• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3897 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۳ شهريور

توان دفاع هوايي ايران زير ذره‌بين رسانه‌هاي خارجي

گروه ديپلماسي | سخنان امير سرتيپ فرزاد اسماعيلي، فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا(ص) در صدا و سيما بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي خارجي داشت. به‌خصوص دو مبحث فعال‌سازي سامانه دفاع موشكي داخلي و آزمايش آن و همچنين رهگيري هواپيماهاي جاسوسي امريكايي از جمله مواردي بوده كه براي رسانه‌هاي خارجي جالب توجه بوده است. واشنگتن پست به نقل از العالم گزارش داد كه قرارگاه پدافند هوايي ايران طي شش ماه گذشته دو اخطار به هواپيماهاي جاسوسي ايالات متحده فرستاده كه نزديك فضاي هوايي ايران شده بودند. اين روزنامه گزارش مي‌دهد كه امير اسماعيلي در سخنان خود عنوان كرده است كه ايران در روز 21 مارس به يك هواپيماي شناسايي U2 امريكا هشدار داده اما محل آن ذكر نشده است. وي در ادامه افزود كه دفاع هوايي كشور در روز 26 آگوست نيز به يك هواپيماي جاسوسي ديگر امريكا هشدار داده است. در اين گزارش به نقل از امير اسماعيلي عنوان شده است كه، ما اجازه نمي‌دهيم چنين هواپيمايي وارد خاك ما شوند و در صورت لزوم در نابود كردن آنها ترديد نخواهيم كرد. طبق گزارش واشنگتن‌پست ايران بارها و بارها چنين فعاليت‌هايي را طي سال‌هاي گذشته اعلام كرده است تا توانايي‌هاي نيروهاي مسلح ايران را به نمايش بگذارد.  سايت بريتبارت متعلق به استيو بنن، استراتژيست ارشد سابق دونالد ترامپ آزمايش سامانه دفاع موشكي داخلي را مورد توجه قرار داده است. اين سايت به نقل از امير اسماعيلي نوشت: در راستاي راه‌اندازي سامانه دفاع موشكي اس-300 در حال كار برروي سيستم باور-373 هستيم. به گفته فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا(ص)، سيستم به‌طور كامل در ايران ساخته شده است و برخي از قطعات آن از
اس-300 متفاوت است. وي افزود كه تمام سيستم‌هاي آن كامل شده‌اند و آزمايش‌هاي موشكي نيز انجام شده است. بريتبارت در گزارش خود به نقل از امير اسماعيلي عنوان كرد كه نخستين سيستم دفاع موشكي دوربرد ايران قرار است تا ماه مارس 2018 عملياتي شود. به نوشته بريتبارت، در سال 2010، ايران پس از خريد
اس-300 از روسيه كه تحويل آن به علت تحريم‌ها بارها به تعويق افتاد، شروع به توليد سامانه دفاع موشكي باور-373 كرده است. روسيه اما پس از توافق هسته‌اي ايران با قدرت‌هاي جهاني كه تحريم‌ها را لغو كرد، سيستم دفاع موشكي اس-300 را در ماه مارس عملياتي كرد. طبق گفته امير اسماعيلي بناست سامانه موشكي اس-300 و باور-373 همزمان با يكديگر فعاليت داشته باشند و با هم به صورت هماهنگ خواهند بود.
اين گزارش همچنين با اشاره به سخنان امير حاتمي، وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران عنوان مي‌كند كه ايران برنامه خاصي براي افزايش قدرت موشكي خود دارد. امير حاتمي چندي پيش عنوان كرده بود كه اميدوار است قابليت‌هاي موشك‌هاي بالستيك و كروز ايران در چهارسال آينده افزايش يابد. بريتبارت در پايان گزارش خود عنوان مي‌كند كه ايران در حالي توان موشكي خود را افزايش مي‌دهد كه به تازگي واشنگتن تحريم‌هاي جديدي را عليه برنامه‌هاي موشك‌هاي بالستيك ايران به تصويب رسانده است.
روزنامه تايمز اسراييل نيز با اشاره به سخنان امير اسماعيلي مدعي شد، ايران كه يكي از پشتيبانان كليدي دولت سوريه و حزب‌الله لبنان به شمار مي‌آيد، اسراييل را با ده‌ها هزار راكت و موشك تهديد مي‌كنند. اين نشريه مدعي شد كه اسراييل در طول سال‌هاي گذشته بارها و بارها تلاش كرده تا مناطقي كه كانون انتقال موشك‌هاي پيشرفته از طريق سوريه به حزب‌الله مي‌خواند را مورد هدف قرار دهد، اقدامي كه تاكنون هيچ خدشه‌اي به توان موشكي حزب‌الله وارد نكرده است.  از سوي ديگر آووگيدور ليبرمن، وزير جنگ رژيم صهيونيستي به تازگي مدعي شد كه ايران در حال تلاش براي راه‌اندازي كارخانه‌هايي براي توليد موشك در لبنان است و به دولت اين كشور نيز در اين خصوص هشدار داده است. اما به فاصله يك روز از اين ادعا سعد حريري پاسخ ليبرمن را داد و اين ادعاي واهي را از اساس تكذيب كرد.
از طرفي ديگر روز گذشته ايران براي نخستين بار پايگاه‌هاي هواپيماهاي بدون سرنشين خود را به نمايش گذاشت، موضوعي كه بازهم مورد توجه رسانه‌هاي خارجي قرار گرفت. كليپي كه از پايگاه هواپيماهاي بدون سرنشين منتشر شد نشان از انبوهي از پهپادها داشت كه در يك پايگاه هوايي مستقر بودند. به گزارش اسراييل نشنال نيوز، تخمين زده مي‌شود كه ايران توانايي قابل‌توجهي از پهپاد را دارا است، اما يكشنبه نخستين بار بود كه ايران پايگاه پهپادهاي خود را به نمايش گذاشت.  خبرگزاري فرانسه نيز روز گذشته به نقل از امير اسماعيلي نوشت: در صورت لزوم، تعداد زيادي از عقاب‌هاي سرعت بالاي ايران (هواپيماهاي بدون سرنشين) بر سر دشمن فرود خواهند آمد. طبق اين گزارش، ايران در طول ساليان اخير فناوري هواپيماهاي بدون سرنشين خود را توسعه داده است و اين موضوع نيز انتقاد واشنگتن را به همراه داشته است. ماه گذشته ميلادي ايالات متحده مدعي شد، هواپيماهاي بدون سرنشين ايران در دو اقدام جداگانه به يك هواپيماي بدون سرنشين و يك جنگنده نيروهاي دريايي امريكا نزديك شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون