• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3890 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۵ شهريور

توليدداخل در چنبره تيلاپياي چيني

درحالي كه قيمت هر كيلوگرم قزل‌آلا در بازار براي مصرف‌كننده به ۱۷ تا ۱۸ هزارتومان رسيده است توليدكنندگان مي‌گويند هركيلوگرم از اين محصول به قيمت ۷ تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان از آنها خريداري مي‌شود. موضوع توليد و مصرف آبزيان در كشور تبديل به بازي دو سر باختي شده است كه مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان در حال ضرر و زيان هستند.
قيمت انواع آبزيان در ايران بالاتر از قيمت‌هاي جهاني است كه دلايل اين امر بالا بودن هزينه‌هاي توليد، قيمت تمام‌شده بالاي توليدات داخلي و وجود واسطه‌هاي متعدد است كه بنا بر اذعان توليدكنندگان سود غالب نصيب آنها مي‌شود. از طرفي نيز قيمت انواع آبزيان در كشورمان در مقايسه با كشورهاي ديگر بالاتر است و اين محصول را از سبد قشر ضعيف جامعه خارج كرده و مسائل قيمتي باعث شده كه سهم آن از سبد قشر متوسط جامعه نيز كم شود و مانند گوشت قرمز در حال تبديل‌شدن به كالاي لوكس است. بايد توجه داشت كه بخشي از اين مشكلات قيمتي به دليل عدم مديريت و نظارت بر بازار مصرف و فروش است.
بهرامي توليدكننده ماهي قزل‌آلا دراين‌ارتباط به تسنيم گفت: مزارع كوچك آبزيان در حال تعطيلي هستند و ماهي‌هاي وارداتي مانند تيلاپيا جايگزين مصرف داخلي شده است و توليدات ما در مزارع باقي‌مانده است. قيمت خريد هر كيلوگرم ماهي قزل‌آلا از توليدكننده به 7 هزار تومان تا 7هزار و 500 تومان رسيده است درحالي كه در گذشته هركيلوگرم از اين محصول به قيمت 13 هزار تومان تا 14 هزار تومان خريداري مي‌شد.
 اين توليدكننده ادامه داد: بخشي از واسطه‌ها از فرصت سوءاستفاده كرده‌اند و سود بالايي را نصيب خود مي‌كنند و اين محصول را به قيمت 17 هزارتومان تا 18 هزار تومان به دست مصرف‌كنندگان مي‌رسانند. اين فاصله قيمتي باعث شده كه بر ميزان واسطه‌ها نيز افزوده شود و با توجه به ركود ناشي از واردات فيله ماهي اين محصولات ما به قيمت كمي خريداري مي‌شود. هر كيلوگرم فيله ماهي وارداتي آماده مصرف به قيمت 40 هزار تومان تا 45 هزار تومان به فروش مي‌رسد و در حجم زيادي نيز به بازار آمده است.
بهرامي در پاسخ به اين سوال كه چرا از ظرفيت‌هاي اتحاديه‌ها و تشكل‌ها براي فروش محصولات خود استفاده نمي‌كنيد، گفت: دو تشكل موازي در اين بخش وجود دارد كه ما نتوانسته‌ايم با هيچ‌يك از آنها به تعامل برسيم و ما نيز با تعدادي از توليدكنندگان هم‌سو يك شوراي سياستگذاري براي پي‌جويي خواسته‌هاي خود تشكيل داده‌ايم. واردات ماهي سالمون و تيلاپيا افزايش‌ يافته است كه اين امر شرايط بدي براي توليدكنندگان داخلي ايجاد كرده است، از طرفي نيز بايد توجه داشت كه اين واردات نيز با استفاده از رانت خاصي انجام‌ مي‌شود.
پرورش‌دهندگان ماهي در آستانه ورشكستگي
مسعود نوروزي، مسوول شيلات جهاد كشاورزي ملاير نيز در اين ارتباط به تسنيم گفت: واردات تيلاپيلاي چيني علاوه بر مضر بودن براي سلامتي، پرورش‌دهندگان ماهي را در آستانه ورشكستگي قرار داده است. وي با اشاره به پايين بودن سرانه مصرف ماهي در كشور و اينكه اين سرانه يك سوم ميانگين جهاني است خواستار حمايت بيشتر مسوولان از فعالان توليد و پرورش آبزيان در سطح استان و شهرستان شد.
اين مقام دولتي با اشاره به اينكه ماهي تيلاپيلا علاوه برداشتن جيوه سنگين به جاي امگا3 از امگا6 بالايي نيز برخوردار است گفت: گوشت اين ماهي داراي مقدار زيادي اسيد آراشيونيك است كه اگر چه براي ترميم بافت‌هاي صدمه ديده مفيد است اما مقدار زياد آن با اختلالات مغزي مثل آلزايمر و تشديد التهاب بدن در ارتباط است.
نوروزي با بيان اينكه اين ماده نامرغوب غذايي هم‌اكنون در بسياري از مراكز مواد غذايي استان و شهرستان به ويژه بيمارستان‌ها مصرف مي‌شود گفت: بدترين مكان استفاده از اين مواد غذايي بي‌كيفيت و‌ خطر‌زا بيمارستان‌‌هاي مادر و ‌كودك است كه ‌ضروريست كارشناسان تغذيه ماهي قزل‌آلا كه داراي كيفيت غذاي بهتري است را جايگزين كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون