• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3891 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۶ شهريور

نمايش حمايت مردمي از مادورو

كاراكاس: وقت دفاع از وطن رسيده است

گروه جهان| دو هفته پيش بود كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا تهديدهاي جديدي را عليه دولت ون‍زوئلا مطرح و اعلام كرد كه گزينه نظامي عليه كاراكاس روي ميز است. در پي اين تهديد روز جمعه ترامپ فرمان اجرايي جديدي را امضا و تحريم‌هاي تازه‌اي را عليه ونزوئلا وضع كرد. اين تحريم‌هاي تازه و تهديد به استفاده از نيروي نظامي با واكنش تند و بي‌سابقه نيكولاس مادورو مواجه شد كه به شهروندان اين كشور دستور داد به عضويت نيروهاي ذخيره ارتش دربيايند و رزمايش دو روزه‌اي را براي نشان دادن توان نيروهاي نظامي و شبه‌نظامي اين كشور برگزار كرد. به گزارش رويترز دولت مادورو كه ماه‌هاست با مشكلات اقتصادي شديد و فشار اپوزيسيون براي كناره‌گيري از قدرت مواجه است، به سرعت از تهديدهاي جديد امريكا به عنوان ابزاري براي متحد كردن شهروندان كشورش استفاده كرد. مادورو روز شنبه به وقت محلي بر صفحه تلويزيون دولتي حاضر شد تا به مردم كشورش پيام دهد: «هر شهروند بين 16 تا 60 سال در ونزوئلا بايد براي مقابله با تهديدهاي ظالمانه امريكا و دفاع از خاك ميهنش آماده شود. »
با كمك رسانه‌هاي دولتي و شهروندان هوادار دولت چپ‌گراي ونزوئلا به سرعت هشتگ
EsHoraDeDefenderLaPatria# به معناي «وقت دفاع از وطن رسيده است» در شبكه‌هاي اجتماعي داغ شد. اخبار و تصاوير تلويزيون دولتي روز يك‌شنبه جمعيت مشتاق از پير و جوان در ونزوئلا را نمايش مي‌داد كه براي ثبت‌نام در ارتش ونزوئلا و خدمت در نيروهاي ذخيره به دفاتر ارتش مراجعه مي‌كنند.
روز شنبه ارتش ونزوئلا به دستور رييس‌جمهور برگزاري رزمايش دفاعي را در سراسر ونزوئلا آغاز كرد؛ رزمايشي كه طي روز يكشنبه هم ادامه پيدا كرد. تلويزيون دولتي ونزوئلا برنامه‌هاي عادي خود را قطع كرده است و اخبار اين كشور كاملا به سخنراني‌هاي آتشين ضد امپرياليستي سران ارتش اختصاص پيدا كرده است.
درگيري‌هاي داخلي در ونزوئلا يك ماه پيش و در پي برگزاري انتخابات «شوراي قانون اساسي» در اين كشور اوج گرفت. مخالفان دولت، مادورو را به تلاش براي دور زدن پارلمان كه اكثريت آن در اختيار مخالفان است متهم كردند و خواهان برگزاري انتخابات زودهنگام رياست‌جمهوري در اين كشور شدند. مادورو و سلفش هوگو چاوز همواره امريكا را به تلاش براي دخالت در امور داخلي ونزوئلا، براندازي دولت و دخالت نظامي براي در اختيار گرفتن منابع نفتي اين كشور متهم مي‌كردند. هر چند تا مدتي پيش مخالفان دولت ونزوئلا ادعاي دولت سوسياليست اين كشور مبني بر دخالت نظامي امريكا را ابزاري براي توسعه ديكتاتوري مي‌دانستند، اما صحبت‌هاي دو هفته پيش دونالد ترامپ با اين مضمون كه «قطعا دخالت نظامي به عنوان راهكاري براي حل ونزوئلا مد نظر قرار دارد»، بهانه و شاهدي تازه در اختيار دولتمردان كاراكاس قرار داده است تا تبليغات خود را در مورد خطر دخالت نظامي امريكا افزايش دهند؛ هر چند مقامات ديگر كاخ سفيد از جمله ژنرال اچ‌آر مك مستر بلافاصله بعد از اظهارات ترامپ سعي كردند لحن آرام‌تري را پيگيري كنند. مشاور امنيت ملي كاخ سفيد در سخناني در مورد ونزوئلا تاكيد كرده‌بود «هيچ عمليات نظامي در آينده نزديك برنامه‌ريزي نشده است.»
به گزارش الجزيره طي دو روز برگزاري مانورهاي نظامي به دستور مادورو، 200 هزار نظامي «نيروهاي مسلح بوليواري ملي» و 700 هزار شهروند شبه‌نظامي از نيروهاي ذخيره ارتش با حمايت نيروهاي زرهي و هوايي ونزوئلا به رژه در شهرهاي اين كشور پرداختند. در رزمايشي كه شنبه و يكشنبه در سراسر ونزوئلا برگزار شد برنامه‌هايي از جمله تمرينات نظامي براي استفاده از سلاح براي شهروندان عادي و آماده‌سازي براي مقابله با شرايط سخت از جمله حمله نظامي امريكا يا تلاش براي كودتا از سوي نيروهاي مخالف برنامه‌ريزي شده‌بود. الجزيره از كاراكاس گزارش مي‌دهد كه يك برنامه آموزشي كامل براي پير و جوان كه قصد پيوستن به نيروهاي ذخيره ارتش ونزوئلا را داشتند، طي اين دو روز برگزار شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون