• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3887 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱ شهريور

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام خبر داد

مركز مطالعات راهبردي منحل مي‌شود

مسائل شخصي احمدي‌نژاد از نظر قانوني به مجمع هيچ ارتباطي ندارد

گروه سياسي| نخستين نشست خبري دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در دوره جديد فعاليت، ديروز برگزار شد. محسن رضايي كه با خبر تغييرات ساختاري اين مجمع در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، از انحلال مركز تحقيقات استراتژيك گفت و اعلام كرد كه قرار است اين مركز به همراه ساير مجموعه‌هاي منتسب به مجمع به دبيرخانه منتقل شود. به گزارش ايسنا، محسن رضايي با اشاره به ايجاد تغييراتي در دوره جديد مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار كرد: ساختار مجمع در اين دوره تغيير مي‌كند و كل مجموعه‌هاي منتسب به مجمع همه به دبيرخانه منتقل مي‌شوند. از جمله مركز مطالعات راهبردي كه وظيفه آن به دبيرخانه منتقل شده و اين مركز منحل مي‌شود. رضايي به از بين بردن كارهاي موازي در مجموعه مجمع اشاره كرد و گفت: نظام متمركز مديريتي تشكيل مي‌شود به‌طوري كه همه امور در دبيرخانه انسجام و يكپارچگي مي‌گيرد. اما اين تنها تغييراتي نبود كه در دوره جديد مجمع تشخيص قرار است اتفاق بيفتد. آنگونه كه رضايي عنوان كرد: «براساس مصلحت مقام معظم رهبري كه در حكم نيز به آن اشاره كردند، ممكن است تغييرات ديگري نيز داده شود.»

تلاش براي چابك‌سازي مجمع

رضايي همچنين به افزايش تعداد اعضاي مجمع از 44 به 49 نفر در اين دوره، اشاره كرد و گفت: آقايان شاهرودي و جنتي دو نفري هستند كه هم شخصيت حقوقي و هم شخصيت حقيقي دارند. در اين دوره از نظر سياست‌هاي كلي ما موظف به ساماندهي شديم و احيانا عناوين جديدي را بررسي مي‌كنيم. آيين‌نامه نظارت و آيين‌نامه مجمع نيز تغييراتي خواهد كرد و در راستاي چابك‌سازي مجمع تشخيص برخي كارهاي پژوهشي و تحقيقاتي را به دانشگاه‌ها واگذار خواهيم كرد و ديگر نيازي به پژوهشكده‌هاي وابسته به مجمع نيست. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه تاكيد كرد: نظم و انضباط در كشور به اين بستگي دارد كه سياست‌هاي كلي به برنامه و قانون تبديل شوند و اين قوانين در جامعه پياده‌سازي گردد. لذا تبعيت از سياست‌هاي كلي در تمام دستگاه‌هاي كشور امري عمومي و قانوني است.

سفر به تركيه با تصويب شوراي عالي امنيت و دستور رهبري

اما سفر سردار باقري به تركيه را بايد مهم‌ترين موضوعي دانست كه در اين نشست مورد سوال خبرنگاران قرار گرفت. او از تصميم نظام براي اين سفر گفت و اعلام كرد: «گويا قصد دارند شمال عراق را تجزيه كنند كه اين موضوع در همه كشورهاي اطراف تغييراتي ايجاد خواهد كرد. اين تجزيه موجي از درگيري و بي‌ثباتي در منطقه به وجود مي‌آورد و جمهوري اسلامي معتقد است كه مرزهاي جغرافيايي كشورها نبايد تغيير كند و ما طرح تجزيه اردن، عراق و سوريه را قبول نداريم. بنابراين مسوولان نظامي ما با تصويب شوراي امنيت ملي و دستور مقام معظم رهبري به تركيه سفر كردند تا جديت ما در اين موضوع مشخص شود.» ابقاي محمود احمدي‌نژاد، به عنوان عضو حقيقي مجمع تشخيص مصلحت نظام، يكي از پربحث‌ترين موضوعاتي بود كه در آغاز فعاليت دور جديد مجمع شكل گرفت. اينكه او چگونه با اين حجم از تخلفات همچنان در اين جايگاه قرار گرفته، مورد سوال خبرنگاران در نشست خبري محسن رضايي هم قرار گرفت. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوالي درباره پرونده‌هاي مفتوح محمود احمدي‌نژاد در قوه‌قضاييه و حضور او در مجمع تشخيص، گفت: «مسائل شخصي افراد از نظر قانوني به مجمع هيچ ارتباطي ندارد». رضايي همچنين با اشاره به حضور افرادي كه اكنون در پست‌هاي اجرايي جايگاهي ندارند و اكنون در مجمع تشخيص قرار گرفته‌اند، تصريح كرد: مجمع جايگاهي دارد كه بايد افرادي با تجربه در عالي‌ترين سطح تصميم‌گيري قرار گيرند چراكه قوانين از دل سياست‌هاي كلي بيرون مي‌آيند. پس كساني بايد به مقام معظم رهبري ايده، نظر و مشاوره بدهند كه از دانش و تجربه كافي برخوردار باشند و طبيعتا كساني مانند نمايندگان مجلس و روساي جمهور سابق اين ويژگي را دارند و بايد در اتاق فكر نظام قرار گيرند. نسل سوم و چهارم با استعداد و صاحب نظر انقلاب نيز شناسايي شده‌اند و در كارهاي كارشناسي و كميسيون‌ها ورود پيدا مي‌كنند.

تلاش مي‌شود اختلافات درون نظام حل و فصل شود

رضايي در ادامه اين نشست خبري، درخصوص اينكه آيا گزارشي مبني بر اينكه كدام دولت‌ها به سياست‌هاي كلي نظام پايبندي نداشتند وجود دارد يا خير، گفت: بحث نظارت در اين دوره جدي خواهد شد و پيش از اين به دليل برخي اختلافات سه قوه نمي‌شد گزارش كاملي ارايه كرد اما اين موضوع در دوره جديد جدي گرفته مي‌شود. تلاش مي‌شود تا آنجا كه ممكن است اختلافات درون نظام حل و فصل شود و هرجا لازم باشد به اطلاع مردم و رسانه‌ها خواهد رسيد.

آيت‌الله شاهرودي خواستار معافيت
از پذيرش رياست مجمع بودند

رضايي همچنين در خصوص طرح مباحثي مبني بر عدم تمايل آيت‌الله هاشمي شاهرودي براي رياست مجمع و اصرار او به ايشان اظهار كرد: زماني كه مقام معظم رهبري به آيت‌الله هاشمي شاهرودي اين پيشنهاد را دادند، ايشان گفت كه به خاطر مشغله در شوراي نگهبان و شوراي حل اختلاف و زماني كه براي تدريس مي‌گذارند او را معاف كنند اما تاكيد كردند كه اگر رهبري حكم كنند، مي‌پذيرد. من نيز اعلام آمادگي كردم كه به ايشان كمك كنم اما بحث اصرار نبوده است.

بين دولت و مجلس هماهنگي
وجود دارد

وي در پاسخ به اين پرسش كه اولويت اصلي دولت دوازدهم چه بايد باشد، اظهار كرد: اينكه مجلس اكثريت كابينه را تصويب كرد يعني بين مجلس و دولت هماهنگي وجود دارد و دولت مي‌تواند از اين فرصت استفاده كرده و عملكرد خوبي ارايه دهد چرا كه در دولت‌هاي قبل اختلافات زيادي بين مجلس و كابينه بود. از نظر مجمع نيز انتظار ما پياده‌سازي اقتصاد مقاومتي و سرعت دادن به آن با تاكيد بر اشتغال و توليد است.

نوعي محافظه‌كاري در مسوولان
برجام مي‌بينيم

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين اظهار كرد: در رابطه با برجام نوعي محافظه‌كاري در مسوولان مربوطه مي‌بينيم در صورتي كه موادي مثل ماده 36 در برجام وجود دارد كه دولت مي‌تواند عمل متقابل قوي‌تري در برابر تحريم‌ها داشته باشد و خيلي كارها مي‌شد انجام داد، مانند فعال كردن كارخانه كيك زرد. به هر حال اميدواريم كميسيون نظارت دقت بيشتري داشته باشد تا پاسخ مناسبي در چارچوب برجام به طرف مقابل داده شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون