• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3885 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۳۰ مرداد

تيم‌ملي كشتي فرنگي در مسابقات جهاني پاريس

وحيد جعفري

مراسم وزن‌كشي اوزان 71، 75، 85، 98 مسابقات جهاني كشتي فرنگي بعدازظهر يكشنبه برگزار شد. مسابقات مقدماتي اوزان فوق بين ساعات 12:30 تا 19:30 امروز دوشنبه برگزار مي‌شود و رقابت‌هاي فينال و رده‌بندي هم بين ساعات 21:30 تا 24 دنبال خواهد شد. ساعت 19:45 تا 20:15 امروز مراسم وزن كشي اوزان 59، 66، 80، 130 كشتي فرنگي برگزار مي‌شود. روز سه‌شنبه و بين ساعات 12:30 تا 19:30 مسابقات مقدماتي و بين ساعات 21:30 تا 24 هم رقابت‌هاي فينال و رده‌بندي دنبال خواهد شد.
تيم ملي كشتي فرنگي ايران با تركيبي جوان و شناسايي شده از دل رقابت‌هاي انتخابي تيم ملي راهي فرانسه شده و روي تشك‌هاي پاريس خواهد رفت. در اين تيم به جز سعيد عبدولي و يوسف قادريان ساير نفرات براي نخستين‌بار است كه در مسابقات جهاني حاضر مي‌شوند؛ اما خب اين تازه وارد بودن، دليلي بر بي‌تجربگي نفرات اعزامي نيست، چرا كه نفرات تشكيل‌دهنده اين تيم، با وجود جوان بودن با انگيزه بوده و در رقابت‌هاي مختلف به ميدان رفته و با بزرگان اين رشته پنجه در پنجه انداخته‌اند و در بسياري از مواقع نيز موفق عمل كرده و حتي به پيروزي و قهرماني هم رسيده‌اند.
امروز از نسل طلايي كشتي فرنگي ايران تنها سعيد عبدولي در تركيب تيم ملي حضور دارد و ما در رشته فرنگي شاهد يك پوست اندازي محسوس هستيم. با روي كار آمدن علي اشكاني به عنوان سرمربي جوان تيم ملي، اين رشته در نخستين قدم با افشين بيابانگرد و يوسف قادريان دو كشتي‌گير با تجربه خود راهي مسابقات جهاني اوزان غيرالمپيكي شد؛ اما هيچ يك از اين دو فرنگي كار موفق به كسب مدال نشده و از گردونه رقابت‌ها كنار رفتند تا اشكاني از نخستين آزمون سربلند خارج نشود و مورد انتقاد اعضاي شوراي فني -‌ كه آنها را حامي خود مي‌ديد- قرار گيرد. اعضا به سرمربي سابق تيم ملي كشتي فرنگي نوجوانان ايران كه حالا هدايت تيم ملي بزرگسالان را برعهده داشت اولتيماتوم دادند و اشكاني بايد در جام جهاني آبادان به همراه سربازان خود، خودي نشان مي‌داد تا حاشيه و انتقادات را از اين تيم دور كند. اين تيم با تركيبي از جوانان و نفرات باتجربه در جام جهاني به ميدان رفت و با درخشش جوانان توانست نمايش خوبي از خود به اجرا بگذارد و با اختلاف اندك مغلوب تيم پرستاره روسيه شده و نايب‌قهرمان مسابقات شود. بسياري از كارشناسان بر اين باورند اگر اشكاني در جام جهاني و در مبارزه پاياني با روسيه با تركيبي ديگر راهي ميدان مي‌شد و در چند وزن نفرات ديگر روي تشك مي‌رفتند، حتي اين تيم مي‌توانست روسيه را شكست داده و قهرمان هم شود. باري، درخشش جوانان همه را اميدوار كرد و به اشكاني روحيه‌اي مضاعف داد.
آزمون بعدي قهرماني آسيا در دهلي‌نو هند و مسابقات همبستگي كشورهاي اسلامي به ميزباني باكو آذربايجان -كه در فاصله اندك به هم برگزار مي‌شدند- بود و تيم ملي كشتي فرنگي بايد با دو تركيب مجزا راهي اين دو رويداد مهم مي‌شد.
كادر فني دو تيم متشكل از جوانان و باتجربه‌ها را راهي دو كشور كرد و در آسيا قهرمان شد و در باكو نتيجه‌اي مناسب به دست آورد. حدود 45 روز پيش رقابت‌هاي انتخابي تيم ملي برگزار شد تا طبق فرآيند، نفرات برتر صاحب دوبنده تيم ملي شوند و خب حاصل اين مسابقات شناسايي تيمي جوان بود كه حالا نفرات آن به همراه مربي جوان خود سوداي موفقيت در رقابت‌هاي جهاني پاريس را در سر مي‌پرورانند و شكي نيست كه اگر اين تيم در فرانسه داشته‌هاي خود را به معرض نمايش بگذارد، مي‌تواند شگفتي‌ساز شده و با دست پر به ايران بازگردد.

 

عبدولي، كاپيتان تيم جوان ايران

سعيد عبدولي آماده نبود و گفت مصدوم هستم، همه هم قبول كردند كه مصدوم است تا بعد با برندگان انتخابي تيم ملي، انتخابي دهد و در صورت برد؛ راهي پاريس شود. پژمان پشتام كه در آسيا هفتم شد و رسول گرمسيري كه در مسابقات باكو پنجم، در كنار باتجربه‌هايي چون هادي عليزاده پورنيا و پيام بويري بخت‌هاي اصلي اين وزن بودند؛ اما خب فينال وزن چهارم را شايان عفيفي و پيام بويري برگزار كردند و بويري قهرمان شد. نوبت به انتخابي درون اردويي رسيد و عبدولي ابتدا پشتام را برد، عفيفي و بويري هم با قهرمان سابق جهان و دارنده مدال برنز المپيك مسابقه ندادند تا سعيد به عنوان كاپيتان تيم جوان ايران جواز حضور در رقابت‌هاي جهاني را كسب كند. عبدولي مدعي است از هر زمان ديگري آماده‌تر است و برخلاف رقابت‌هاي جهاني لاس وگاس باور دارد كه مي‌تواند قهرمان وزن 75 كيلوگرم دنيا شود. سال بعد از المپيك است و در ميان كم‌تجربه‌ها سعيد باتجربه‌ترين، به‌خصوص كه رومن ولاسوف برنده روسي سعيد و خيلي ديگر از ايراني‌ها به يك وزن بالاتر رفته و اين فرصت مناسبي براي عبدولي است تا يك مدال خوشرنگ ديگر به كارنامه خود اضافه كند. در اين وزن پژمان پشتام نفر سوم انتخابي تيم ملي راهي مسابقات ايندورگيم تركمنستان خواهد شد.

 

الياسي به مدد انتخابي ملي‌پوش شد

اميد نوروزي مي‌توانست در انتخابي تيم ملي حاضر شود؛ اما نخواست و نيامد و در مصاحبه‌اي اعلام كرد كه بايد به او التماس كنند تا در انتخابي آن هم به روش خودش حاضر شود! مهدي زيدوند كه مدال برنز مسابقات همبستگي كشورهاي اسلامي را كسب كرده بود به دليل آسيب‌ديدگي در مسابقات حضور نداشت و در اين شرايط شانس علي ارسلان كه در جام جهاني آبادان خوش درخشيده و در قهرماني آسيا سوم شده بود، بيشتر از ديگران به نظر مي‌رسيد؛ اما در وزن دوم كشتي فرنگي هم فردي ديگر به عنوان قهرماني رسيد. ارسلان با شكست مقابل امين سوري و محمدرضا گرايي از گردونه رقابت‌ها كنار رفت و محمد الياسي جوان توانست با غلبه بر رقبا، صاحب دوبنده وزن 66 كيلوگرم شود و جايگزين نوروزي، قهرمان اسبق المپيك باشد در جهاني فرانسه. محمد الياسي كه سال گذشته و در رقابت‌هاي جوانان جهان در جايگاه پنجم وزن ۶۶ كيلوگرم قرار گرفته بود حالا اين شانس را يافته تا به مدد رقابت‌‎هاي انتخابي تيم ملي صاحب دوبنده بزرگسالان شود. او در انتخابي تيم ملي نشان داد كه جهش فني خوبي نسبت به سال قبل داشته و در صورتي كه در پاريس، نمايش رقابت‌هاي انتخابي را تكرار كند، مي‌تواند در جهاني بزرگسالان به موفقيتي بهتر از جهاني جوانان دست يابد. او در فينال انتخابي، امين سوري باتجربه هم استاني خوزستاني‌اش را شكست داد. در اين وزن سوري به مسابقات تركمنستان اعزام مي‌شود.

 

نوري به دنبال مدال جهاني

حسين نوري سال قبل هم قهرمان انتخابي تيم ملي شد؛ اما خب محمد بنا، حبيب‌الله اخلاقي را به المپيك برد. نوري امسال باز نفر اول انتخابي شد و حالا به دنبال مدال جهاني است. او چندي پيش روي سكوي نخست قهرماني آسيا ايستاد و حالا آماده‌تر از هر زمان به موفقيت در مسابقات جهاني مي‌انديشد. قبل از شروع مسابقات انتخابي، مهدي فلاح، فرنگي كار تهراني كه در جام جهاني آبادان خودي نشان داده و در مسابقات باكو سوم شده بود به همراه حسين نوري، فرنگي كار كرجي كه براي زنجان به ميدان رفت، بخت‌هاي اول قهرماني بودند؛ اما ايمان انصاري و سامان عزيزي توانستند خود را به عنوان پديده معرفي كنند و وارد نبرد دو مدعي شوند. البته در نهايت اين حسين نوري بود كه با سختي تمام به كسي اجازه قهرماني نداد و براي دومين سال پياپي در اين وزن قهرمان مسابقات انتخابي شد. نوري در فينال سامان عزيزي از كردستان را شكست داد تا مسافر فرانسه شود، عزيزي هم به تركمنستان خواهد رفت.

 

بازگشت خوب قوره‌جيلي به كشتي

شهاب قوره جيلي چند سالي از كشتي دور بود و كسي از فرنگي‌كار سنگين وزن خبري نداشت. با آمدن علي اشكاني، شهاب هم به كشتي برگشت. امير قاسمي منجزي و بهنام مهدي‌زاده نام‌هاي آشناي وزن 130 كيلوگرم بودند و انتظار مي‌رفت يكي از اين دو صاحب دوبنده تيم ملي شود. منجزي نااميد‌كننده ظاهر شد، ابتدا به قوره جيلي باخت و بعد به مهدي‌زاده تا خيلي زود كنار برود و معلوم شود كه رقابت بين شهاب است و بهنام. در نهايت قوره جيلي كه چندي پيش در باكو به مدال برنز رسيده بود دو فينال از سه فينال را از قهرمان سنگين وزن امسال آسيا برد تا قهرمان شود و بليت سفر به پاريس را به جيب بزند. قوره‌جيلي با توجه به فيزيك مناسبي كه دارد، مي‌تواند در سال بعد از المپيك كه بي‌ترديد خيلي از بزرگان اين رشته كنار رفته يا راهي رقابت‌هاي جهاني نخواهند شد، براي يك مدال خوش رنگ تلاش كند. تيزهوشي شهاب و البته آشنايي‌اش با گوش‌هاي كشتي مي‌تواند برگ برنده او براي موفقيت در پاريس باشد. بهنام مهدي‌زاده در اين وزن در مسابقات داخل سالن حاضر خواهد شد.

 

مرداني جايگزيني براي سوريان

مهرداد مرداني را بايد شگفتي‌ساز وزن اول دانست، چرا كه كمتر كسي فكرش را مي‌كرد كه در حضور ديگر مدعيان اين وزن، او عنوان نخست انتخابي تيم ملي را ازآن خود كند و شود مسافر رقابت‌هاي جهاني پاريس. البته يكي از مدعيان سرشناس اين وزن يعني سامان عبدولي -كه چندي پيش مدال برنز آسيا را به سينه زد- در اين رقابت‌ها در وزن 66 كيلوگرم به ميدان رفت و راه به جايي نبرد. محمد نوربخش هم كه در مسابقات همبستگي كشورهاي اسلامي از گردونه رقابت‌ها كنار رفته بود در انتخابي تيم ملي هم كم‌فروغ ظاهر شد تا مرداني با شكست محسن حاجي‌پور باتجربه، شود جانشين ستاره‌اي چون حميد سوريان در رقابت‌هاي مهم جهاني. جنگندگي و جسارت را بايد از فاكتورهاي مثبت اين كشتي‌گير دانست و اميدوار بود كه در سال بعد از المپيك بتواند با تكيه برتوانايي‌هاي خود، نگذارد جاي خالي سوريان احساس شود. حاجي‌پور در اين وزن نماينده ايران در مسابقات داخل سالن تركمنستان -كه بعد از رقابت‌هاي جهاني برگزار مي‌شود- خواهد بود.

 

صالحي‌زاده به دنبال مدال رضايي

در غياب قاسم رضايي، همه منتظر رونمايي از نفر برتر اين وزن -كه انتظار مي‌رفت مهدي علياري باشد- بودند تا جانشين قاسم رضايي را بشناسند؛ اما علياري كه يكي از مدعيان اصلي به شمار مي‌رفت، در ابتدا در يك فينال زودرس مغلوب مصطفي صالحي‌زاده شد و در ادامه در حالي كه با نتيجه ٤ بر ٢ از علي‌اكبر حيدري، فرنگي‌كار قمي عقب بود، به‌دليل مصدوميت از مسابقه كنار رفت تا شانس صالحي‌زاده بيشتر و بيشتر شود. جوان خوزستاني كه در جام‌جهاني آبادان هم خوش درخشيده و در قهرماني آسيا نيز قهرمان شده بود، در ادامه موفق شد همه حريفان را مغلوب كند و در فينال با غلبه بر اميرحسين حسيني راهي مسابقات جهاني شود. صالحي‌زاده با قدرت بدني بالا و انگيزه‌اي كه دارد، مي‌تواند در پاريس حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشته باشد و مدال قاسم رضايي را در اين وزن تكرار كند. نماينده اين وزن در تركمنستان سيد اميرحسين حسيني است.

 

انتظار براي مصاف قادريان-ولاسوف

كشتي‌دوستان انتظار دوئل طاهري و قادريان را در وزن 80 كيلوگرم انتخابي مي‌كشيدند؛ اما رامين طاهري قهرمان امسال آسيا پاي مصدوم خود را به تيغ جراحان سپرد تا علاقه‌مندان اين مصاف مهيج را از دست دهند. با اين تفاسير قهرماني راحت يوسف قادريان در انتخابي چندان دور از ذهن نبود. دارنده مدال برنز جهان كه چندي پيش در بازي‌هاي كشور‌هاي اسلامي مدال طلا گرفت، در اوج آمادگي توانست با قاطعيت همه حريفان را كنار بزند و با قدرت قهرمان شود. قادريان در فينال توانست به راحتي از سد مجيد دهقان بگذرد و دوبنده تيم ملي را تصاحب كند. يوسف كشتي‌بلد يكي از اميدهاي كشتي فرنگي ايران براي موفقيت در جهاني پاريس است البته با آمدن رومن ولاسوف قهرمان جهان و المپيك به وزن او، فرنگي‌‌كار ايران كار سختي خواهد داشت؛ اما خب ولاسوف شكست‌ناپذير نيست و با تمام توانايي‌هايش بارها باخته است و بي‌ترديد در وزن جديد هم اگر آماده نباشد، آسيب‌پذير و شكننده بوده و امكان شكستش كم نخواهد بود. در اين وزن مهدي ابراهيمي به رقابت‌هاي تركمنستان مي‌رود.

 

گرايي انتخاب كادرفني براي پاريس

افشين بيابانگرد يكي از قديمي‌هاي كشتي فرنگي كه در قهرماني آسيا به مدال نقره رسيد در انتخابي به ميدان نرفت. در نبود او محمدعلي گرايي فرنگي‌كار شيرازي و قهرمان بازي‌هاي همبستگي كشورهاي اسلامي شانس اصلي وزن سوم بود؛ اما گرايي نتوانست همچون جام جهاني و رقابت‌هاي باكو به دليل مصدوميتي جزيي با صلابت قبل روي تشك حاضر شود و در انتخابي بي‌شكست نماند.

در واقع در اين وزن هيچ كشتي‌گيري بدون باخت نماند. گرايي به برومند اصلان باخت و اصلان خود مقابل فرشاد بلفكه قهرمان مسابقات انتخابي طعم شكست را چشيد. جالب اينكه گرايي نيز موفق به شكست بلفكه شده بود. در نهايت، مردان فني كشتي فرنگي راي به حضور گرايي خوش‌تكنيك و نترس در مسابقات جهاني دادند و قرار بر اين شد تا بلفكه فرنگي كار پلدختري راهي رقابت‌هاي تركمنستان شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون