• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3884 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۹ مرداد

برگزاري آزمون هدايت تحصيلي براي نخستين بار

ايلنا| معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با اشاره به اينكه از دانش‌آموزان اتباع خارجي هيچ مبلغي دريافت نمي‌شود، درباره امتحان هدايت تحصيلي گفت: اين امتحان در جهت كسب حد نصاب نمره برخي دروس براي دانش‌آموزاني است كه نمره حد نصاب رشته مورد علاقه خود را كسب نكرده‌اند.
علي زرافشان (معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش) درباره آزمون هدايت تحصيلي گفت: در آيين‌نامه هدايت تحصيلي دانش‌آموزان پايه نهم و طبق دستور‌العملي كه به مدارس ارسال شده براي ورود به رشته‌هاي مختلف ازجمله شاخه نظري و فني در برخي دروس حد نصاب نمره نياز است. به طور مثال اگر دانش‌آموزي علاقه‌مند به رشته رياضي باشد و حد نصاب نمره درس رياضي در پايه‌هاي هفتم، هشتم و نهم 14 باشد و نتوانسته باشد اين نمره را كسب كند، مي‌تواند در شهريور همراه با دانش‌آموزاني كه در اين درس به اصلاح نمره كافي نياورده‌اند درس رياضي را امتحان دهد و اگر موفق به كسب حد نصاب نمره شد، مي‌تواند براي ورود به رشته رياضي اقدام كند.
او ادامه داد: براي همه رشته‌ها اين موضوع وجود دارد. اين مساله فرصت براي دانش‌آموزاني است كه حد نصاب نمره دروس مهم براي رشته مورد علاقه خود را كسب نكرده‌اند. البته در دستورالعملي كه به مدارس ارسال شده براي دانش‌آموزاني كه نمي‌توانند رشته مورد علاقه خود را انتخاب كنند يعني نمرات حد نصاب آن رشته را كسب نكرده‌اند، روش‌هاي ديگري هم پيش‌بيني شده است. مثلا اينگونه دانش‌آموزان مي‌توانند با مراجعه به كميته هدايت تحصيلي منطقه خود به نزديك‌ترين رشته‌اي كه مورد علاقه‌شان هست، وارد شوند يا مي‌توانند به رشته‌هاي فني و حرفه‌اي و كاردانش بروند.
زرافشان با تاكيد بر اينكه اين فرصت در سال‌هاي قبل هم در آيين‌نامه هدايت تحصيلي وجود داشت، اما شركت در آزمون براي آيين‌نامه جديد است، گفت: اگر دانش‌آموزي علاقه‌مند به شركت در امتحان تعيين رشته بود و مي‌خواست نمره‌اش را اصلاح كند، اين فرصت برايش فراهم شده است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش افزود: باتوجه به اينكه برخي از دانش‌آموزان در خرداد موفق به كسب نمرات قبولي نشدند، بعد از امتحانات شهريور و تقريبا تا پايان شهريور هدايت تحصيلي ادامه دارد. البته دانش‌آموزاني كه در خرداد موفق به كسب نمرات قبولي شده‌اند همگي با هدايت تحصيلي انتخاب رشته كرده‌اند و حدود 50درصد دانش‌آموزان پايه نهم هدايت تحصيلي شده‌اند.
او درباره اخذ شهريه از دانش‌آموزان اتباع خارجي در سال تحصيلي جديد گفت: بعد از تاكيدات مقام معظم رهبري از دانش‌آموزان اتباع خارجي شهريه‌اي دريافت نمي‌شود. در گذشته مبلغ جزئي حدود 100 الي 200هزارتومان به خاطر بالا بودن هزينه‌هاي تمام شده دريافت مي‌شد. قابل ذكر است كه هزينه تمام شده تحصيل هر دانش‌آموز براي امسال بيش از 3ميليون تومان است اما از دانش‌آموزان اتباع خارجي از دو سال قبل تا به حال هيچ مبلغي دريافت نمي‌شود. زرافشان تاكيد كرد: در مدارس هيات امنايي يا مدارسي كه داراي قوانين خاص خود هستند، طبق قانون با دانش‌آموزان اتباع خارجي برخورد مي‌شود اما در كل همه مدارس بايد مشابه دانش‌آموزان ايراني با آنها رفتار كنند.

فهرست ۴۵۵۲ رشته محل مجاز كارشناسي دانشگاه آزاد اعلام شد

مهر| وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، فهرست ۴ هزار و ۵۵۲ رشته محل مجاز كارشناسي دانشگاه آزاد اسلامي را اعلام كرد. براساس اعلام معاونت آموزشي وزارت علوم، مرجع تصويب ۸۱۸ رشته محل، شوراي عالي انقلاب فرهنگي، ۵۵۵ رشته محل قطعي، ۵۶۵ رشته محل، كميته ارزيابي و ۲ هزار و ۶۱۴ رشته محل يك‌بار پذيرش اعلام شده است.  متقاضيان براي اطلاع از رشته محل‌هاي مجاز كارشناسي دانشگاه آزاد اسلامي مي‌توانند به سايت معاونت آموزشي وزارت علوم به آدرس
https://edu.msrt.ir/fa مراجعه كنند. اخيرا وزارت علوم بيانيه‌اي در خصوص مجوز رشته محل‌هاي دانشگاه آزاد صادر كرد كه در بخشي از آن آمده است، در ارتباط با رشته‌هاي اين مراكز به خصوص تحصيلات تكميلي دانشگاه‌هاي غير دولتي، ضمن ملحوظ نظر داشتن تمام ملاحظات اجتماعي، سياسي و اقتصادي در تمام دوره‌ها، از موارد خلاف قوانين مجلس شوراي اسلامي و شوراي عالي انقلاب فرهنگي و ساير مراجع قانوني جلوگيري خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون