• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3888 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲ شهريور

سخنگوي شوراي نگهبان:

بحث درباره رجل سياسي همچنان ادامه دارد

گروه سياسي| «رجل سياسي» همچنان در دستور كار جلسات شوراي نگهبان قرار دارد. عباسعلي كدخدايي با بيان دو نظريه فقهي در مورد حق كانديداتوري زنان در انتخابات رياست‌جمهوري كه در يكي اجازه حضور ندارند و در ديگري با منعي روبه‌رو نمي‌شوند، عنوان كرد: «رسيدگي و بحث پيرامون موضوع رجل مذهبي سياسي اختصاص يافت كه البته مباحث آن به پايان نرسيد و مقرر شد در جلسات آتي بررسي ادامه يابد». سخنگوي شوراي نگهبان به رويه‌اي كه از ابتداي انقلاب اسلامي در خصوص انتخابات رياست‌جمهوري در پيش گرفته شده، اشاره كرد و گفت: «اين رويه گاهي با هم حسب ظاهر تعارضاتي هم داشته است. مثلا در تاييد يا رد بعضي از افراد. ولي هنوز به جمع‌بندي نرسيده‌ايم كه قاطعانه عرض كنم خانم‌ها مي‌توانند يا نمي‌توانند، يا ممنوعيت نسبت به آنها وجود دارد. آنچه جاري است اين است كه خانم‌ها ثبت‌نام كنند و آقايان نسبت به آنها نظر دهند. چيز ديگري را هنوز نمي‌توانيم اعلام كنيم. اما اگر براساس جزء 5 بند 10 سياست‌ها شوراي نگهبان ورود كرد و به نقطه‌نظرهايي رسيديم طبيعتا اعلام خواهيم كرد اگر نظر شورا اين باشد كه فقط آقايان باشند و خانم‌ها نباشند. نگراني از اين بابت وجود ندارد. يا اينكه رجل مذهبي سياسي چه معيارها و استانداردهايي داشته باشد. اجازه دهيد پاسخ نهايي را به مباحثي كه خوشبختانه شروع شده موكول كنم و اميدوارم به جمع‌بندي برسيم.» 
گزيده گفت‌وگوي عباسعلي كدخدايي، سخنگوي شوراي نگهبان با خبرگزاري خبرآنلاين در ادامه مي‌آيد: 
 ‌ سياست‌هاي كلي انتخابات كه از سوي مقام معظم رهبري درخصوص انتخابات ابلاغ شد تكاليفي را براي نهادهاي مختلف دارد. يك بخش هم جزء بند 10 است، تعيين معيارهاي رجل سياسي مذهبي و مدير و مدبر بودن را به شوراي نگهبان واگذار كرده است. البته قبلا كارهايي را در دوره قبل انجام داده بوديم. شبه آيين‌نامه‌اي را در داخل شورا تنظيم كرده بوديم كه قبل از تعيين سياست‌هاي كلي بود و نيازمند بازنگري است و ان‌شاءالله به زودي بتوانيم در دستور كارمان داشته باشيم. 
 ‌ كارهاي نهايي لايحه جامع انتخابات را مجلس انجام داده و نسخه‌اي هم براي ما فرستاده‌اند. اميدواريم زودتر در دستور كار قرار گيرد. همه اينها مستلزم همكاري دولت، مجلس و تصويب اين لايحه است كه طبيعتا چون لايحه بزرگي است زمان زيادي نياز دارد و ممكن است نقدهايي به آن وارد باشد كه بايد پاسخ داده شود. 
 ‌ زمان بررسي صلاحيت‌ها يكي از مشكلات ما مخصوصا در حوزه مجلس است كه با تعداد زيادي از ثبت‌نام‌كنندگان مواجه هستيم. اگرچه من در ارتباط با ثبت نام انتخابات رياست‌جمهوري امسال از وزارت كشور بازديد داشتم و آنجا را به جشنواره ثبت‌نام تشبيه كردم. ثبت‌نام نبايد اينگونه بي‌رويه باشد كه هركسي فكر كند مي‌تواند ثبت‌نام كند بلكه بايد شرايطي را لحاظ كنيم كه افرادي كه توانمند هستند و شايستگي دارند ثبت‌نام كنند و مردم از بين شايستگان انتخاب كنند. 
 ‌ در انتخابات ارديبهشت امسال، با آقاي وزير تصميم گرفتيم كه ساعت 12 راي‌گيري تمام شود. به برخي از حوزه‌ها كه اصرار داشتند بيشتر كار كنند اعلام شده بود كه خلاف قانون است با اين حال با توافقي كه با وزير كشور شد اعلام كرديم ساعت 12 و ساعت 12 هم اعلام كرديم آرايي كه ممكن است بعد از آن گرفته شود مخدوش باشد اما آرا تا ساعت 12 مشكلي ندارد ضمن اينكه باوجود اعلامي هم كه شد برخي از استان‌ها و حوزه‌ها در جريان بوديم از مردمي كه در آن حوزه راي‌گيري بودند بعد از ساعت 12 راي گرفته شد. اينطور نبود كه بعد از ساعت 12 شب تعداد زيادي نتوانند راي دهند. تعداد بسيار اندكي بود و به ميليون هم نمي‌رسد و آماري را هم كه نامزدهاي رياست‌جمهوري در اين زمينه اعلام كردند به هيچ‌وجه تاييد نمي‌كنم. اما از اين طرف هم مشكلات ديگري داشتيم. بحث احراز هويت را كه اين‌بار قرار شد مكانيزه انجام شود و ما هم موافقت كرديم مشكلات زيادي داشت. سامانه كار نمي‌كرد، نرم‌افزار، سخت‌افزار، كاربر بلد نبود كار كند و ميانگيني كه گرفتيم بالاي 10 صبح راي‌گيري‌ها آغاز شده است. همين تهران برخي آقايان اعضاي شوراي نگهبان ساعت 8 كه مي‌خواستند راي دهند دستگاه‌ها آماده نبودند. 
 ‌ در زمان ردصلاحيت آيت‌الله هاشمي بنده به آقاي روحاني و به آقاي لاريجاني گفتم كه به ايشان بگويند. آقاي روحاني را به شوراي نگهبان دعوت كردم و گفتم شما احراز صلاحيت شده‌ايد و آقاي هاشمي تاييد صلاحيت نشده‌اند. از شما خواهش مي‌كنم به اطلاع ايشان برسانيد كه اگر مي‌خواهند انصراف دهند يا نظري دارند بگويند. بعد هم به آقاي لاريجاني رييس محترم مجلس گفتيم و مساله منتقل شد. براي رد صلاحيت احمدي‌نژاد هم، من با آقاي الهام صحبت كردم نه خودشان. آن زمان هم به آقاي روحاني گفتم. اما هر دو واسطه نخستين سوال‌شان اين بود كه امكان تجديدنظر هست؟ عرض كردم خير اين نظر قطعي شوراي نگهبان است. در هر دو مورد اينطور بود. 
  رفاقت بنده با دوستان قديم، چپ و امروزه اصلاح‌طلب، رفاقت امروز و ديروز نيست. در انقلاب با همه گروه‌ها، اقشار و افراد بزرگ شديم و دوستان و همكاران سابق ما در دادگستري و جاهاي مختلف هستند. دوستان دوران تحصيل من در انگلستان و تهران هستند. خودم خيلي سياسي نيستم و اين خط‌كشي‌هاي سياسي را خيلي قبول ندارم. براي ما مهم‌ترين بحث اين است كه افراد متدين و معتقد به نظام باشند. اگر در اين چارچوب باشند اختلاف نظري نداريم، اختلاف سليقه است كه هر كسي سليقه‌اي دارد. بر همين مبنا در حال حاضر و گذشته دوستان خوبي بين اصلاح‌طلب‌ها و اصولگرايان داريم و داشتيم. آقاي دكتر عارف كه جاي خودشان را دارند. ايشان فردي متدين و منصف هستند و از اين جهت با ايشان ارتباط داريم. بعضي‌ها حتي دانشجويان ما در دانشگاه بودند و الان عضو گروه‌هاي مختلف سياسي و نماينده مجلس هستند. ارتباط ما با خط‌كش اصلاح‌طلبي و اصولگرايي نيست. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون