• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3890 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۵ شهريور

شبكه بانكي، ارز حاصل از صادرات غيرنفتي را مي‌خرد

مدير اداره صادرات بانك مركزي گفت: امكان خريد و فروش ارز‌ واردكنندگان و صادركنندگان به نرخ بازار (آزاد) توسط بانك‌هاي كشور ايجاد شده است كه ريسك به مراتب كمتري براي آنها دارد. صمد كريمي با اشاره به تلاش بانك مركزي براي ايجاد ثبات در بازار ارز كشور اظهار داشت: در مردادماه سال گذشته بانك مركزي در راستاي هدايت عمليات ارزي اشخاص حقيقي و حقوقي به سيستم بانكي و كاهش ريسك عملياتي فعالان اقتصادي «دستورالعمل و ضوابط اجرايي خريد و فروش ارز به نرخ بازار آزاد» را به شبكه بانكي ابلاغ كرد. بدين‌ترتيب امكان خريد و فروش ارز‌ به نرخ بازار (آزاد) توسط بانك‌هاي كشور براي‌ واردكنندگان و صادركنندگان ايجاد شده است كه ريسك به مراتب كمتري براي آنها دارد.
مدير اداره صادرات بانك مركزي از امكان خريد ارز از محل منابع بانك مركزي توسط بانك‌ها خبر داد و گفت: از آبان‌ ماه 1395 براي بانك‌ها اين امكان فراهم شده است كه در شرايط كمبود و كسري منابع، ارز مورد نياز خود را به نرخ بازار (آزاد) از بانك مركزي خريداري كنند. وي افزود: همچنين از نيمه آذرماه سال گذشته «تامين ارز متقاضي براي واردات كالا و خدمات»، «تسويه اقساط تسهيلات ارزي از محل منابع بانك‌هاي عامل»، «تامين سهم‌الشركه مشتريان به منظور اخذ تسهيلات ارزي براي بانك‌هاي عامل»، «كارمزدهاي ارزي مطالبه شده از سوي كارگزاران بانك‌هاي عامل»، «برگشت سود سرمايه‌گذاري خارجي» و «پرداخت اقساط قراردادهاي فاينانس طرح‌هاي خودگردان» از بانك مركزي امكان‌پذير شده است، به عبارت ديگر بانك‌ها مي‌توانند براي اين اقلام و مصارف از بانك مركزي به نرخ بازار (آزاد)، ارز خريداري كنند.
مقام مسوول بانك مركزي در خصوص خريد ارز توسط بانك‌ها از اشخاص حقيقي و حقوقي به قيمت بازار گفت: صادركنندگان غيرنفتي براساس اين دستورالعمل با مراجعه به بانك‌هاي كشور مي‌توانند با توجه به روابط كارگزاري بانك‌ها نسبت به فروش ارز حاصل از صادرات به نرخ اعلامي در سامانه معاملات الكترونيكي (ETS) به نرخ بازار اقدام كنند. در صورت كسري منابع ريالي بانك‌هاي عامل، بانك مركزي نسبت به خريد منابع ارزي صادركنندگان متناسب با نرخ اعلام شده در سامانه ياد شده به نرخ بازار (آزاد) اقدام مي‌كند. اين سياست كمك شاياني به تامين نيازهاي نقدينگي بنگاه‌هاي اقتصادي فعال در امر صادرات و كاهش ريسك‌هاي ناشي از عمليات ارزي خارج از سيستم بانكي مي‌كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون