• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3900 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۶ شهريور

رييس‌جمهوردر جلسه هيات دولت خبر داد

رشد 7 درصدي بدون نفت براي سه ماهه اول 96

روحاني: دولت ميانمار جلوي نسل كشي مسلمانان را بگيرد

گروه سياسي|  جلسه روز گذشته هيات دولت و سخنراني حسن روحاني در آن مجموعه‌اي از خبرهاي خوش و ناراحت‌كننده و حتي هشدارآميز بود. روحاني از وضعيت اقتصادي كشور در سه ماهه نخست سال راضي بود و از آنچه ميان امريكا و كره شمالي مي‌گذرد ناراضي. هشدار داد كه «تهديد كشورهايي كه به سلاح اتمي دست يافته‌اند، بازي بسيار خطرناكي براي كل جهان است؛ لذا معتقديم در اين عرصه حل و فصل مشكلات بايد با مذاكره و گفت‌وگو باشد». از شرايط مسلمانان در ميانمار ابراز نگراني كرد و از دولت اين كشور خواست تا جلوي نسل كشي مسلمانان را بگيرد و تاكيد كرد كه ايران نيز در اين مسير احساس وظيفه براي كمك رساني مي‌كند. حسن روحاني ديروز اما پيش رو بودن «عيد غدير» را هم فرصتي براي تكرار اعتقاداتش در مورد عدم وجود هرگونه اختلاف ميان شيعه و سني دانست.
مردم و دولت در مسير توسعه
در حال حركتند
حسن روحاني روز گذشته و در نشست هيات دولت، با اشاره به آمار خوشحال‌كننده مركز آمار ايران در حوزه اقتصادي، گفت: براساس اين آمار، رقم رشد اقتصادي 7درصد بدون احتساب نفت براي 3 ماهه اول امسال در مقايسه با 3 ماهه پارسال، نشان مي‌دهد كه مردم و دولت ايران در مسير رشد و توسعه در حال حركت هستند. رييس‌جمهور اضافه كرد: اگر چه پارسال هم از رشد اقتصادي بالايي با احتساب نفت برخوردار بوديم، اما رشد اقتصادي امسال چنانچه با همين روند 3 ماهه ادامه يابد، انتظار مي‌رود كه در پايان سال شاهد رشد، 6 يا 7درصدي باشيم. روحاني خاطرنشان كرد: براساس گزارش مركز آمار در بخش ساختمان و مسكن نيز شاهد رشد مثبت هستيم و در 3 ماهه اول امسال رشد بخش ساختمان به 1/7درصد رسيده است و اين آمار باعث خوشحالي مردم و سرمايه‌گذاران بخش مسكن است. رييس‌جمهور اضافه كرد: سرمايه ثابت ناخالص در سال‌هاي گذشته همواره منفي بوده و در سال 91، تا منفي 27درصد هم رسيد و فقط در سال 93 مثبت شد و مجددا منفي شد، اما براساس گزارش مركز آمار، رشد سرمايه‌گذاري مثبت 1/7 شده است و اين به مفهوم اعتماد جامعه به آينده است، چرا كه آينده را روشن ديده و شروع به سرمايه‌گذاري كرده‌اند. روحاني گفت: نرخ رشد اقتصادي كشورمان در سال گذشته در دنيا كم‌نظير و چه بسا بي‌نظير بود و اميدواريم امسال رشد اقتصادي‌مان هم در منطقه و هم در سطح جهان قابل توجه باشد و بتوانيم در سايه رشد اقتصادي پايدار ايجاد شده، براي جوانان اشتغال ايجاد كنيم.
اختلافي بين شيعه و سني وجود ندارد
روحاني در بخش ديگري از سخنان خود عيد سعيد غديرخم را از اعياد بزرگ مذهبي و ديني دانست و اظهار داشت: عيد غدير خم به قدري اهميت داشت كه خداوند با لحن خاصي با پيامبر خويش در اين زمينه صحبت مي‌كند كه «بلغ ما انزل اليك» و از اين لحن مشخص است كه قبلا توسط وحي پيام غدير براي پيامبر تشريح شده بود و پيامبر اسلام مامور بود كه آن را ابلاغ نمايد. روحاني تاكيد كرد: پيام غدير مشعل جديدي براي هدايت بشريت و مسلمانان بعد از وفات پيامبر اسلام(ص) محسوب مي‌شود و در اين بخش كه پيامبر مشعل هدايتي پيش روي انسان‌ها گذاشته است، اختلافي بين شيعه و سني وجود ندارد. اينكه اميرالمومنين علي(ع) داراي جايگاه بلند و والايي است و در واقعه غدير اين جايگاه هر چه بهتر براي مردم تبيين شد، هيچ‌كس در اين جايگاه و مقام هدايتگري اميرالمومنين(ع) ترديدي ندارد و آيات و رواياتي كه در شأن امام علي(ع) وجود دارد مورد اتفاق نظر شيعه و سني است. رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه امروز نيازمند وحدت و همبستگي هستيم، گفت: اگر چه ممكن است از لحاظ نگرش، بعضا اختلاف نظرهايي وجود داشته باشد، اما در اصل قرآن و سيره پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) و قيامت، اتفاق نظر داريم و اينكه بايد به مظلومين جهان كمك كنيم، موضوعي نيست كه بين شيعه و سني اختلاف وجود داشته باشد. روحاني خاطرنشان كرد: در عراق وقتي شيعه و سني در كنار هم قرار مي‌گيرند مي‌توانند تلعفر را آزاد كنند و در سوريه زماني كه كنار هم قرار مي‌گيرند حلب آزاد مي‌شود و حصر ديرالزور مي‌شكند و با اين اتحاد است كه در لبنان ارتفاعات مرزي عرسال آزاد مي‌شود. رييس‌جمهور افزود: جايي كه شيعه و سني در موضوع فلسطين كنار هم قرار مي‌گيرند، شاهد پيروزي در مقابل رژيم صهيونيستي هستيم و زماني كه مقاومت لبنان در كنار حماس و شيعه و سني كنار يكديگر قرار مي‌گيرند، هم غزه پيروز شد و هم مقاومت لبنان به پيروزي دست يافت. روحاني با اشاره به مشكلات موجود در دنياي اسلام و لزوم حل و فصل آن از طريق مذاكره و گفت‌وگو، اظهار داشت: امروز يمن براي حل مشكلات خود، نيازمند وحدت است و ايجاد جدايي بين گروه‌ها و اقوام يمني و بمباران اين كشور كار ناصحيحي است. بايد همه گروه‌ها را به وحدت دعوت كنيم تا خودشان براي آينده كشور خود تصميم بگيرند. وي با تاكيد بر اينكه ثبات و امنيت در منطقه و جهان اسلام، نيازمند اتحاد است، گفت: چرا بايد كشورهاي همسايه جنوبي مدام از غرب، تسليحات نظامي خريداري ‌كنند و مسابقات تسليحاتي در منطقه راه بيندازند در حالي كه قطعا اين سلاح‌ها براي مبارزه با دشمن اصلي يعني رژيم صهيونيستي نيست. رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه در مناسبات دنياي امروز بايد عنصر تهديد حذف شود، تصريح كرد: امروز كره شمالي، به خاطر موجوديت خود و در برابر تهديد مسير كنوني را انتخاب كرده است. واشنگتن مرتبا كره شمالي را تهديد مي‌كند و اين كشور هم در مقابل بمب‌هاي جديدي را آزمايش مي‌نمايد. روحاني گفت: تهديد كشورهايي كه به سلاح اتمي دست يافته‌اند، بازي بسيار خطرناكي براي كل جهان است؛ لذا معتقديم در اين عرصه حل و فصل مشكلات بايد با مذاكره و گفت‌وگو باشد. رييس‌جمهور با بيان اينكه امنيت شبه جزيره كره و كل قاره آسيا و منطقه براي ايران حائز اهميت است، به كشتار مسلمانان ميانمار اشاره كرد و اظهار داشت: در ميانمار مردم مسلمان دچار مضيقه شده و صدها هزار نفر آواره و تعداد بسياري كشته شدند به نحوي كه جنازه برخي سوزانده و خانه بسياري از مردم نيز آتش زده شده است.
دولت ميانمار جلوي جنايات عليه مسلمانان را بگيرد
روحاني با تاكيد بر اينكه تفاوتي بين مردم ميانمار و ساير مسلمانان جهان وجود ندارد، اظهار داشت: ما به عنوان يك كشور مسلمان و انقلابي در برابر مظلومين عالم حتي اگر مسلمان هم نباشند، احساس وظيفه و كمك‌رساني مي‌كنيم و دولت ميانمار را دعوت مي‌كنيم، جلوي جنايات وحشيانه عليه مسلمانان را بگيرد و از كشورهاي همسايه و مسلمان مي‌خواهيم كه در اين زمينه به مردم آواره ميانمار كمك كنند و از سازمان ملل نيز مي‌خواهيم كه وظيفه و مسووليت خود را در اين زمينه انجام دهد و در دنياي اسلام نيز بايد از لحاظ سياسي و انساني به مردم ميانمار كمك كنند و در اين راستا جمهوري اسلامي ايران و مشخصا هلال احمر آماده است تا در زمينه اسكان و رسيدگي به مردم آسيب‌ديده كمك‌هاي لازم را مبذول دارد. رييس‌جمهور توسل به نسل‌كشي در دنياي امروز را غيرقابل قبول دانست و گفت: رژيم صهيونيستي به عنوان يك رژيم آپارتايد، با كشتار مردم فلسطين به دنبال پاك‌سازي نژادي است و زماني در بوسني و هرزگوين نيز اين شيوه جريان داشت، امروز همه بايد عليه اينگونه اقدامات و نسل‌‌كشي‌ها، مواضعي يكسان و قاطع اتخاذ كنيم تا بتوانيم به مظلومين جهان و مردم ميانمار كمك كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون