• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3897 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۳ شهريور

عزت‌الله ضرغامي از انتخابات 88 مي‌گويد

دوستان امنيتي حصر را كم‌كم بردارند

گروه سياسي| اصالتا خوزستاني است اما در محله گمرك تهران و در يك خانواده 11 نفره به دنيا آمده است. مهرماه 57 راهي دانشگاه اميركبير شد تا عمران بخواند و مهندس شود اما روزهاي پرتلاطم انقلاب سرنوشت ديگري براي او در نظر گرفته بود. از ديوار سفارت امريكا بالا رفت و عضو دانشجويان مسلمان پيرو خط امام در اشغال سفارت امريكا شد. انقلاب فرهنگي هم بعد از آن باعث شد تا هشت سال بعد در سال 65 به قول خودش «به سلامتي!» فارغ‌التحصيل شود. مهندس عزت‌الله ضرغامي در واقع هيچ‌وقت مهندسي نكرد. به عنوان مربي پرورشي در آموزش و پرورش نازي‌آباد كارش را آغاز كرد و نويسندگي و گزارشگري برنامه راديويي سپاه و مشاور طرح و برنامه دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي را هم به كارنامه كاري‌اش اضافه كرد. معاونت امور سينمايي وزارت ارشاد در دوران وزارت علي لاريجاني و مصطفي ميرسليم و معاونت صداوسيما در امور استان‌ها و حقوقي و امور مجلس در دوران رياست لاريجاني مهم‌ترين سمت‌هاي او پيش از رياست صدا و سيما بودند. اما او همچنان چهره‌اي ناشناخته بود تا اينكه بعد از علي لاريجاني و براي دوره 10 ساله از سال 83 تا 93 رييس رسانه ملي شد. او بعد از اين دوره بلافاصله در فضاي مجازي فعال شد.
چهره فعال فضاي مجازي
ضرغامي جزو معدود اعضاي شوراي عالي فضاي مجازي است كه در شبكه اجتماعي توييتر فعال است؛ جايي كه به حكم همين شورا مدت‌هاست كه فيلتر شده است. او براي خودش كانال تلگرامي دارد و صفحه اينستاگرامش مرتب با عكس‌هاي مختلف و اغلب خاطره‌انگيز به روز مي‌شود. مثل عكسي از شب عروسي‌اش كه براي شام به 30 نفر چلوكباب داده بود! آن هم در شرايطي كه به گفته خودش تصور مي‌كرده خوردن چلوكباب اخلاق خرده‌بورژوازي است. ضرغامي اغلب حرف‌ها و كليدواژه‌هايش را از همين فضاي مجازي به مخاطبانش مي‌رساند. چه آنجا كه در توييتي معنادار دولت يازدهم حسن روحاني را تك دوره‌اي خوانده بود و چه آنجا كه بيانيه انتخاباتي ابراهيم رييسي درانتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم را چندان نپسنديد و از دوستانش در جمنا خواست تا نامزد ديگري به جاي رييسي معرفي كنند و چه آنجا كه بعد از درگذشت مرحوم ابراهيم يزدي او را «سياستمدار با شخصيت» توصيف كرده بود. او به لحاظ سياسي به طيف ايثارگران در ميان اصولگرايان نزديك‌تر است و رابطه صميمانه‌اي هم با محمود احمدي‌نژاد دارد. در انتخابات رياست‌جمهوري هم بدش نمي‌آمد كانديدا شود اما اقبالي در ميان گزينه‌هاي جمنا نداشت و حتي در ميان 5 نامزد نهايي اين تشكل اصولگرا هم قرار نگرفت. او در مورد خودش در توصيف دوره‌اي كه رياست صدا و سيما را بر عهده داشت گفته است: «در صدا و سيما كارت‌هاي قرمز زيادي گرفتم.» و هيچ ابايي از اينكه بگويد «روي تمام برنامه‌هاي مرتبط با اصلاح‌طلبان تكل دوپا مي‌زدم» هم ندارد.
احمدي‌نژاد كم‌لطفي كرد
ضرغامي اين‌بار به عنوان مهمان در برنامه جهان‌آرا حاضر شد و درباره خيلي موضوعات از دوره صدا و سيما تا ناآرامي‌هاي 88 و موضوع حصر از نقطه نظر خودش سخن گفته است. به گزارش ايلنا، عزت‌الله ضرغامي با تاكيد بر اينكه صدا و سيما متعلق به گروه خاصي نيست، گفت: برخي افراد تريبون دارند و به هيچ‌وجه تلويزيون در مسير ذائقه افراد خاص نيست. او در بخش ديگري از سخنانش در خصوص حوادث سال ۸۸ گفت: مناظرات سال ۸۸ بسيار تعيين‌كننده بود و نقشي اساسي در انتخاب مردم داشت و مناظرات به قدري مهم بود كه در سال ۹۲ من تمام افرادي كه مي‌خواستند نامزد شوند را قبل از نام‌نويسي به دفترم دعوت كردم. وي با بيان اينكه روحاني تاكيد كرده بود كه مناظرات بايد به صورت زنده برگزار شود، خاطرنشان كرد: مناظرات سال ۸۸ خوب بود، اما اينكه چرا آن اتفاقات افتاد جاي بحث دارد. رييس پيشين سازمان صدا و سيما با تاكيد بر اينكه آقاي احمدي‌نژاد و آقاي موسوي مناظره را شديدا دو‌قطبي كردند، بيان داشت: اين مناظره به قدري حساس بود كه مجري نتوانست آن را اداره كند و بحث به گونه‌اي پيش رفت كه ما بايد پاسخگو مي‌بوديم. وي تصريح كرد: توصيه رهبري به احمدي‌نژاد كه گفتند نامزد نشود بسيار مهم بود كه احمدي‌نژاد كم‌لطفي كرد و شركت كرد. ضرغامي افزود: فضايي كه صدا وسيما ايجاد كرد بزرگ‌ترين مشاركت مردم را در انتخابات به وجود آورد. عضو شوراي عالي فضاي مجازي با بيان اينكه هيچ دستگاه امنيتي پيش‌بيني فتنه را نمي‌كرد، گفت: ما فكر نمي‌كرديم كه موسوي مصاحبه كند و خود را پيروز انتخابات بنامد و مردم را به حضور در خيابان‌ها دعوت كند. وي با بيان اينكه در ايران صدا و سيما به دليل داشتن قدرت بسيار، مي‌تواند در قدرت و حاكميت دست داشته باشد، اظهار داشت: ما شب انتخابات ۸۸ غافلگير شديم و من به وزارت كشور اعلام كردم كه شمارش آرا را تزريقي و كم‌كم به مردم اعلام كند. رييس پيشين صدا و سيما ادامه داد: در ۲۵ خرداد كه درگيري‌ها رخ داد و 30 كشته روي دست گذاشت ما بايد وارد عمل مي‌شديم و به همين منظور من هم به خانه موسوي و كروبي رفتم و با هر دو صحبت كردم و گفتم فاصله آرا ۱۲ ميليون است و نمي‌توان تقلب كرد. ضرغامي با بيان اينكه اگر در سال ۸۴ جريان اصلاحات تكثر نامزد نداشت، احمدي‌نژاد به دور دوم نمي‌رفت و كروبي وارد دور دوم مي‌شد، اظهار داشت: چرا جريان اصلاحات در سال ۸۴ پشت آقاي كروبي در نيامد؟
«خس و خاشاك» گفتن احمدي‌نژاد فضا را متشنج كرد
ضرغامي با بيان اينكه اگر من خاتمي را ببينم به او مي‌گويم كه مي‌دانستيد كه در سال ۸۸ تقلب نشده و چرا نگفتيد كه تقلب نيست، اظهار داشت: اگر بزرگان اصلاحات مي‌گفتند تقلب نشده اوضاع آرام مي‌شد و از طرفي ديگر جمله خس و خاشاكي كه احمدي‌نژاد در جشن پيروزي گفت فضا را متشنج‌تر كرد. وي با بيان اينكه شايد بهتر بود احمدي‌نژاد از طرفداران ميرحسين براي حضور در انتخابات تشكر مي‌كرد، اظهار داشت: در شورش‌هاي اجتماعي، تحريك مردم اوضاع را بدتر مي‌كند. ضرغامي با بيان اينكه من تشخيص دادم كه به آقاي موسوي تريبون بدهيم تا تشنج كمي آرام‌تر شود، خاطرنشان كرد: من به موسوي گفتم حرف‌هاي خود را ضبط كنيد و به ما بدهيد و موسوي گفت من آنتن زنده مي‌خواهم و برنامه ضبطي را قبول ندارم و آنتن زنده، هم طرف مناظره را مي‌خواهد و هم مجري، كه موسوي اين را قبول نكرد. وي با تاكيد بر اينكه عقل زنده قبول نمي‌كرد كه با اين شرايط به موسوي آنتن زنده بدهيم، اظهار داشت: شايد اگر ۱۰ تريبون به موسوي مي‌داديم حرفي براي گفتن نداشت. رييس پيشين سازمان صدا و سيما كروبي را مهربان‌ترين رييس مجلس با خودش عنوان و تاكيد كرد: كروبي احساس كرد كه بايد در زمين موسوي بازي كند. وي در خصوص رييس دولت اصلاحات گفت: اگر خاتمي نقش مستقل خود را بازي مي‌كرد و به دنبال موسوي نمي‌رفت اوضاع اينگونه نمي‌شد. عضو شوراي عالي فضاي مجازي با بيان اينكه فتنه براي كشور ما بركاتي هم داشت كه كشور را بيمه كرد، اظهار داشت: در مناظره ۹۶ نامزدها هرچه خواستند به هم گفتند ولي پاسخ سوالات داده نمي‌شد و نامزدها فقط به هم تاختند و كاري به مجري نداشتند. وي در خصوص توهين به عكس امام راحل گفت: معاونت سياسي براي نشان دادن عكس پاره شده امام خميني با من تماس گرفت و گفت كه اين اتفاق افتاده است. ضرغامي با بيان اينكه فتنه نشان داد كه آنها در مقابل شهدا و امام ايستاده‌اند، گفت: من خودم گفتم كه عكس پاره شده امام را در خبر بيست و سي نشان دهيد تا مردم بفهمند كه با چه كساني روبه‌رو شدند و عمده افراد سياسي هم از اين كار من حمايت كردند. ضرغامي بيان داشت: مصوبه حصر مصوبه شوراي عالي امنيت ملي است كه بيست ماه بعد از فتنه صورت گرفته و بعد از ۹ دي بايد همه‌چيز تمام مي‌شد زيرا امنيت مردم بسيار مهم است.
وي با بيان اينكه همزمان با بيداري اسلامي كه حركتي مقدس بود، طراحي انحرافي براي سوق دادن اين حركت به سوي سوريه و ايران انجام شد، اظهار داشت: آنها براي حضور مردم در خيابان‌ها بيانيه دادند كه البته آقاي خاتمي همراهي‌شان نكرد و سه، چهار هزار نفر بيشتر به خيابان نيامدند كه دو كشته روي دست گذاشت. رييس پيشين سازمان صدا و سيما با اشاره به گفت‌وگوي خود با ناطق‌نوري اظهار داشت: او به من گفت كه با وجود ناراحتي‌ام از دست احمدي‌نژاد، حركت سران فتنه شديدا محكوم است. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر اينكه در جلسه شوراي عالي امنيت ملي، حصر به عنوان راه‌حل مطرح شد نه مجازات، بيان داشت: به نظرم محاكمه سران فتنه در شرايط فعلي اصلا به صلاح نيست، زيرا امنيت كشور به خطر مي‌افتد.
حصر را كم‌كم ‌برداريم
وي در مورد كروبي بيان داشت: اگر دوستان امنيتي حصر را كم‌كم بردارند آرام آرام نگراني‌هاي موجود در مورد آشوب‌ها كم مي‌شود. ضرغامي با بيان اينكه رييس سازمان صدا وسيما عضو شوراي امنيت ملي نيست و فقط در جلسات اين شورا حضور دارد، گفت: مردم در روز ۹ دي با خروش تاريخي خود فتنه و سران آن را محاكمه كردند. وي با تاكيد بر اينكه ما نبايد با برجسته كردن حاشيه‌ها اصل متن را از بين ببريم، اظهار داشت: امروز موضوع اصلي مردم، اقتصاد است و مردم در قضيه فتنه واقعا مظلوم واقع شدند. رييس پيشين سازمان صدا و سيما با بيان اينكه فتنه ۸۸، فتنه خواص هم بود گفت: رهبر معظم انقلاب هم مظلوم و هم مقتدر است. ضرغامي با بيان اينكه مستند كروبي صددرصد غيرقابل پخش بود، گفت: تا قبل از فتنه مير حسين موسوي محبوب رهبري بود. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر اينكه رهبري با روساي ستادهاي نامزدهاي انتخابات ۸۸ جلسه برگزار كردند، خاطرنشان كرد: حصر به هيچ‌وجه ارتباطي با مقام معظم رهبري نداشت و تصميم شوراي عالي امنيت ملي كشور بود. عضو شوراي عالي فضاي مجازي با بيان اينكه موضوع اصلي امروز من مسائل اجتماعي مردم است و حس مي‌كنم مي‌توانم در اين زمينه كمك كنم، اظهار داشت: در اين انتخابات از طرف جبهه انقلاب به من پيشنهادات جدي شد كه براي رقابت وارد ميدان شوم و تصور من از مبارزه به شكل درون رينگ بود، اما بعدها فهميدم اصل مبارزه در خارج رينگ بوده است. وي با تاكيد بر اينكه ما يا بايد به آموزه‌هاي ديني پايبند باشيم يا به الگوهاي درست جهاني، گفت: مثلا هيلاري نخستين فاتح اورست از تمام تجربيات موجود استفاده كرده است، زيرا قواعد بالاي ۷۰۰۰ متر بسيار فرق مي‌كند، كسي كه مسير را درست و با قدرت طي مي‌كند بايد الگو شود. ضرغامي با بيان اينكه رياست‌جمهوري شوخي نيست و رييس‌جمهور بايد كاردان باشد، اظهار داشت: جرياني كه از روحاني حمايت كرد بسيار كاربلد و به‌روز بود، زيرا توانست مخاطب خود را بشناسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون