• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3888 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲ شهريور

محسن هاشمي، رييس شوراي شهر و محمدعلي نجفي شهردار شد

كليد داران اصلاح‌طلب درپايتخت

حميدرضا خالدي

ديروز و با گذشت سه ماه از برگزاري پنجمين انتخابات شوراي شهر، اعضاي جديد شوراي پايتخت روي صندلي‌هاي سبزرنگ‌شان در صحن شوراي شهر تهران تكيه زدند تا كارشان را رسما شروع كنند و در نخستين تصميم‌گيري خود اعضاي هيات‌رييسه شوراي پنجم و شهردار آينده تهران را كه پيش از اين در جلسات غيررسمي انتخاب شده بودند، نهايي كنند. جلسه‌اي كه در آن محسن هاشمي‌رفسنجاني به عنوان رييس شوراي شهر انتخاب شد و محمدعلي نجفي چهره شاخص اصلاح‌طلبان برصندلي شهرداري تهران تكيه زد.  در مراسم تحليف اعضاي شوراي شهر تهران جمعي از مقامات استان تهران از جمله سيد حسين هاشمي استاندار تهران، سردار رحيمي رييس پليس تهران بزرگ، علي‌اصغر علي‌احمدي معاون سياسي وزير كشور، عيسي فرهادي، فرماندار تهران و جمعي از نمايندگان تهران در مجلس حضور داشتند. نخستين بخش اين جلسه تحليف سوگند اعضاي شوراي پنجم بود: «من در برابر كلام‌الله مجيد، به خداوند متعال سوگند ياد مي‌كنم و با تكيه بر شرف انساني خويش تعهد مي‌كنم كه در حفظ امانت و انجام هرچه بهتر وظايفم و خدمت به مردم كوشا باشم و قانون اساسي و ساير قوانين و مقررات كشور را در چارچوب وظايف و اختيارات خود مراعات نمايم و در همه زمينه‌ها عدالت و انصاف را در نظر داشته و مادام كه در شوراي اسلامي شهر عضويت دارم در رعايت صرفه و صلاح و پيشرفت امور شهر و شهرداري اهتمام‌ ورزم.» در ادامه مراسم عيسي فرهادي، فرماندار تهران با بيان اينكه امروز روز مباركي براي شروع به‌كار شوراي پنجم است، اظهار كرد: اين دوره از انتخابات كار بسيار سنگيني داشتيم و 4 هزار شعبه اخذ راي و 91 هزار عوامل اجرايي، كارها را انجام مي‌دادند. همچنين سه هزار نفر در اين دوره ثبت‌نام كردند و ما 53 درصد افزايش نسبت به دوره چهارم داشتيم و در نتيجه از بين 3 هزار نفر امروز 21 نفر براي شوراي پنجم با راي بي‌نظيري انتخاب شدند.  معاون استاندار تهران گفت در اين دوره از انتخابات 33 درصد افزايش آرا را داشتيم كه در نوع خود بي‌نظير بوده است. در اين دوره گرايش مردم بيشتر به سمت ليست‌ها بود  بعد از اين سخنراني فرماندار تهران به عنوان متولي مراسم تحليف از هيات رييسه سني شورا براي آغاز مراسم تحليف دعوت كرد.  مرتضي الويري (رييس سني شوراي شهر) با قرائت سوگندنامه به اهميت اين مراسم تاكيد كرد و گفت: در مجلس سوم مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني پيش از تحليف وارد مجلس شوراي اسلامي شدند و پيش از تحليف گفتند؛ تحليف فقط چند جمله نيست و مفهوم بيشتري دارد و سپس ايشان شخصا متن سوگندنامه را با تامل و جمله به جمله قرائت كرد. الويري در ادامه با يادآوري چندين نكته تصريح كرد: تحليف شامل چهار نكته با اهميت است: اول حفظ امانت، دوم رعايت قانون، سوم رعايت عدالت و انصاف و چهارم رعايت صبر و صلاح و پيشرفت. وي افزود: كار شوراي شهر اگرچه امروز رسما آغاز مي‌شود اما ما در شوراي پنجم مشتاقانه به استقبال تحليف و آغاز رسمي كار خود رفتيم و پيش از شوراي رسمي نزديك به 30 جلسه در شوراي شهر برگزار شد. 
ساخت مصلي را در اولويت بگذاريد
سيدحسين هاشمي، استاندار تهران سخنران بعدي جلسه تحليف ديروز بود كه سخنانش را با يك خواهش از شوراييان پنجم آغاز كرد: درخواست مي‌كنم موضوع مصلي را در اولويت اصلي شورا قرار دهيد و از بودجه هزار و 800 ميلياردي شورا براي اتمام اين مكان استفاده كنيد. وي با تاكيد بر اينكه اعتماد مردم بيش از هر چيز اهميت دارد، گفت: ‌تهران داراي ويژگي خاصي است و كارهاي خوب و بد آن كشوري مي‌شود، در نتيجه عملكرد شوراي شهر و مصوباتش بازخورد كشوري خواهد داشت. او با بيان اينكه ما با شوراي چهارم هيچ گونه چالش جدي نداشتيم ادامه داد: رييس ستاد انتخابات تهران توانست به خوبي انتخابات را اداره و مديريت كند و ايشان تلاش كردند قانون اجرا شده و حق‌الناس رعايت شود. او افزود: اميدوارم شوراي پنجم با تعامل ميان فرمانداري، استانداري و ساير نهادهاي مربوطه بتواند خدمات بهتري به مردم ارايه دهد. او همچنين درباره ايمني متروي تهران گفت: بحث ديگر ايمني مترو است كه از موضوعات بسيار حياتي براي شهر تهران است و ما انتظار داريم شوراي شهر تهران جلسات متعددي در اين باره با ما در فرمانداري و استانداري داشته باشند تا تمام زواياي مختلف را براي ايمن‌سازي متروي تكميل كنيم. عليرضا رحيمي، رييس هيات نظارت بر انتخابات شوراي شهر استان تهران هم گفت: در آن دوران ما به‌شدت تحت فشار بوديم و يك شايعه كوچك كافي بود تا همه‌چيز را تحت‌الشعاع قرار دهد، اما عهد بستيم مجري قانون بوده و فقط در چارچوب قانون عمل كنيم. متعهد شديم اصل برائت را جاري كنيم و در همه مراحل به آن پايبند بوديم. همچنين همان‌طور كه اعلام كرديم مسائل سياسي را در امر نظارت داخل نكرديم. رحيمي در ادامه سخنانش به رد صلاحيت برخي اعضاي شوراي چهارم اشاره كرد و افزود: برخي اعضاي شوراي چهارم توسط هيات اجرايي رد صلاحيت شدند و در مرحله بعد از آن توسط هيات نظارت نيز اين رد صلاحيت تاييد شد اما آنها كه از رد صلاحيت خود متعجب بودند هر گونه تلاشي براي فشار آوردن به هيات نظارت انجام دادند حتي يكي از آنها بنر بزرگي روبه‌روي پنجره هيات نظارت نصب كرده بود آنقدر اصرار كردند تا بالاخره 48 ساعت پيش از انتخابات تاييديه را گرفته و وارد كارزار شدند. 
رييسي كه مجددا رييس شد 
 پس از پايان مراسم تحليف و با آغاز كار رسمي شوراي پنجم نوبت به انتخابات هيات رييسه شورا بود كه درنهايت پس از راي‌گيري محسن هاشمي با ۲۰ راي به عنوان رييس شوراي شهر تهران و ابراهيم اميني با ۲۱ را به عنوان نايب‌رييس اين شورا برگزيده شدند؛ ضمن آنكه زهرا نژاد بهرام با كسب ٢١راي منشي اول و بهاره آروين نيز با كسب ١٩ راي منشي دوم شورا شدند و علي اعطا نيز با كسب ١٩ راي سخنگوي شوراي شهر پنجم شد. طبق برنامه سومين دستور جلسه ديروز برگزاري انتخابات شهردار جديد تهران بود كه بعد از يك ربع تنفس و استراحت و ترك كردن استاندار و فرماندار و رييس پليس و ساير ميهمانان آغاز شد. راي‌گيري كه به قول رييس شوراي جديد شهر تهران راي‌گيري «نماديني» بيش نبود و در نهايت همان‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد محمدعلي نجفي با 21 راي شهردار قطعي تهران شد تا سكان شهر را به عنوان چهاردهمين شهردار پايتخت به دست گيرد.  پس از اين انتخاب محسن هاشمي‌رفسنجاني در نخستين سخنراني خود به عنوان رييس شوراي شهر تهران خطاب به حاضران گفت: امانتدار يكايك مردم تهران با هر سليقه و ديدگاه هستيم. معيار ما حدود قانوني است و شاهد برخورد سليقه‌اي نخواهيد بود. با پشتوانه راي مردم به اين مكان آمده‌ايم و مفتخريم كه توفيق اين را داريم كه خدمتگزار مردم باشيم، چرا كه شوراي شهر از مهم‌ترين نهادهاي مردمسالاري در جمهوري اسلامي است و به نوعي مردم نهادترين بخش در نظام است و مردم با حضور بي‌سابقه خود در انتخابات شوراي شهر اخير براي نخستين بار ميزان راي را به سه برابر افزايش دادند و به همين خاطر پشتوانه مردم شوراي شهر دوچندان شده است.  او افزود: شوراي اسلامي در دو دهه اول انقلاب مغفول مانده بود و در دولت سازندگي مقدمات آن فراهم شد و در سال 77 توسط دولت سيدمحمد خاتمي آغاز به كار كرد.  رييس شوراي شهر پنجم با تشكر از اقدامات محمدباقر قاليباف، شهردار تهران بيان داشت: كارنامه همه مسوولان داراي نقاط ضعف و قوت است و نقدها به معناي ناديده انگاشتن اقدامات كسي نيست. بلكه بايد به ارتقا و تكامل و برطرف كردن نقاط قوت و ضعف منجر شود. هاشمي در ادامه گفت: ياد امام راحل و آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني كه سه دوره نمايندگي مردم استان تهران را بر عهده داشت و همچنين در مجلس خبرگان رهبري حضور داشت و در مسووليت‌هايي چون رياست‌جمهوري خدمات شايان توجهي را به مردم ارايه كرد، گرامي مي‌داريم. هاشمي گفت: امروز امانتدار راي يكايك مردم تهران هستيم با هر سليقه و ديدگاه .معيار ما حدود قانوني است و شاهد برخورد سليقه‌اي نخواهيد بود.  او از وزارت كشور درخواست كرد تا حكم شهرداري نجفي را هرچه سريع‌تر صادر كند. با پايان يافتن جلسه اعضا  شورا به حرم امام خميني رفتند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون