• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3885 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۳۰ مرداد

مصباحي‎مقدم: انتخابات ۹۶ براي جمنا دست‌گرمي بود

اگر مجلس ششم و شوراي شهر به اصلاح‌طلبان رسيد نتيجه ابتكار عمل آنها بود

اصولگرايان شرايط پساانتخاباتي را در حالي سپري مي‌كنند كه سلسله شكست‌هاي انتخاباتي‌شان از ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان از سال 92 به اين سو تداوم يافته است. به همين دليل بخشي از آنها مانند محمدباقر قاليباف، امير محبيان، ناصر ايماني، وحيد جليلي و... به خودانتقادي روي آورده و بخش ديگر نظير منسوبان و منتسبان به جبهه مردمي نيروهاي انقلاب (جمنا) در پي آسيب‌شناسي غيررسانه‌اي هستند. آنها در عين حال شاهد تحليل رفتن پايگاه نيروهاي تندروهاي خود هستند. اتفاقي كه در پي شكست‌هاي پياپي‌شان رخ داده است. اصولگرايان اميدوارند با تغييراتي در مكانيزم و راهبرد بتوانند بار ديگر اقبال عمومي را متوجه خود سازند.
آنها در انتخابات رياست‌جمهوري اگرچه شكست خوردند اما شاهد 16 ميليون راي رييسي و كنار رفتن قاليباف بودند. اين دو رخداد يعني راي بالاي كانديداي شكست خورده و كنار رفتن يك كانديدا و باقي ماندن ديگري، در هيچ يك از ادوار انتخاباتي كه شكست خورده بودند رخ نداده بود. به همين دليل نيز آنها امروز اميدوارتر از سال‌هاي قبل هستند و گمان مي‌كنند مي‌توانند با اعمال تغييراتي به عرصه عمومي بازگشته و اين‌بار پيروز لقب گيرند.
غلامرضا مصباحي‌مقدم، عضو شوراي مركزي و سخنگوي جامعه روحانيت درباره علت به حاشيه رفتن تندروها در كشور در گفت‌وگو با خبرآنلاين گفت: ذات تندروي اقتضا مي‌كند به حاشيه برود؛ چرا كه مردم هيچگاه با تندروي همراه نمي‌شوند. بنابراين هرگاه شاهد تندروي بودند. واكنش منفي نشان دادند. او ادامه داد: مجلس ششم نتيجه‌اش اين شد كه مردم از اصلاح‌طلبان به‌طور كامل رويگردان شدند و همينطور نتيجه شوراي اول اين شد كه شورا به‌طور كامل در دور دوم به دست اصولگرايان سپرده شد.
سخنگوي جامعه روحانيت مبارز در پاسخ به اين سوال كه آيا تندروي‌هاي دولت نهم و دهم و همچنين مجلس نهم و شوراي شهر چهارم موجب شد تا دولت، مجلس و شورا به اصلاح‌طلبان برسد، گفت: در مورد احمدي‎نژاد، بله تندروي باعث شد كه مردم به روحاني راي دهند. اما در مورد مجلس و شوراي شهر اين قدرت و ابتكار اصلاح‌طلبان بود كه توانستند نوعي همزادپنداري را براي احمدي‌نژاد و جريان اصولگرا به مردم القا كند و موفق هم شدند در اين جنگ رواني مردم را تحت تاثير قرار دهند. همان تصوري را كه از احمدي‌نژاد داشتند، آن تصور را غلبه دادند بر كل جريان اصولگرايي.
او درباره عملكرد جمنا در انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم نيز اظهار كرد: جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي يا جمنا، چند ماه مانده به انتخابات شروع به كار كرد. فرض آنها اين بود كه ما براي يك كار بلندمدت آمده‌ايم و انتخابات سال 96 يك‌ دست‌گرمي بود و انتظار پيروزي صددرصدي نداشتند. طبعا تلاش خوبي كردند و توانستند نيروهاي مردمي را از كل كشور جمع كنند و نشست‌هاي خوبي را برگزار كردند.
مصباحي‌مقدم تاكيد كرد: ما از سال 1376 تا 1396 هيچگاه شاهد رسيدن به فرد واحد در جريان اصولگرا نبوده‌ايم اما اين دفعه به دليل فعاليت جمنا اصولگرايان توانستند به يك فرد واحد برسند. پس اين يك اقدام موفق بوده است. مجموعه افرادي كه در سال 76 به آقاي ناطق نوري كانديداي جناح اصولگرا راي دادند، هفت ميليون نفر بودند اما امروز كانديداي جبهه اصولگرا 16 ميليون راي مي‌آورد. اين يك رشد بسيار خوب است لذا به نظر مي‌رسد ايراد جدي متوجه آن نباشد. البته نمي‌توان گفت هيچ ايرادي ندارد. قطعا نواقصي وجود دارد كه در حال بررسي است تا در انتخابات آينده مرتفع شود.
سخنگوي جامعه روحانيت مبارز درباره كناره‌گيري قاليباف به نفع رييسي در انتخابات اخير نيز گفت: ما مساله را در جريان انتخابات كاملا دقيق بررسي كرديم و ديديم بخشي از آراي آقاي رييسي به‌طور يقين به سبد آقاي قاليباف نخواهد رفت. ارزيابي‌ها نشان مي‌داد اگر هر دو نفر بمانند، هيچ‌كدام نمي‌توانند اكثريت نسبي را به دست بياورند. پيش‌بيني ما اين بود كه حتي انتخابات به دور دوم هم نمي‌رود و در دور اول اين موضوع به نتيجه مي‌رسيد. لذا اين انتظار و اميد بود كه با كنار رفتن آقاي قاليباف بخش قابل‌توجهي از آراي او به سبد آقاي رييسي برود و البته پيش‌بيني مي‌شد كه بخشي از آرا نيز متوجه رقيب شود، اما آنقدر نبود كه بخواهد تعيين‌كننده باشد.
او با بيان اينكه بدون آراي قاليباف باز هم روحاني برنده انتخابات مي‌شد، گفت: بر اين اساس به قاليباف توصيه شد كه كنار برود تا 60 درصد آراي او به آراي آقاي رييسي اضافه شود و همين اتفاق نيز رخ داد.
مصباحي‌مقدم در مورد چرايي اين اتفاق گفت: عده‌اي آقاي قاليباف را به عنوان مدير اجرايي باتجربه قبول دارند و طبيعتا اين تجربه را براي آقاي رييسي قائل نيستند. عده‌اي هم آقاي رييسي را از جهات مختلف قبول دارند و درمقابل اين مقبوليت را براي آقاي قاليباف قائل نيستند، طبعا آراي آنها تقسيم مي‌شود.
اين سياستمدار اصولگرا درباره حضور مصطفي ميرسليم و رايزني با او براي كناره‌گيري نيز اظهار داشت: ايشان نقش مثبت يا منفي در آراي جريان اصولگرايي نداشت و حضورشان خيلي مهم نبود. (خبرآنلاين)

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون