و ما خوشحاليم كه اين همدلي، باعث خوشحالي رهبر انقلاب شده است.»
رعايت ارزش‌هاي اخلاقي در رابطه
با متهمان
وزير پيشنهادي وزارت اطلاعات دولت دوازدهم در ادامه دفاع از برنامه وزارتخانه‌اي كه براي مديريت آن معرفي شده، اظهار كرد: تاكنون اهتمام وزارت اين بوده و براي 4 سال آينده اين‌گونه خواهد بود كه كار اطلاعاتي برپايه احكام شرعي و رعايت حلال و حرام الهي و رعايت ارزش‌هاي اخلاقي و قوانين نظام مقدس جمهوري اسلامي در همه جا از جمله در رابطه با متهمان بر اين پايه حركت كند و اگر با گلايه به حق رييس‌جمهوري مواجه بوديم، قطعا يكي از برنامه‌هاي ما تلاش براي زدودن كوچك‌ترين لكه نامناسب با نظام در عملكرد وزارتخانه است و اميدوارم اين مورد را نيز بتوانيم بر طرف كنيم.
شوراي عالي تاييد صلاحيت‌ها تشكيل شده است
علوي در مورد بررسي صلاحيت‌ها و استعلام صلاحيت‌ها افزود: تصميم‌گيري به صورت فردي در اين زمينه تغيير كرده و شوراي عالي تاييد صلاحيت‌ها و رسيدگي به تاييد صلاحيت‌ها تشكيل شده تا از حقوق افراد مورد استعلام به نحوه مناسب دفاع شود و هم از حقوق عامه مردم در زمينه واگذاري مسووليت‌ها كه موظف به رعايت امانت داري در اين زمينه هستيم. علوي با اشاره به مقابله هوشمندانه با جاسوسي دشمن و جلوگيري از نفوذ سرويس‌هاي دشمن گفت: موارد بسياري از اقدامات جاسوسي شناسايي و زير ذره‌بين برده شده است. وي با بيان اينكه بسياري از موارد نفوذ توسط وزارت اطلاعات جلوگيري شده است، گفت: گزارش اين موضوع را در چندين نوبت به محضر مقام معظم رهبري مدظله‌العالي و رياست‌جمهوري ارايه كرديم كه خوشبختانه مورد توجه و لطف دو بزرگوار قرار گرفت.
دشواري امكان نفوذ براي دشمن
وزير پيشنهادي اطلاعات تصريح كرد: وزارت اطلاعات طي مدت گذشته نسبت به مساله آموزش در مقابله با نفوذ اهتمام داشته است. بر اين اساس از دو مسير حراست و معاونت ضدجاسوسي برنامه‌هاي آموزشي بسيار زيادي را براي مديران در دستگاه‌هاي مختلف برگزار كرديم به عنوان مثال در زمينه تخليه تلفني و ساير انواع نفوذ آموزش‌هاي لازم را ارايه كرديم و اين برنامه در 4 سال آينده نيز با جديت دنبال خواهد شد. علوي ادامه داد: با توجه به آموزش‌هاي ارايه شده خوشبختانه ميزان تخليه‌هاي تلفني كاهش يافته و امكان نفوذ براي دشمن با دشواري‌هاي بسياري مواجه شده است.
برخورد انقباضي با سرمايه‌گذار، ساير فعالان اقتصادي را فراري مي‌دهد
علوي با اشاره به تلاش‌هاي اين وزارتخانه براي ايجاد امنيت اقتصادي گفت: تا جايي كه به وزارت اطلاعات مربوط است در تحكيم امنيت اقتصادي گام برداشته‌ايم زيرا باور داريم فعالان اقتصادي مانند گنجشك‌هايي هستند كه بر درختي نشسته و اگر شليكي به گنجشكي صورت بگيرد ساير گنجشك‌ها نمي‌مانند، وقتي با يك سرمايه‌گذار برخورد انقباضي بكنيم ساير فعال‌هاي اقتصادي فرار خواهند كرد. بر اين اساس وزارت اطلاعات تلاش كرده با هيچ فعال اقتصادي برخورد اينچنيني نداشته باشد تا باعث فرار فعالان اقتصادي نشود اما مسامحه با فساد اقتصادي نيز انجام نداده است و هزاران ميليارد تومان فرار مالياتي، هزاران هكتار تصرف منابع طبيعي و اراضي ملي، هزاران ميليارد قاچاق كالا و بسياري از فساد بانكي را شناسايي كرده و با تدبير با آنها برخورد كرده است لذا بر اين اساس حقوق مردم و بيت‌المال را مسترد كرده است. طي 4 سال آينده قطعا وزارت اطلاعات روند مذكور را ادامه خواهد داد و دامنه اينگونه اقدامات نيز افزايش خواهد يافت تا محيط نظام مقدس جمهوري اسلامي از لوث مفاسد اقتصادي پاك شود.
ضربه‌هاي كوبنده بر 120 تيم تروريستي
وي با اشاره به اينكه وزارت اطلاعات در برابر تهديدهاي امنيتي ضربه‌هاي پياپي و نفسگير و كوبنده بر حدود 120 تيم تروريستي وارد كرده و مهلت وارد كردن ضربه را نداده است، ادامه داد: براين اساس بسياري از سركردگان اين تيم‌هاي تروريستي به درك واصل شده و امكان اقدام از آنها سلب شده است، در اين مسير بسياري از سركردگان تيم‌هاي تروريستي مانند ابوحبس بلوچي، ابوعايشه كردي و ديگر سركردگان از بين رفتند و حدود سه تن مواد منفجره حدود هزار قبضه سلاح، هزاران فشنگ، ده‌ها بمب كنار جاده‌اي آماده انفجار و ده‌ها جليقه انفجاري را كشف و ضبط كرده است و از اقدام تيم‌هاي تروريستي با اين امكانات ضدامنيتي جلوگيري كرده است. تمام عمليات‌هاي مذكور به صورت هوشمندانه انجام شده و به عبارتي طي 4 سال ضربه زدن به تيم‌هاي تروريستي تنها يك شهيد تقديم شده است كه نشان‌دهنده مبارزه هوشمندانه سربازان گمنام امام زمان (عج) با جريان‌هاي تروريستي است.
جلوگيري از امنيتي كردن مسائل اقتصادي و اجتماعي
وزير پيشنهادي اطلاعات با اشاره به اينكه طي سال‌هاي گذشته وزارت متبوعش تلاش كرده از اينكه مسائل مالي، صنفي، اقتصادي، اجتماعي، به كيس‌هاي امنيتي تبديل شوند و حل آنها براي نظام هزينه‌هايي در پي داشته باشد، جلوگيري كرده است، تصريح كرد: براين اساس موارد امنيتي را به گونه‌اي هدايت كرده كه با راهكارهاي اجتماعي، صنفي، سياسي، مالي و اقتصادي قابل حل باشد. وزارت اطلاعات طي سال‌هاي گذشته در زمينه تقويت زيرساخت‌هاي كمي براي اشراف بيشتر اطلاعاتي در حد 300 درصد افزايش توان داده و امروز اشراف اطلاعاتي فني وزارت بر تحركات دشمن و حركات ضد امنيتي زبانزد است. تعامل سازنده با قواي سه‌گانه كشور، نخبگان كشور و اشراف صيانتي بر مسوولان و دستگاه‌هاي ديگر از جمله اقداماتي است كه وزارت اطلاعات طي ساليان گذشته انجام داده و اين روند در آينده نيز ادامه خواهد داشت كه در عين صيانت از مسوولان و نخبگان كشور و ايجاد امنيت براي فضاهاي آموزشي، فعاليت‌هاي فرهنگي و فعاليت‌هاي اقتصادي در عين حال فضا در اينگونه اماكن امنيتي نشود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون