• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3885 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۳۰ مرداد

خبر كوتاه

مجوز واردات نوشيدني نمي‌دهيم
يدالله صادقي، معاون امور اقتصادي و بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت تاكيد كرد: اين وزارتخانه به هيچ عنوان مجوز واردات نوشيدني‌هاي مختلف را صادر نمي‌كند چراكه با توجه به توليدات كشور در اين عرصه نيازي به واردات كالاي خارجي وجود ندارد. ما به هيچ عنوان مجوز ورود نوشابه و نوشيدني‌هاي خارجي را صادر نمي‌كنيم چراكه با توجه به ظرفيت و تنوع توليد داخل، اصلا نياز به نوشابه خارجي نداريم. وي در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه نوشابه‌هاي «كوكاي امارات» با قيمت‌هاي ۷۰۰۰ توماني چگونه در بازار گسترش يافته است؟ توضيح داد: نوشابه «كوكا» در داخل كشور توليد مي‌شود و از نظر طعم و كيفيت چيزي كم ندارد. حال آنكه به هر حال شركت‌هايي كه تحت نظر يك برند بين‌المللي به توليد مي‌پردازند بايد فعاليت خود را تحت ليسانس آن كشور ادامه دهند.
 برهمين اساس «كوكا» در تمام دنيا از نظر طعم و كيفيت شرايط يكساني را دارد و «كوكا» در ايران با عربستان و اروپا فرقي ندارد چراكه در همه جاي دنيا از فرمولي يكسان براي توليد آن استفاده مي‌شود. معاون امور اقتصادي و بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ساير نوشيدني‌هايي كه از كشورهاي مختلف وارد شده و بدون مهر استاندارد و با قيمت‌هاي بالا به فروش مي‌رسند نيز توضيح داد: همان‌طور كه اشاره شد مجوزي براي واردات اين كالاها نداده‌ايم و از نظر بهداشتي نيز وزارت بهداشت نظارت روي اين بخش بازار را دارد و مي‌توان از سازمان غذا و دارو در اين خصوص اطلاعات بيشتري كسب كرد. همچنين ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز قطعا در اين زمينه
نظارت دارد.
صادقي در پايان با تاكيد مجدد بر اينكه ظرفيت توليد كارخانه‌هاي فعال در زمينه‌ نوشيدني و نوشابه و تنوع آنها به حدي است كه پاسخگوي نيازهاي كشور است، اظهار كرد: برهمين اساس در اين حوزه نيازي به واردات نمونه‌هاي خارجي وجود ندارد.

 

حل مشكلات بانكي براي توسعه صادرات ضروري است
چهارمين جلسه كميته كارشناسي شوراي عالي صادرات به منظور بررسي مشكلات موجود در حوزه بانكي و ارايه راه‌حل‌هاي لازم جهت طرح در شوراي عالي صادرات در سازمان توسعه تجارت ايران برگزار شد. مجتبي خسروتاج، قائم‌مقام وزير در امور تجارت و رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران ضمن اشاره به مصوبات نخستين جلسه شوراي عالي صادرات در ارديبهشت ماه سال جاري، خواستار توجه جدي در جهت اجرايي شدن مصوبات مذكور شد. وي ضمن تشكر از نمايندگان دستگاه‌هاي ذي‌ربط جهت ارايه نظرات در خصوص يكسان‌سازي نرخ ارز و ارايه راهكارها در جهت استفاده از ابزار نرخ ارز جهت توسعه صادرات غيرنفتي با توجه به متغيرهايي همچون نرخ تورم داخلي و خارجي و همچنين نرخ بهره بانكي، به حمايت‌هاي در نظر گرفته شده در بسته حمايتي سال 1396 اشاره كرده و اعلام كرد كه در سال 1395 نسبت به پرداخت حدود 300 ميليارد ريال به عنوان كمك سود تسهيلات بانكي به صادركنندگان اقدام شده و در نظر است كه اين مشوق براي سال 1396 نيز در نظر گرفته شود. ايشان با اشاره به پرداخت كمك كارمزد صدور ضمانتنامه‌ها و بيمه‌نامه‌هاي صادراتي توسط سازمان توسعه تجارت ايران استقبال صادركنندگان از اين مهم را شايان اهميت توصيف كرد. در ادامه اين نشست نمايندگان دستگاه‌هاي عضو شوراي عالي صادرات و اتحاديه‌ها و تشكل‌هاي صادراتي به بحث و تبادل نظر در خصوص مشكلات و مسائل بانكي در حوزه صادرات از جمله لزوم تلاش بانك مركزي جهت برقراري روابط بانكي و كارگزاري با ساير كشورها، تفاوت نرخ كارمزد تسعير نرخ‌هاي ارز توسط بانك‌هاي عامل در برابر حواله‌هاي صادراتي، اجرايي كردن پيمان‌هاي پولي با ساير كشورها و تغيير نگاه بانك مركزي از واردات به صادرات و شفافيت و تسامح در بخشنامه‌ها و آيين‌نامه‌هاي صادره از سوي بانك مركزي در جهت كمك به صادرات پرداخته و خواستار پاسخگويي و ارايه راهكار توسط بانك مركزي شدند.

 

صادرات فله‌‎اي با لنج چوبي ممنوع شد
براساس بخشنامه گمرك، خروج محموله‌هاي صادراتي ميوه و تربار از نيمه آبان ماه سال جاري تنها با رعايت بسته‌بندي‌هاي مصوب صورت خواهد گرفت. بر اساس بخشنامه‌هاي وزارت صنعت و گمرك ايران از نيمه آبان ماه سال جاري محموله‌هاي صادراتي صرفا با رعايت بسته‌بندي درج شده در جدولي مخصوص اجازه خروج از كشور به منظور صادرات را خواهند داشت. همچنين حمل زميني و دريايي محموله‌هاي ياد شده به مقصد كشورهاي خريدار صرفا با كانتينرهاي يخچالي و شناورهاي سردخانه‌دار امكان‌پذير خواهد بود.
 اين جدول شامل شرايط بسته‌بندي براي 23 نوع ميوه و تربار مختلف است. پيش از اين صادرات محصولاتي مانند هندوانه به كشورهاي حاشيه خليج فارس به صورت فله‌اي و به كمك لنج‌ها با حواشي همراه شده بود كه در حال حاضر اين محصول تنها با استفاده از كارتن، سبد، باكس چوبي يا فله‌اي صرفا در كانتينرهاي يخچال‌دار صورت خواهد گرفت. شرايط مصوب بسته‌بندي سيب‌زميني و پياز، گوجه فرنگي، سيب درختي، خيار، فلفل دلمه، كاهو، كلم، كرفس، كيوي، سير، زردآلو و گيلاس، پرتقال، ليموشيرين، هندوانه، ليموترش، انگور، خرمالو، گلابي و انار جهت صادرات در آن جدول قابل مشاهده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون