• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3897 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۳ شهريور

سخنگوي شوراي نگهبان باز هم از انتخابات خبرگان مي‌گويد

سيد حسن خميني رد‌صلاحيت نشد

گروه سياسي| سخنگوي شوراي نگهبان يك‌بار ديگر از دو رد صلاحيت بحث‌برانگيز در اين شورا گفت. اتفاقي كه در سال‌هاي 92 و 94 و در انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم و خبرگان پنجم براي مرحوم آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و سيدحسن خميني رخ داد، همچنان در اولويت سوال‌هاي خبرنگاران از عباسعلي كدخدايي قرار دارد، تا او از اول ماجرا را تعريف كند. كدخدايي در پاسخ به ابهاماتي كه در خصوص اين دو رد صلاحيت مطرح شده در گفت‌وگو با شفقنا اظهار كرد: آقاي سيد حسن خميني رد صلاحيت نشدند، ايشان در آزمون علمي شركت نكردند، پس سهم او را گردن ما نگذاريد، چون ايشان دعوت به آزمون شدند- البته آن موقع من عضو شوراي نگهبان نبودم- ولي براي آزمون تشريف نياوردند. اين مثل اين است كه شما وقتي براي امتحان كنكور دعوت مي‌شويد، روز جمعه حاضر‌ نشويد، در اين صورت آيا جزو ردي‌هاي كنكور محسوب مي‌شويد؟! بله، البته دانشگاه نمي‌رويد. وي در ادامه خطاب به خبرنگار پرسيد: اين افرادي كه شما اسم برديد، فقط از يك جريان هستند، چرا از جريان مقابل نام نمي‌بريد؟ اسامي آنها را من بگويم؟! چرا شما فقط آقاي هاشمي و ايشان را نام مي‌بريد. به بقيه افراد هم اشاره كنيد. كدخدايي در پاسخ به اين سوال كه آيا منظورتان احمدي‌نژاد است، كه در دوره‌اي بسياري از آقايان شوراي نگهبان علنا حمايت كردند، اين‌گونه پاسخ گفت: «علنا هيچگاه در دوره انتخابات حمايتي نداشتند. بعد از انتخابات به هر حال فضاي عمومي است و آقايان فقها مسووليت‌هاي ديگري دارند؛ يكي عضو جامعه مدرسين و ديگري در نماز جمعه است و در آن مقام ممكن است حمايت‌هايي را از دولت‌ها داشته باشند؛ از همه طرف‌ها هم داشتند. من باز هم اگر لازم شد مداركي را هم ارايه مي‌دهم، حتي بيانيه‌هايي كه از كانديداها داشتند، پس چرا آنها را ايراد نمي‌گيريد؟! اما اگر از من به عنوان يك حقوقدان سوال كنيد، نظر من اين است كه هيچ كدام از اينها نبايد انجام شود. نبايد خود را در معرض تهمت قرار دهيم ولي بعضا فقهاي شوراي نگهبان اين مطلب را عنوان مي‌كنند كه ما در جاي ديگر هستيم و مثلا از حيث جامعه مدرسين يا خطيب نماز جمعه بايد نظر دهيم.»
قانون انتخابات بايد اصلاح شود
عباسعلي كدخدايي در ادامه اين گفت‌وگو در پاسخ به سوالي در مورد سختگيري‌هاي شوراي نگهبان در بحث نظارت بر كانديداها كه مانع از حضور بسياري از افراد توانمند در انتخابات و به تبع آن در نهادهاي مختلف مي‌شود، اظهار كرد: «اگر شوراي نگهبان، وظايف نظارتي خود را انجام ندهد قطعا مردم ما را مواخذه مي‌كنند كه چرا نظارت نكرديد كه باعث شده افراد ناشايستي وارد مجلس شوند ولي اينكه چرا قانون اين نهاد را مرجع نظارت قرار داده است، نمي‌توانيم با شوراي نگهبان با وضعيت موجود، چالشي را ايجاد كنيم بلكه قانون بايد اصلاح شود تا اشكالاتي كه برخي از منتقدين در حوزه اجرا و به كارگيري نظارت دارند، حل شود.» سخنگوي شوراي نگهبان با بيان اينكه قانون موجود درخصوص انتخابات، مصوب دهه 60 است، ابراز اطمينان كرد كه «اگر اين قانون اصلاح شود به بسياري از سوالات و انتقاداتي كه نسبت به انتخابات وجود دارد پاسخ داده مي‌شود.»سخنگوي شوراي نگهبان در طرح روندي كه براي تاييد صلاحيت‌ها اعلام كرد، از اشتباهاتي كه ممكن است از سوي اعضاي اين شورا رخ دهد، گفت و اظهار كرد: «ملاك، سوابق فرد و نظر آن فردي است كه قانونگذار راي او را معتبر شناخته است؛ يعني رأي اعضاي شوراي نگهبان و اسناد و مداركي كه وجود دارد و غير از اين چيز ديگري نداريم. ممكن است در اين فاصله اشتباهاتي صورت بگيرد مثلا سندي بيايد كه ما متوجه شويم سند جعلي است يا كسي محكوميتي داشته باشد كه به دست ما نرسيده است و بعد متوجه ‌شويم. همه اينها وجود دارد. چون يك كنش انساني بين يك عده از فعالان سياسي، مقامات و دستگاه‌هاست و در فرآيند انتخابات مسائل مختلفي اتفاق مي‌افتد و ممكن است اشتباهي هم صورت بگيرد». وي تاكيد كرد: «ما نمي‌خواهيم بگوييم اشتباهي صورت نمي‌گيرد ولي قانونگذار چيزي بيشتر از اين را نگفته است. گفته است شوراي نگهبان، هيات نظارت و هيات اجرايي، بررسي و نظر دهند و منتقدان نمي‌توانند به ما بگويند كه مثلا كدخدايي در شوراي نگهبان اگر راي منفي به كسي داد بايد دلايلش را هم بگويد. نه؛ من پرونده را مطالعه كرده‌ام و ممكن است اطلاعات قبلي داشته باشم و به اين جمع‌بندي مي‌رسم كه راي من نسبت به فلان شخص مثبت است يا منفي.»
انتقادات از شوراي نگهبان بي‌انصافي است
سخنگوي شوراي نگهبان در برابر اين سوال كه اعضاي شوراي نگهبان خالي از گرايش‌هاي سياسي نيستند، عنوان كرد: «اعضاي شوراي نگهبان نسبت به مسائل سياسي به مفهوم اينكه شخص كانديدا طرفدار كدام جناح است، هيچگاه ورود نداشتند؛ مثلا بر اساس اين ضابطه كه فرد، اصلاح‌طلب يا اصولگراست ارزيابي نمي‌كنند. به همين خاطر هم است كه شما مي‌بينيد تعدادي از افرادي كه منتسب به جناح اصولگرا هستند، رد شدند كه افراد شاخصي هم در ميان‌شان بودند. چون مداركي داشتيم و اين طرف هم اگر صلاحيت افرادي تاييد نشده است حتما مداركي وجود داشته است. من بارها اعلام كردم معمولا روزانه در طول هفته چند نفر از افراد مي‌گويند دلايل به ما گفته نشده و ما مي‌گوييم دلايل و مدارك را به آنها بگوييد و اگر دفاعي هم دارند، بگيريد كه مشخص شود ولي قطعا دلايل و مداركي نسبت به اين مساله وجود دارد. حالا اينكه عده‌اي اين انتقادها را نسبت به شوراي نگهبان دارند، بي‌انصافي است. كدخدايي در پاسخ به اين سوال كه بيشتر از طيف مشخصي ردصلاحيت مي‌شوند و شايد انتقاد به شوراي نگهبان بابت همين است كه چهره‌هاي برجسته طيف خاصي دايما رد صلاحيت مي‌شوند و به همين خاطر مجبور مي‌شوند به نيروهاي رده ۲ و ۳ رضايت دهند، عنوان كرد: جواب را خودتان داديد. چهره‌هاي درجه يك رد صلاحيت مي‌شوند و چهره‌هاي درجه ۲ هم از كجا مي‌آيند؟ از همان جناح هستند، خب. اگر شوراي نگهبان مي‌خواست جناحي برخورد كند، فرقي نمي‌كرد درجه چند باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون