• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3897 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۳ شهريور

كمالوندي: تمايلي به بازگشت رآكتور آب‌سنگين خنداب به طراحي پيشين نداريم

گروه ديپلماسي | بهروز كمالوندي، سخنگوي سازمان انرژي اتمي در جمع خبرنگاران خبر داد كه طراحي جديد رآكتور آب سنگين خنداب كاملا توسط طرف چيني تاييد شده است و ساخت اين رآكتور جديد در مرحله طراحي تفصيلي قرار دارد. اين مقام هسته‌اي كشور درباره سوالي درخصوص بازگشت به طراحي پيشين رآكتور در صورت شكست برجام گفت: «هر چند توانايي كامل بازگشت به طراحي پيشين ظرف يك سال را داريم، اما دليلي براي اين كار احساس نمي‌كنيم.»
كمالوندي كه در بين خبرنگاران حاضر در رآكتور آب سنگين خنداب سخن مي‌گفت، تاكيد كرد: «هيچ موردي در فعاليت‌هاي هسته‌اي كشور وجود ندارد كه در پيگيري آن توقف يا كم‌كاري صورت گرفته‌ باشد.»
سخنگوي سازمان انرژي اتمي در عين حال با تاكيد بر كيفيت آب سنگين توليدي ايران در كارخانه آب سنگين گفت: «در ارتباط با كارخانه آب سنگين كه در سال‌هاي اخير ساخته شده، عمده كارخانه‌هاي موجود آب سنگين در جهان سه تا چهار دهه عمر دارند و فناوري آنها متعلق به گذشته است و به تدريج در حال خروج از مدار هستند. بسياري از كشورهاي عمده توليدكننده و مصرف‌كننده آب سنگين در جهان به دنبال اين هستند كه كارخانه‌هاي جديد آب سنگين با فناوري جديد راه‌اندازي كنند. ولي كارخانه ما يكي از معدود كارخانه‌ها با فناوري جديد است كه ظرفيت بالا و كيفيت بسيار مناسبي دارد. به اضافه اينكه ما از طريق اين كارخانه وارد توليد فرآورده‌هاي آب سنگين هم شده‌ايم كه از جمله اكسيژن 18 و دوتريوم است و در تحقيقات هسته‌اي و توليدات مربوط به پزشكي هسته‌اي كاربرد دارند.»
كمالوندي در پاسخ به سوالي در مورد شرايط رآكتور آب سنگين در صورت لغو برجام گفت: «در وضعيت برگشت‌پذيري اگر بنا باشد كه به رآكتور قبلي باز گرديم، دست بالا طي يك سال تا يك سال و نيم با توجه به اينكه نقشه‌هاي رآكتور قبلي را داريم مي‌توانيم آن را بازسازي كنيم. اما واقعيت اين است كه هدف ما اين نيست كه اين بازگشت صورت بگيرد و حتي در وضعيت به هم خوردن برجام هم بازسازي رآكتور خنداب بر اساس همين برنامه پيش خواهد رفت چرا كه براي طرف‌هاي خارجي برجام، اين رآكتور از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و مشاركت بازسازي آن را از بين مواد بازگشت‌پذير برجام مستثنا كرده‌اند.»
كمالوندي تاكيد كرد: «ما دليلي براي بازگشت به وضعيت سابق نمي‌بينيم، مسير خوبي تاكنون در بازسازي اراك طي شده است. طراحي اوليه رآكتور آب سنگين 100 درصد توسط طرف چيني تاييد شده است، كار طراحي تفصيلي اين رآكتور از مردادماه آغاز شده است و فكر مي‌كنيم كه ادامه كار بر اساس برنامه پيش‌بيني شده ادامه پيدا كند.»
سخنگوي سازمان انرژي اتمي در مورد تغيير نام رآكتور آب سنگين اراك به خنداب توضيح داد: «آقاى صالحى از ابتدا تاكيد داشت كه بايد عنوان آب سنگين براى اين نيروگاه به كار برده شود و نماينده‌هاى خنداب نيز بيان مى‌كردند كه اين نيروگاه در اين منطقه واقع شده و نام آن هم بايد برگرفته از اين منطقه باشد. در نهايت به اين جمع‌بندى رسيديم كه نام آن به KHRR تغيير يابد كه حرف اول آن هم مخفف خنداب است و حرف دوم آن هم مخفف آب سنگين است. در نهايت رآكتور آب سنگين خنداب ناميده شد. اين در حالى است كه امريكايى‌ها از ابتدا علاقه‌مند بودند كه عبارت آب سنگين در نام اين رآكتور نباشد.»
سخنگوى سازمان انرژى اتمى درباره احتمال تامين تجهيزات رآكتور خنداب توسط امريكايى‌ها، با اشاره به قوانين داخلى امريكا مبنى بر ممنوعيت همكارى با كشورهاى دارنده غنى‌سازى و بازفرآورى، گفت: «بر همين اساس امريكايى‌ها نمى‌توانند در اين زمينه همكارى كنند، اما مانع ديگر كشورها نخواهند شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون