• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3885 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۳۰ مرداد

چهره‌ها- خبرها

از سند حمايت از القاعده در يمن تا انقلاب‌هاي معكوس امارات در جهان عرب
شبكه خبري الجزيره اعلام كرد به سندي دست پيدا كرده كه وابسته به كارشناسان كميته تحريم سازمان ملل است و ثابت مي‌كند عربستان و امارات از سازمان تروريستي القاعده در جنوب يمن حمايت كرده‌اند. به اين ترتيب جنگ در يمن و مشخصا در شهر عدن در جنوب يمن، نقش فردي به نام «ابوعباس» را كه مورد حمايت مالي مستقيم امارات است برجسته كرده است و اين فرد به عناصر سازمان تروريستي القاعده اجازه داده كه موضع خود در عدن را گسترش دهند. طبق اين سند، ابو عباس مورد حمايت مستقيم امارات و در قبال دريافت پول، فعاليت حزب اخواني «الاصلاح» در جنوب يمن را محدود كرده است. در اين سند همچنين آمده كه امارات هنوز به اقدامات غيرقانوني خود در بازداشت افراد در يمن ادامه مي‌دهد و از طرفي ديگر، فاش كرده كه تاثير ميداني حملات هوايي عربستان نيز بسيار ناچيز است. از سوي ديگر سالم آل شافعي، سفير قطر در تركيه، امارات را به مديريت انقلاب‌هاي معكوس در كشورهاي عربي با هدف بازگشت رژيم‌هاي ديكتاتوري متهم كرد. وي همچنين اتهام «انور قرقاش» وزير مشاور دولت امارات در امور خارجه به قطر در خصوص حمايت از گروه‌هاي افراطي در خاورميانه را رد كرد و گفت اين ادعا‌ها كه قطر از افراط‌گرايان حمايت مالي كرده صحيح نيست. درباره رابطه با ايران نيز سفير قطر در تركيه گفت: قرقاش اخيرا گفته كه ايران دليل اصلي قطع روابط با قطر نيست، واقعيت اين است كه بعد از آغاز بحران امارات با اتهام‌هايي كه به ما وارد كرده بود گفت كه دليل اصلي تحريم و محاصره قطر رابطه دوحه با ايران است اما وقتي مشخص شد كه سطح روابط قطر با ايران از ديگر كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس كمتر است و امارات بيشترين رابطه را با تهران دارد، ابوظبي تلاش كرد ادعاي اوليه خود در خصوص رابطه دوحه و تهران را انكار كند.

عباس: بعد از ۲۰ بار ملاقات با نمايندگان ترامپ، هنوز نمي‌دانم طرح او چيست
محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطين در يك جمع خصوصي به گلايه از دولت «دونالد ترامپ» پرداخته است. وي جلسه‌اي با حضور نمايندگاني از حزب چپگراي «مرتص» اسراييل، گفته است كه باوجود ديدارهاي متعدد با نماينده دولت امريكا، هنوز نمي‌داند كه طرح واشنگتن براي حل مناقشه چيست. به گفته عباس، ترامپ شخصا از راهكار دو دولتي حمايت كرده و منتقد شهرك‌سازي است، اما از طرح علني اين موضع و ارايه آن به «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي خودداري مي‌كند. عباس گفت: از زمان آغاز به كار ترامپ به عنوان رييس‌جمهور ايالات متحده، من حدود 20 بار با نمايندگان او ديدار كرده‌ام. وي افزود: هربار، آنها به من تاكيد كرده‌اند كه تا چه حد به راهكار دو دولتي و توقف ساخت شهرك‌ها، باور داشته و به آن معتقد هستند. من از آنها خواسته‌ام كه اين مساله را به نتانياهو هم بگويند، اما آنها از اين كار خودداري كرده‌اند. گفته‌اند كه اين موضوع را بررسي مي‌كنند، اما بعدا ديگر از آنها خبري نشده است. عباس همچنين گفته است: رفتار آنها با ما را متوجه نمي‌شوم. اين دولت در كشور خودش هم درگير آشفتگي است. به گفته عباس، تشكيلات خودگردان از اسراييل خواسته همكاري‌هاي امنيتي دوجانبه از سر گرفته شود، اما تل‌آويو هنوز به اين درخواست پاسخ نداده است.

داعش از شركت‌هاي بريتانيايي براي انتقال سلاح به اسپانيا استفاده كرده است
هفته‌نامه ساندي تايمز نوشت كه گروه داعش از شركت‌هاي فعال در شهر كارديو در جنوب انگليس براي بارگيري تجهيزات داراي ماهيت نظامي به اسپانيا و حمايت مالي از نقشه‌هاي تروريستي عليه غرب استفاده كرده است. اين هفته‌نامه به نقل از اسناد دفتر تحقيقات فدرال امريكا (اف. بي. آي) كه به آنها دست يافته، آورده است: تجهيزات ارسالي به اسپانيا كه هفته گذشته شاهد حمله تروريستي داعش با 14 كشته بود، در عمليات نظارت و شناسايي مورد استفاده قرار گرفته است كه اين امر بخشي از توسعه پروژه پهپادهاي داعش براي مشخص كردن اهداف حمله است. ساندي تايمز همچنين از استفاده داعش از يك شركت وابسته به خود براي انتقال هزاران پوند براي يك افراط‌گراي امريكايي در ايالت مريلند اشاره كرد كه پيشتر از روياي خود براي كشتار در يك كليسا سخن گفته بود. به نوشته اين هفته‌نامه، خريدهاي ديگري نيز از طريق كارديو ارسال شده است كه از جمله برنامه‌هاي كمك به شليك موشك است. محققان مي‌گويند كه يك ايميل با پسورد  killobama77  با اين شركت‌ها مرتبط بوده است. به نوشته ساندي تايمز، محموله در تابستان سال 2015 ميلادي به يك آدرس در اسپانيا ارسال شده است اما هنوز روشن نيست كه چه كسي آنها را تحويل گرفته است و آيا هنوز در اسپانيا وجود دارند يا نه.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون