• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3900 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۶ شهريور

حزب‌الله، روياي وحشتناك تل‌آويو

بعد از داعش نوبت اسراييل است

يسرا بخاخ

 

ارتش اسراييل سه‌شنبه گذشته اعلام كرد كه رزمايش بزرگي را به مدت 10 روز در مرزهاي لبنان و سوريه آغاز كرده است. گفته مي‌شود كه اين رزمايش در 20 سال گذشته بي‌سابقه بوده است و 20 گروه نظامي از همه بخش‌هاي ارتش رژيم صهيونيستي در آن مشاركت دارند. ارتش رژيم اشغالگر قدس در بيانيه‌اي اعلام كرد كه اين رزمايش در برنامه آموزشي نظامي سال جاري ميلادي قرار داشته و هدف از آن بالابردن سطح آمادگي نيروها در جريان يك جنگ تمام عيار است كه ممكن است در شمال سرزمين‌هاي اشغالي صورت بگيرد. اسراييل اوايل سال جاري هم رزمايشي را با موضوع جنگ فرضي در لبنان و براي هدف قرار دادن حزب‌الله با عنوان «پيكان آبي» برگزار كرده بود كه يكي از بخش‌هاي آن تمرين براي اشغال بخش‌هايي از خاك لبنان بوده است. با پيروزي‌هاي ارتش سوريه و حزب‌الله در نبرد فرسايشي در سوريه و افزايش دايره نفوذ و قدرت حزب‌الله در سوريه، اسراييلي‌ها نگران از اين نفوذ و از بيم قدرت حزب‌الله خود را براي جنگي ديگر با حزب‌الله آماده مي‌كنند. روزنامه العرب چاپ لندن در گزارشي نوشته كه رزمايش اخير اسراييل در منطقه شمالي اراضي اشغالي در واقع آمادگي براي مقابله‌اي حتمي با حزب‌الله است كه در چند ماه گذشته و در نبرد با داعش قدرت خود را در سوريه و مرزهاي لبنان به رخ اسراييل كشانده است. العرب به نقل از كارشناسان نظامي اسراييلي نوشته كه دولت بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي عملا خود را براي جنگي در مرزهاي شمالي اراضي اشغالي فلسطيني آماده كرده و معتقد است كه اين جنگ به محض پايان مقابله با داعش و شكست اين گروهك تروريستي آغاز خواهد شد و توسعه قدرت نظامي حزب‌الله در سوريه و لبنان خطري است كه بايد سريعا به آن پاسخ داد. يك مسوول در وزارت جنگ رژيم صهيونيستي هم گفته اين رزمايش براي مقابله احتمالي با حزب‌الله و تمرين سناريوهايي كه ممكن است در ميدان مبارزه با حزب‌الله ايجاد شود، برگزار شده است. بر اساس اين گزارش نهادهاي امنيتي و نظامي اسراييل در شرايط فعلي به يقين رسيده‌اند كه خطر عليه اين رژيم در چند محور درحال افزايش است و به همين دليل تل‌آويو تلاش مي‌كند براي مقابله با هرخطري كه از سوي نظاميان ايراني در سوريه يا گروه‌هاي وابسته به اين كشور يعني حزب‌الله، رژيم صهيونيستي را تهديد مي‌كند مقابله كند.
مهند حاج علي، مدير مركز ارتباطات خاورميانه انديشكده كارنگي تاكيد كرده كه اين رزمايش نشان داد كه گزينه جنگ با لبنان  روي ميز تصميم‌گيران اسراييلي است و جنگ قطعي است اما زمان آن مشخص نيست و اين ديدگاه را نيروهاي يونيفل و كشورهاي حامي آنها در نشست‌هاي خصوصي تاييد مي‌كنند. حاج علي مي‌گويد كه اين رزمايش بيش از يك پيام است و نشان‌دهنده آمادگي واقعي براي حضور در يك جنگ و تعهد به سياست دشمنانه هميشگي اسراييل است. با وجود اينكه با توجه به حضور حزب‌الله در سوريه و درگيري در نبرد عليه داعش به نظر نمي‌رسد كه حزب‌الله به دنبال درگيري مستقيم با اسراييل باشد.
يك هيات امنيتي و نظامي اسراييلي به رياست «يوسي كوهن» در نيمه ماه ميلادي گذشته به امريكا سفر كرده و در ديدار با مسوولان ارشد اين كشور موضوع پرونده سوريه و آينده حضور نظامي ايران در اين كشور را مورد بررسي قرار داده بود. نتانياهو هم در سفري كه در ماه آگوست به روسيه داشت همين موضوع را با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه مطرح كرده بود. روزنامه‌هاي اسراييلي گزارش داده بودند كه هيات‌هاي اسراييلي در دو سفري كه به روسيه و امريكا داشتند، نتوانستند جواب‌هاي قانع‌كننده‌اي دريافت كنند كه به آنها اطمينان داده و از نگراني درباره حضور ايران و حزب‌الله در سوريه منصرف‌شان كند. با اين حال كارشناسان غربي مي‌گويند تاكيد رسانه‌هاي اسراييلي بر شكست سفرهاي مسوولان ارشد اين رژيم به مسكو و واشنگتن شايد با هدف توجيه حمله و جنگ احتمالي بعد از حل و فصل پرونده سوريه باشد زيرا به اين ترتيب تل‌آويو مي‌تواند ادعا كند كه بعد از اينكه نتوانسته مطمئن شود كه خطر حزب‌الله اين رژيم را تهديد نمي‌كند وارد عمل شده است. مهند حاج علي تاكيد كرد كه حزب‌الله امروز خيلي از لحاظ نظامي و سياسي نسبت به حزب‌الله كه در سال 2006 در برابر اسراييل ايستادگي كرده قوي‌تر است، قدرت نظامي حزب افزايش پيدا كرده و توان موشكي آن نيز چند برابر شده است.
موشه ارينز، نويسنده اسراييلي در روزنامه هاآرتص نيز با اشاره به قوي‌تر شدن حزب‌الله در طول چند سال گذشته، اين پرسش را مطرح كرده كه چه شد كه دولت اسراييل از خطر قدرت گرفتن حزب‌الله غافل شد؟ وي در اين گزارش نوشته كه در جريان انتخابات سال 1999 كه در سرزمين‌هاي اشغالي ميان بنيامين نتانياهو و ايهود باراك برگزار شد و در نهايت با پيروزي ايهود باراك به پايان رسيد، باراك متعهد شده بود كه نظاميان اسراييلي را از جنوب لبنان خارج خواهد كرد. اين مساله با استقبال داخلي در سرزمين‌هاي اشغالي مواجه شده بود زيرا باعث متوقف شدن مرگ و مير نظاميان اسراييلي در خاك لبنان شده بود. اين نويسنده اسراييلي نوشته كه بعد از آن اقدام همه گمان مي‌كردند حزب‌الله ديگر خطري براي اسراييل نخواهد داشت و اگر هم ريسك كرده و به سرزمين‌هاي اشغالي حمله كند با پاسخ سخت و دشواري مواجه خواهد شد اما واقعيت اين است كه حزب‌الله در طول 17 سال گذشته به قدرت عظيمي دست پيدا كرده و حالا وجود اسراييل را تهديد مي‌كند. حزب‌الله ديگر به موشك‌هاي كاتيوشاي كوتاه بُرد كه شمال اراضي اشغالي را پوشش مي‌دهد اكتفا نمي‌كند بلكه حالا در انبارهاي سلاح حزب‌الله بيش از 100 هزار موشك وجود دارد كه مي‌تواند تا عمق سرزمين‌هاي اشغالي نفوذ كند. ارينز معتقد است كه بازدارندگي در برابر حزب‌الله نتيجه بخش نيست، سال‌ها تصميم‌گيرندگان ارشد اسراييلي گمان مي‌كردند كه مانع خطر حمله حزب‌الله به اسراييل شده‌اند و فكر مي‌كردند كه در نهايت موشك‌هاي حزب‌الله در انبارهاي سلاح حزب خواهند پوسيد، اما واقعيت اين است كه حزب‌الله به مرحله‌اي از قدرت رسيده است كه موفق شده مانع حمله اسراييل به انبار تجهيزات نظامي‌اش شود نه بالعكس.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون