• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3892 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۷ شهريور

مسلمانان ميانمار آواره در مرز

گروه جهان| مسلمانان روهينجا كه از حق شهروندي در ميانمار محروم هستند، طي روزهاي اخير به‌شدت با نيروهاي امنيتي درگير هستند. گزارش‌ها حاكي از آن است كه روز گذشته عمليات نيروهاي امنيتي عليه مسلمانان روهينجا گسترش پيدا كرده است. دور جديد درگيري‌ها در ميانمار از روز جمعه آغاز شده است. شورشيان مسلمان كه خود را از تمامي حقوق شهروندي محروم مي‌بينند با چوب، چاقو و هر اسلحه‌اي كه در توان داشتند به تعدادي از پست‌هاي پليس و يك پايگاه ارتش حمله كردند كه در اين بين 104 نفر كشته شدند كه اكثر آنها از مسلمانان روهينجايي بوده‌اند. بسياري معتقدند درگيري‌ها در طول سه روز گذشته يكي از بدترين خشونت‌ها عليه اقليت مسلمان ميانمار در طول پنج سال گذشته بوده است. به گزارش رويترز، اين خشونت نشان‌دهنده افزايش قابل ملاحظه‌اي از درگيري‌ها است كه جرقه آن از ماه اكتبر گذشته زده شده است. به گونه‌اي كه حملات بسيار محدود مسلمانان روهينجا با عمليات گسترده نيروهاي امنيتي و واكنش نظامي ارتش همراه شد كه موجب آوارگي هزاران نفر از مسلمانان روهينجا شده است كه حداقل حقوق آنها در اين كشور رعايت نمي‌شود. در كشور عمدتا بودايي ميانمار حدود 1/1 ميليون نفر مسلمان روهينجا زندگي مي‌كنند كه تبديل به بزرگ‌ترين چالش براي رهبر ملي اين كشور آنگ سان سوچي شده است كه همواره از اقدامات نيروهاي امنيتي و ارتش عليه مسلمانان ميانمار قدرداني كرده است. برخي منتقدان غربي، برنده جايزه صلح نوبل را متهم كرده‌اند كه حقوق اقليت‌هاي مسلمان اين كشور را ناديده گرفته و چشمش را به جنايت‌هاي ارتش از ماه اكتبر عليه مسلمانان بسته است. مسلمانان روهينجا از شهروندي در ميانمار محروم شده‌اند و به عنوان مهاجران غيرقانوني در اين كشور طبقه‌بندي مي‌شوند. اما آنها معتقدند كه ريشه در تاريخ اين منطقه دارند و همواره به حاشيه رانده شده‌اند.
اما به گفته مقامات پليس محلي در ميانمار وضعيت اصلا خوب نيست و تنش رو به افزايش است. روستاييان در منطقه جنوب غربي ميانمار اكثرا روهينجايي هستند. گزارش‌ها حاكي از آن است كه شورشيان مسلمان دو اقدام را در دستور كار خود قرار داده‌اند كه يكي حمله به پاسگاه‌هاي پليس است و ديگري انجام عمليات عليه ارتش.خبرنگاران مستقر در منطقه با اشاره به منابع پليس عنوان كردند كه سه پست پليس در شمال شهر بوتي داونگ توسط شورشيان روهينجا احاطه شده است. از طرفي خانه‌هاي بسياري از روستاييان توسط ارتش سوزانده شدند. طبق گزارش‌ها ارتش به سه روستا با سلاح‌هاي آتشين حمله‌ور شد و خانه‌ها را به آتش كشيدند. شاهدان عيني به رويترز گفتند كه همه‌چيز در اين منطقه در آتش سوخت و حالا ما فرار مي‌كنيم. يك منبع نظامي در اين منطقه تاييد كرد كه خانه‌ها در اين منطقه سوزانده شده‌اند اما مدعي هستند كه شورشيان را به قتل رسانده‌اند. اما اين منبع تاكيد كرد كه اين عمليات هيچ تلفاتي نداشته و شورشيان فرار كرده‌اند. با اين حال نيروهاي ميانماري اعلام كردند كه در آخر هفته صدها شورشي را كشته‌اند و در اين بين 12 نيروي نظامي و امنيتي نيز جان خود را از دست داده‌اند. اما هنوز ارتش و دولت آمار جديدي از اين موضوع ارايه نداده‌اند. گفتني است مسلمانان ميانماري سال‌ها است كه زير شديد‌ترين حملات و سركوب‌ها قرار دارند. آنها در طول حدود نيم قرن حكومت نظاميان بر اين كشور سركوب شدند و اميد داشتند با برقرار شدن دموكراسي در اين كشور به حقوق خود دست پيدا كنند اما در عمل چنين نشد و حتي برنده جايزه صلح نوبل نيز نتوانست براي آنها كاري كند تا نشان دهد يك تبعيض نژادي جدي در ميانمار وجود دارد.
از سال 2011 كه حكومت نظامي ميانمار رفته رفته اختيارات خود را واگذار كرده، هزاران نفر كشته و آواره شدند. با اين حال اكنون كه صدها نفر آواره شده‌اند سعي مي‌كنند كه خود را به مرزهاي بنگلادش برسانند اما نيروهاي نظامي آن طرف هم تلاش مي‌كنند كه اجازه ورود به آوارگان را ندهند. همچنين خبرنگاراني كه در مرز ميانمار حضور داشته‌اند طي سه روز گذشته صداي تيراندازي در مرز را شنيده‌اند. يك مقام وزارت امورخارجه بنگلادش به خبرنگاران گفت كه بنگلادش مايل بود با ميانمار كار كند تا شورشيان را متوقف كند. در حال حاضر حدود 400هزار پناهجوي روهينجا در بنگلادش به سر مي‌برند و دولت اين كشور اعلام كرده كه ديگر هيچ پناهجويي را نخواهد پذيرفت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون