• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3882 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۶ مرداد

اعتراض نمايندگان به عدم پاسخگويي وزرا به سوالات:

لاريجاني: وزراي پيشنهادي سوالات را به جاي ديگر حواله ندهند

گروه سياسي|  نحوه پاسخگويي وزراي پيشنهادي به سوالات نمايندگان مجلس از جمله موضوعاتي بود كه روز گذشته در صحن علني مجلس حاشيه‌برانگيز شد. همين هم باعث شد كه علي لاريجاني در جلسه روز گذشته بارها و بارها اعلام كرد كه وزراي پيشنهادي بايد در زمان حضورشان در مجلس به سوالات نمايندگان پاسخ بدهند. به گزارش خانه ملت، عليرضا رحيمي، نماينده مجلس شوراي اسلامي در جريان بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي در تذكري با استناد به ماده 206 آيين‌نامه داخلي مجلس گفت: ديروز در وضعيتي كه وزير پيشنهادي وزارت ارتباطات دفاع مي‌كردند، اتفاقي افتاد كه موجب ناراحتي همكاران شد.
نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس شوراي اسلامي افزود: متاسفانه در جريان بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي، سوالاتي كه نمايندگان از وزرا به صورت كتبي مطرح كردند، نه‌تنها جواب داده نشد بلكه آقاي جهرمي به جواب مكتوب حواله دادند؛ چيزي كه هرگز در آيين‌نامه پيش‌بيني نشده است. عضو مجمع نمايندگان تهران در مجلس خطاب به لاريجاني تصريح كرد: بر اساس ماده 206 آيين‌نامه داخلي مجلس سوالات نمايندگان در طول مدتي كه برنامه دولت مطرح است، از طريق رييس مجلس به رييس‌جمهور يا وزير مربوطه داده خواهد شد، اينكه وزيري در مجلس حضور پيدا كند و تصور وي بر اين باشد كه به سوال جواب ندهد، اقدامي ضد راي است و ناراحتي نمايندگان حتما در تصميم و راي آنها منعكس خواهد شد.
لاريجاني در پاسخ به تذكر رحيمي گفت: البته آن بحث ديگري است اما تذكر شما تذكر بجايي است؛ اگر نمايندگان سوالاتي را به وزير پيشنهادي مي‌دهند، وزراي پيشنهادي بايد به آن سوالات پاسخ دهند و به جاي ديگر نبايد حواله دهند، اين سوال مطرح شده و بايد به آن سوال جواب دهند، تذكر شما بسيار بجا است.

آذري‌جهرمي: جواب‌ها را مكتوب ارايه
خواهم داد
در همين ارتباط وزير پيشنهادي وزارت ارتباطات، فناوري و اطلاعات گفت: به دليل كمبود وقت كافي نتوانستم پاسخ نمايندگان را بدهم. به گزارش ايلنا، علي لاريجاني در نوبت بعدازظهر، دومين روز جلسه راي اعتماد به وزاري كابينه دوازدهم اعلام كرد: محمدجواد آذري‌جهرمي وزير پيشنهادي نامه‌اي را تقديم مجلس كرده است كه در آن توضيح داده كه چرا نتوانسته به سوال نمايندگان پاسخ دهد. لاريجاني گفت: آقاي جهرمي در نامه نوشته «روز گذشته به دليل ضيق وقت نتوانستم پاسخ نمايندگان را بدهم كه پس از كسب اجازه از رييس محترم جلسه دكتر پزشكيان مقرر شد به صورت مكتوب جواب آنها را بدهم.» او ادامه داد: وزرا بايد وقتي نمايندگان سوالاتي را مطرح مي‌كنند آن را يادداشت بفرمايند كه نسبت به پاسخ آنها اقدام شود.

پيشنهاد سه‌شيفته شدن جلسات مجلس «بدجور» راي نياورد
در ادامه حواشي جلسه روز گذشته مجلس، نمايندگان مجلس به پيشنهاد لاريجاني براي سه‌شيفت شدن جلسات بررسي راي اعتماد، به نحوي راي منفي دادند كه لاريجاني گفت كه«بدجور راي نياورد.». لاريجاني در پاسخ به تذكري هم گفت: نبايد وزرا سوالاتي را كه نمايندگان مي‌دهند، به جاي ديگر حواله كنند. به گزارش خبرآنلاين، نگراني رييس مجلس از زمان باقيمانده براي بررسي راي اعتماد وزراي پيشنهادي، موجب شد تا علي لاريجاني از نمايندگان براي برگزاري جلسات مجلس در سه‌شيفت كاري نظرخواهي كند.
رييس مجلس گفت: براساس تعداد وزرايي كه باقي مانده‌اند تا اين ساعت براي 4 وزير، موافق، مخالف و وزير پيشنهادي حرف زدند. لذا 13 نفر مانده‌اند. قبلا راي گرفته شده بود كه بعدازظهر تا 7:30 باشيم اگر مي‌خواهيم فردا جلسه تمام شود، بايد بعد از نماز مغرب و عشاء هم دو ساعتي بياييم. چون بايد براي نمايندگان تمهيد غذايي داشته باشيم. بايد راي‌گيري كنم. او خطاب به نمايندگان، توضيح داد: اگر مخالف هستيد و خسته مي‌شويد، بايد شنبه را بياييم و البته ممكن است به يكشنبه هم كشيده شود. پيشنهاد ما اين است كه آيا موافقيد بعد از نماز مغرب هم دو ساعت كار كنيم؟
پس از توضيح لاريجاني، اين پيشنهاد به راي گذاشته شد اما نمايندگان با پيشنهاد رييس مجلس، موافقت نكردند. لاريجاني هم گفت: بدجور راي نياورد. به هر حال اگر اين‌طور باشد تا 7:30 ما هستيم و مقداري‌اش مي‌ماند. مگر اينكه دوستان خلاصه‌تر حرف بزنند شايد برسيم و اگر نرسيديم به شنبه هم مي‌كشد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون