• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3884 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۹ مرداد

چهره‌ها- خبرها

ولد الشيخ به‌زودي با نمايندگان انصار‌الله ديدار مي‌كند

در نشست شوراي امنيت براي بررسي اوضاع و تحولات يمن، «اسماعيل ولد الشيخ» فرستاده سازمان ملل گفت يمن اين روزها وضعيت سخت و دشواري را سپري مي‌كند و غير نظاميان يمني بيشترين هزينه را در اين جنگ مي‌دهند. وي تاكيد كرد كه هرچه بحران يمن طولاني‌تر شود خطر گسترش و نفوذ گروه‌هاي تروريستي در اين كشور افزايش پيدا خواهد كرد. فرستاده ويژه سازمان ملل در پرونده يمن اعلام كرد در سفرهايي كه اخيرا به ايران، مصر، عمان، عربستان و امارات داشته و با مسوولان ارشد و وزراي خارجه كشورهاي مختلف و مسوولان يمني ديدار داشته به اين نتيجه رسيده كه همچنان حل سياسي بحران يمن و حمايت از مسير صلح تحت نظارت سازمان ملل گزينه اول همه كشورهاست و اتحادي براي حل سياسي بحران يمن ايجاد شده اما مساله اصلي اين است كه برخي طرف‌هاي درگير در بحران يمن فرصت صلح را يكي پس از ديگري از دست مي‌دهند. ولد الشيخ بار ديگر طرح پيشنهادي خود در خصوص بندر حديده را مطرح كرد و گفت كه بر اساس اين طرح كميته‌اي يمني متشكل از چهره‌هاي نظامي و اقتصادي كه از مقبوليت بالايي برخودار باشند تحت نظارت سازمان ملل كنترل اين بندر را كه در كنترل نيروهاي انصار‌الله  است را به دست مي‌گيرند و اين كميته با نظارت بر بندر حديده از آنچه قاچاق سلاح در يمن ناميده مي‌شود جلوگيري كرده و اجازه ورود مواد غذايي و كمك‌هاي بشردوستانه به يمن داده خواهد شد. وي ادامه داد كه بر اساس اين طرح همچنين فرودگاه بين‌المللي صنعا بازگشايي خواهد شد تا مجروحان و بيماران يمني براي مداوا بتوانند به راحتي از كشور خارج شوند و وضعيت براي دانشجويان يمني نيز كه در خارج از اين كشور تحصيل مي‌كنند، تسهيل خواهد شد. ولد الشيخ گفت اين دو اقدام مي‌تواند گام‌هاي مهمي براي حسن نيت و اعتمادسازي باشد و به حركت به سوي توقف درگيري‌ها و مذاكره براي رسيدن به حل كامل بحران يمن منجر شود. فرستاده سازمان ملل خبر داد كه انصار‌الله و كنگره مردمي يمن ماه گذشته در پيامي به او بر نتايج نشست‌هاي پيشين در كويت تاكيد كرده‌اند و قرار شده تا ولد الشيخ با نمايندگان انصار‌الله و كنگره مردمي يمن در يك كشور ثالث ديدار كند و توافقي حاصل شود تا از ريخته شدن بيشتر خون شهروندان يمني و افزايش رنج انساني آنها جلوگيري شود.


روابط‌ ثابت و تاريخي با ايران

مقتدي صدر، رهبر جريان صدر كه اخيرا با سفرش به عربستان و امارات جنجال آفرين شده بود اخيرا با شماري از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران عراقي در نجف ديدار كرده است، او كه اخيرا هدف اتهام‌هاي زيادي قرار گرفته بود به اهالي رسانه‌ها گفت: هيچ توهيني در زندگي‌ام به اين اندازه مرا آزار نداده بود كه مرا به خيانت و مزدوري متهم كردند. به نوشته روزنامه القدس العربي، صدر همچنين از رهبران سياسي خواست تا از حاشيه‌پردازي و اهانت به ديگر رهبران خودداري كنند. صدر همچنين با اشاره به اينكه در جريان سفر به عربستان با اهانت به «نوري مالكي» معاون رييس‌جمهور عراق مخالفت كرده است، افزود: «اهانت به هيچ يك از رهبران عراقي را نمي‌پذيرم؛ اختلافلات ما مربوط به داخل (عراق) است و موضوعي نيست كه اجازه دخالت طرف‌هاي خارجي را بدهيم.» وي در ادامه اظهار داشت كه تمامي سفرهاي خارجي آن با هماهنگي و همكاري با العبادي و در راستاي تحكيم اركان سياست باز عراق با همسايگان منطقه‌اي و پايان دادن به مرحله خفقان است. صدر در ادامه تصريح كرد كه روابط ما با ايران ثابت و تاريخي است و هرگز عليه ايران و منافع آن نخواهيم بود.


دخالت اردوغان در انتخابات آلمان
روزنامه تاگس اشپيگل، گزارش داد كه رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه از راي‌دهندگان ترك در آلمان خواسته در انتخابات پارلماني پيش رو آلمان به احزاب دموكرات مسيحي، سوسيال‌دموكرات يا سبزها راي ندهند. وي همه اين احزاب را دشمنان تركيه ناميده و گفت: اتباع آلماني- ترك بايد در 24 سپتامبر به احزابي راي دهند كه در سياست ضد تركيه آلمان نقشي ندارند. اردوغان همچنين اعلام كرد كه براي تنش‌ها با تركيه تنها آلمان مسوول است. در آلمان حدود 25/1 ميليون آلماني- ترك واجد شرايط راي دادن وجود دارند. بر اساس بررسي‌هاي انجام شده حدود دو سوم آنها بيشتر به حزب سوسيال دموكرات و بقيه به سبزها، چپ‌ها و حزب دموكرات مسيحي راي مي‌دهند. روابط بين تركيه و آلمان بر اثر بسياري مسائل و اختلاف نظرها شديدا متشنج شده است. زيگمار گابريل، وزير امور خارجه آلمان انتقاد شديدي به دستور تحريم انتخاباتي اردوغان عليه برخي احزاب آلماني وارد كرده و گفت: اين يك اقدام منحصر به فرد حمله به استقلال كشور ما است. اردوغان با اين اقدام خود نشان مي‌دهد كه مي‌خواهد شهروندان كشور ما را روياروي هم قرار دهد وي از همه راي‌دهندگان آلماني درخواست كرد كه با تلاش‌ها براي نفوذ اردوغان به اين انتخابات مقابله كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون