• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3888 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲ شهريور

ايران‌خودرو در مسير تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال

گروه صنعتي ايران‌خودرو در سال 96 و به منظور تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال، اهداف، برنامه‌ها و رويكردهاي خود را تعيين و تدوين كرده است. آمار و اطلاعات موجود از عملكرد اين گروه صنعتي حكايت از تحقق بخشي از اهداف در پنج ماه ابتداي امسال دارد، به گونه‌اي كه در حوزه‌هاي مختلف توليد، كيفيت، خدمات پس از فروش، صادرات و توسعه محصول با تكيه بر دوسرفصل مهم و كليدي توليد و اشتغال گام‌هاي قابل توجهي برداشته است. ايران‌خودرو بزرگ‌ترين بنگاه توليدي كشور است و علاوه بر نقش غيرقابل انكار در مباحث اقتصادي و صنعتي، همواره رتبه‌هاي برتر شركت‌هاي گروه اشتغالزايي در ارزيابي شركت‌هاي برتر ايران را در اختيار داشته است. از اقداماتي كه گروه صنعتي ايران‌خودرو در سال جاري با هدف توسعه و ايجاد اشتغال انجام داده افتتاح سايت توليدي در شهر سمنان بوده است. با بهره‌برداري از اين خط 150 نفر به صورت مستقيم مشغول به كار شدند كه اشتغال غيرمستقيم در بخش‌هاي خدماتي را نيز بايد به اين رقم افزود. سايت توليد در سمنان در فاز نخست روزانه 20 دستگاه سمند به سفارش گروه صنعتي ايران‌خودرو توليد مي‌كند. بهره‌برداري از كارخانه ايران‌خودرو كرمانشاه با ظرفيت اسمي سالانه توليد ۳۰ هزار دستگاه و در دو شيفت كاري باهدف ايجاد اشتغال و توسعه صادرات نيز از ديگر اقدامات ايران‌خودرو در سال اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال بوده است. ايجاد كارخانه ايران‌خودرو كرمانشاه از مصوبات سفر مقام معظم رهبري به استان كرمانشاه است كه در سال جاري به بهره‌برداري رسيد. در فاز نخست اين ‌كارخانه و در يك شيفت كاري، با ايجاد 300 شغل به صورت مستقيم، سالانه ۱۵هزار دستگاه پژو پارس توليد مي‌شود كه اين ميزان در دوشيفت كاري به سالانه ۳۰ هزار دستگاه افزايش خواهد يافت. 
تيراژ توليد و عرضه محصولات جديد
افزايش 14 درصدي توليد در پنج ماه نخست سال 96 در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته بيانگر بهبود وضعيت توليد در ايران‌خودرو است. در بازه زماني ياد‌شده ايران‌خودرو توانست با توليد و عرضه بيش از 277 هزار انواع خودرو پاسخگوي نياز مشتريان و بازار باشد. اين تعداد در پنج ماه نخست سال 95 به تعداد 244 هزار به ثبت رسيده است. توسعه محصول و عرضه محصولات جديد از رويكردهاي اصلي ايران‌خودرو است. در پنج ماه نخست سال جاري سه محصول تندر پلاس، دنا پلاس و 207i اتوماتيك به بازار عرضه شده است. طراحي مجدد و توليد اين محصولات به صورت كامل با توان و تخصص كارشناسان گروه صنعتي ايران‌خودرو محقق شده است. 
ديگر محصول جديد كه در روزهاي آينده به بازار عرضه خواهد شد، پژو 2008 محصول شركت ايكاپ است كه نخستين توليد مشترك ايران‌خودرو و پژو به حساب مي‌آيد. 
خط توليد پژو 2008 و دناپلاس در ارديبهشت امسال با حضور رييس‌جمهور در سايت مركزي ايران‌خودرو به بهره‌برداري رسيد. از ديگر گام‌هايي كه گروه صنعتي ايران‌خودرو در سال 96 در مسير خودروساز شدن برداشته امضاي قرارداد و تفاهم‌نامه ده جانبه بين‌المللي براي طراحي و توليد پلتفرم محصولات جديد است. براساس اين قرارداد كه ميان ايران‌خودرو، معاونت علمي-فناوري رياست‌جمهوري، دانشگاه‌هاي صنعتي شريف و اميركبير، انجمن قطعه‌سازان، شركت پينين فارينا ايتاليا، پانچ بلژيك، هيونداي پاورتك كره جنوبي و بنتلر و ماهله آلمان امضا شد، تمامي مراحل طراحي و توليد پلتفرم و محصول اختصاصي ايران‌خودرو توسط برترين‌هاي صنعت خودروي جهان آغاز شد. اجراي كامل اين قرارداد به طراحي و توليد پلتفرم اختصاصي گروه صنعتي ايران‌خودرو منجر مي‌شود كه محصولات متعدد در مدل‌هاي مختلف سدان، هاچ بك، كراس آور و شاسي بلند، هيبريد و برقي روي آن به توليد خواهد رسيد. پيش بيني مي‌شود نخستين محصول اين قرارداد در نيمه دوم سال98 وارد بازار ايران شود و در 10 سال آينده، 23 محصول جديد روي دو پلتفرم طراحي شده توليد خواهد شد كه تكيه در توليد محصولات جديد بر قطعه‌سازان داخلي خواهد بود. 
خدمات پس از فروش
خدمات پس از فروش يكي از شاخص‌هاي اصلي در تعيين ميزان رضايت مشتريان از محصول است. در اين بخش تلاش‌هاي زيادي براي ارتقاي سطح خدمات به مشتريان صورت گرفته است. نظارت مستقيم ايساكو بر نحوه فعاليت نمايندگي‌ها و ارايه خدمات مطلوب و شايسته به مشتريان در سال جاري تقويت شده است. همچنين ايساكو امسال در بين 40 شركت خودروساز داخلي و خارجي براي هشتمين دوره متوالي در ارزيابي‌هاي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران كه به نمايندگي از وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام مي‌شود، موفق به كسب جايگاه نخست شده است. ويژگي مهم اين دوره از ارزيابي‌ها تغيير كلي مدل ارزيابي و نزديك شدن آن به استانداردهاي جهاني بود كه موجب شد بررسي‌ها بسيار سخت‌گيرانه‌تر صورت گيرد. برهمين اساس شركت ايساكو با 800 نمايندگي در سراسر كشور توانست در صدر شركت‌هاي خدمات پس از فروش كشور قرار گيرد. خدمات امدادي كه در نوروز سال 96 به مشتريان ارايه شد نسبت به سال گذشته بهبودهاي مناسبي را دربر داشته است. از جمله كاهش ميانگين زمان تعميرات امدادي در شبكه خدمات پس از فروش است كه در خدمات نوروز امسال 26 درصد كاهش داشته است. همچنين مدت انتظار خدمات امدادي كه از شاخص‌هاي مهم در ارايه اين خدمات است در نوروز 96 به 24 دقيقه و 57 ثانيه كاهش يافته كه عدد قابل قبولي درمقايسه با شاخص‌هاي جهاني به شمار مي‌رود. افزايش ساعات ارايه خدمات به صورت شبانه روزي نيز از ديگر بهبودهاي صورت گرفته در شبكه خدمات پس از فروش بوده است. اجراي پروژه‌هاي بهبود كيفيت در محصولات ايران‌خودرو كه در سال 95 صورت گرفته و همچنين طرح بازديد سفر ايساكو قبل از نوروز، نياز به مراجعه به تعميرگاه‌ها در نوروز96 كاهش يافته و به همين دليل پذيرش نمايندگي‌ها در طرح نوروزي امسال 38درصد كاهش پيدا كرد. علاوه بر اين، طرح اتوكليك ايساكو به منظور صرفه جويي در زمان و هزينه براي مشتريان طراحي شده است. در اين سرويس كه از طريق موبايل اپليكيشن ايساكو قابل سفارش‌گذاري است، امكان تعويض روغن و فيلترهاي خودرو در هر آدرسي كه مشتري درخواست كند وجود دارد. طرح اتوكليك درحال حاضر در تهران اجرا مي‌شود كه توسعه آن به ساير شهرستان‌ها در دستور كار قرار دارد. 
ستاره‌هاي كيفي محصولات
افزايش كيفيت محصولات توليدي از طريق بهبود مستمر در فرآيندها و زنجيره تامين و توليد، ركن اصلي فعاليت در ايران‌خودرو به شمار مي‌رود. به ويژه در سال‌هاي اخير با عبور از موضوع تيراژ توليد و دستيابي به سطح توليد يكنواخت و اقتصادي، ارتقاي كيفيت و توسعه محصولات از محورهاي اصلي فعاليت‌هاي ايران‌خودرو بوده است. اجراي پروژه‌هاي ارتقاي كيفيت در بخش‌هاي مختلف ايران‌خودرو، در چندماه اخير به ثمر نشسته و منجر به افزايش ستاره‌هاي كيفي محصولات ايران‌خودرو شده است. بعد از كسب ستاره براي محصولات در سال گذشته، در سال 96 نيز بطور ميانگين در هر ماه ستاره‌اي به ستاره‌هاي كيفيت محصولات ايران‌خودرو افزوده شده است. در فروردين ماه امسال سورن دوستاره كيفيت را كسب كرده است. گزارش ارديبهشت ماه منتشر شده از سوي شركت بازرسي و استاندارد ايران مبين افزايش ستاره‌هاي تندر اتوماتيك ايران‌خودرو بود. در اين گزارش تندر اتوماتيك ايران‌خودرو از سطح كيفي 3 ستاره به 4ستاره ارتقا يافته است. همچنين در همين ماه، گروه صنعتي ايران‌خودرو در ارزشيابي شركت رنو، موسوم به آديت جامع 00611 در بين كارخانه‌هاي توليدكننده محصولات رنو در منطقه، موفق به كسب نشان برتر و درخشان سبز شد. اين موضوع نشان‌دهنده اهتمام ايران‌خودرو در كسب بالاترين عناوين از سوي سازمان‌هاي ارزيابي‌كننده است. در اين ميان شركت ايران‌خودرو با ارايه طرح فيس ليفت تندر، موسوم به تندرپلاس، رويكردي مستمر و همه‌جانبه‌ را در استمرار مسير ارتقاي كيفيت محصولات رنو توليدي خود در پيش گرفته است. تندر پلاس در نخستين ارزيابي خود توانست 4 ستاره كيفيت را از آن خود كند. محصول دناپلاس نيز در نخستين حضور در ارزيابي‌هاي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران توانست سه ستاره كيفيت را كسب كند. پيش بيني مي‌شود، در ماه‌هاي آينده و با اجراي پروژه‌هاي بهبود مستمر كيفيت روي اين محصول جديد، جايگاه اين خودرو در رده‌بندي خودروهاي توليد داخل، از رتبه فعلي نيز بالاتر برود. 
هم‌اكنون 14 پروژه كلان كيفي در ايران‌خودرو شامل 9 پروژه محصولي در قالب 380 زير پروژه و 5 پروژه مجموعه‌اي در قالب 123 زير پروژه درحال اجرا است كه با به نتيجه رسيدن آن تا پايان سال، بهبود كيفي قابل ملاحظه‌اي در محصولات ايران‌خودرو ايجاد خواهد شد. 
ورود محصولات ايران‌خودرو
به بازار سرمايه
گروه صنعتي ايران‌خودرو به منظور تنوع‌بخشي در ابزار‌هاي تامين مالي خود، براي نخستين‌باردر سال جاري، تعداد6 هزارو 500 دستگاه خودروي دنا را در بورس كالاي ايران عرضه مي‌كند. اين تعداد 25 درصد از توليدات دنا است. از اهداف عرضه دنا در بورس كالا استفاده از معافيت مالياتي 10 درصدي ماليات بر درآمد حاصل از فروش، شفافيت در قيمت و معاملات، انتشار اوراق سلف موازي استاندارد در مسير تامين مالي جديد و آزاد‌سازي قيمت خودرو است. براساس ماده 18 قانون توسعه ابزار‌ها و نهادهاي مالي جديد، دولت مكلف است كالاها عرضه شده در بورس كالا را از نظام قيمت‌گذاري خارج كند. ورود ديگر محصولات به بورس كالا نيز در دستور كار قرار دارد. افزايش صادرات ارزآور، افزايش سهم توليد داخل در محصولات كه منجر به خروج ارز از كشور مي‌شود و آغاز توليد و عرضه محصولات جديد كه باعث اشتغالزايي در ايران‌خودرو مي‌شود از جمله اقداماتي است كه در سال‌هاي اخير در گروه صنعتي ايران‌خودرو كليد خورده و در سال96 با جديت بيشتري دنبال خواهد شد. گروه صنعتي ايران‌خودرو در سال ١٣٩٦ اهتمام خود را به كار خواهد بست تا در جهت تحقق شعار اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال نقش موثر و شايسته‌اي را ايفا كند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون