• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3885 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۳۰ مرداد

رانندگي جنسيت نمي‌شناسد

مژگان افروزي

طبق آمار كارشناسان راهنمايي و رانندگي، زنان نسبت به مردان به دليل رعايت قوانين و داشتن حوصله رانندگان بهتري هستند و بيشترين آمار تصادفات منجر به جرح و فوت از سوي رانندگان مرد به ثبت رسيده است. اما برخلاف اين آمار، سال‌هاست كه رانندگي زنان زيرذره‌بين نقد و انتقاد و گاهي هم دشنام و... است. يادمان باشد كه براي اخذ گواهينامه رانندگي همه از يك آزمون و دوره مهارتي يكسان عبور مي‌كنند. اگر يكي فارغ از جنسيت از ديگري بهتر است، حتما زمان و پشتكار بسياري براي كسب مهارت درنظر گرفته و برهمين اساس رانندگي هم جنسيت نمي‌شناسد. براي نمونه، مواردي را ذكر مي‌كنم كه بارها و بارها با آنها برخورد كردم و به عنوان يك راننده زن در مواجهه با قانون‌شكني و رفتار مخاطره‌آميز رانندگان مرد قرار گرفتم:
1-‌ شب-  ورودي اتوبان: از اتوبان همت غرب وارد اتوبان اشرفي اصفهاني شدم. ماشين‌ها در دو لاين در حال حركت بودند. با يك فاصله منطقي از خودرو جلويي ايستاده بودم. ماشين پشتي به نشانه اعتراض دستش را روي بوق گذاشت. از آيينه نگاهش كردم و با حركات دست اشاره كرد كه حركت كنم. جلويم ماشين بود و نه جايي براي حركت داشتم نه مي‌خواستم به ماشين جلويي بچسبم. راننده پشتي با زدن پشت سرهم نور بالا سعي كرد وادارم كند حركت كنم!
تذكر: آقاي محترم، راننده جلويي شما اگر جاي حركت داشته باشد حتما حركت مي‌كند. استفاده از نور بالا فقط و فقط باعث آزار چشم راننده جلويي و به هم خوردن آرامش اعصاب خودتان مي‌شود.
2-‌ حاشيه خيابان- در حال پارك: منتظر رسيدن يكي از دوستان بودم. در حاشيه خياباني عريض جاي پارك پيدا كردم. در حالت پارك دوبل قرار گرفتم. راهنما زده و دنده عقب گرفتم كه راننده‌اي از پشت سر آمد و پارك كرد. پياده شدم و گفتم كه قبل از ايشان قصد پارك داشته و در حال پارك دوبل بودم و راهنما هم زده بودم. خنده‌اي تمسخرآميز تحويلم داد با اين مضمون كه: زن و پارك دوبل! جا به شد و كمي جلوتر متوقف شد تا به پارك كردنم بخندد. بي‌توجه به حالت زننده چهره‌اش راهنما زده و با يك حركت پارك كردم. لبخندش را پس دادم. فحشي نثارم كرد و رفت!
نكته: آقايان رانندگي صرفا يك مهارت است. مهارت در اثر تمرين و تكرار به دست مي‌آيد نه براساس جنسيت. همين!
3-‌ اتوبان: يكي از نكاتي كه در كاهش ترافيك بارها به آن تاكيد شده رانندگي در بين خطوط است. تلاش مي‌كنم بين خطوط رانندگي كنم. راننده‌هاي مرد و تاكسي داران و برادران وانت آبي سوار و ماشين‌هاي قدبلند كه خود را مالكان بي‌بديل خيابان مي‌دانند، بي‌توجه به رانندگان ديگر به خصوص اگر راننده زن باشد لاين عوض مي‌كنند و با بيرون كردن بقيه از خطوط رانندگي باعث تشديد ترافيك مي‌شوند.
نكته: دوست عزيز! وقتي ترافيك است يعني براي همه ترافيك است و رانندگان ديگر هم دقيقا مثل شما علاقه‌اي به ماندن در ترافيك را ندارند. صبور باشيد.
4-‌ اتوبان: در هر اتوبان سه خط سرعت تعريف شده. وقتي يك راننده زن در لاين سرعت با كيلومتر مجاز اعلام شده حاشيه اتوبان رانندگي مي‌كند پشت سرش چراغ ندهيد. او هم مثل شما استفاده از پدال گاز را بلد است فقط هم به قوانين احترام مي‌گذارد و هم به نقدينگي توي حسابش كه نمي‌خواهد بابت جريمه پرداخت كند. با نزديك شدن به ماشينش و چراغ زدن پشت هم برايش مي‌توانيد باعث بروز يك تصادف جدي بشويد.
نكته: اگر در اتوبان جاي سبقت وجود دارد با رعايت ايمني سبقت بگيريد و اگر نه با فرو رفتن در نقش مايكل شوماخر جان خود و ديگران را به بازي نگيريد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون