• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3900 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۶ شهريور

چهره‌ها- خبرها

سازمان ملل رسما دولت سوريه را به انجام حملات شيميايي متهم كرد

كارشناسان شيميايي سازمان ملل رسما دولت سوريه را به انجام حملات شيميايي در منطقه خان شيخون در جنوب ادلب متهم كردند؛ اتهامي كه مي‌تواند پيامدهاي جدي براي دولت سوريه داشته باشد. به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه اسكاي نيوز عربي، گزارش مشترك بازرسان سازمان ملل و سازمان منع گسترش تسليحات شيميايي درباره حملات سوريه روزگذشته منتشر شده كه در آن ادعا شده دولت سوريه مسوول هفت حمله شيميايي در اين كشور بوده است. بنا بر گزارش اين كارشناسان كه از سوي سازمان ملل براي تحقيق درباره حملات شيميايي سوريه و نيز يافتن عوامل آنها مامور شده بودند، 33 مورد استفاده از سلاح شيميايي در جنگ سوريه ثبت شده كه هفت حمله توسط دولت سوريه انجام شده است. اين كارشناسان مي‌گويند دولت سوريه در خان شيخون از گاز سمي سارين استفاده كرده است؛ حمله‌اي كه ده‌ها كشته برجاي گذاشت و انتقادات شديد بين‌المللي را به دنبال داشت و در نهايت به حمله موشكي امريكا به يك فرودگاه نظامي ارتش سوريه انجاميد. پائولو پينرو، رييس تيم محققان سازمان درباره حملات شيميايي سوريه گفت: جنگنده‌هاي ارتش سوريه حملات شيميايي خان شيخون را انجام داده‌اند و تحقيقات گسترده‌اي در اين باره انجام شده است. ما از آنچه كه مي‌گوييم اطمينان داريم. هم سازمان ملل و هم امريكا تاكيد كرده‌اند كه عوامل حملات شيميايي در سوريه را مورد پيگرد قرار خواهند داد و انتشار اين گزارش مي‌تواند به دستاويزي براي آنها جهت اعمال فشارهاي بين‌المللي بيشتر و حتي تحركات نظامي عليه دولت دمشق تبديل شود. سوريه بارها اين اتهامات را رد كرده است و تيم تحقيقاتي سازمان ملل را به جانبداري به نفع دشمنان دمشق و سرسپردگي امريكا متهم كرده است. روسيه نيز پيش‌تر گفته كه اين كميته فني نيست و تحت تاثير ديكته‌هاي سياسي به ويژه از سوي امريكا فعاليت مي‌كند.

 

ابتكار عمل چين-روسيه راهكار بحران كره‌شمالي

روساي جمهوري روسيه و كره جنوبي در نشست خبري مشتركي در ولادي‌وستوك روسيه حاضر شدند و درباره تحولات مهم منطقه‌اي و جهاني به ويژه افزايش تهديدهاي كره شمالي سخن گفتند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري راشاتودي، مون جائه اين، رييس‌جمهوري كره جنوبي در اين نشست برنامه‌هاي اتمي و موشكي كره شمالي را به‌شدت محكوم كرد و گفت: ما بايد تصميمات جدي براي مقابله با كره شمالي اتخاذ كنيم. وي همچنين از رييس‌جمهوري روسيه بابت اقداماتش در مواجهه با كره شمالي و همراهي در تصويب قعطنامه‌هاي شوراي امنيت در اين باره تشكر كرد و ادامه داد: تا به حال پيشرفت‌هاي كمي در اين باره به دست آمده چون وضعيت شبه جزيره كره پيچيده شده است. در همين حال پوتين نيز خواهان آغاز مذاكرات با كره شمالي شده و تصريح كرده است كه افزايش تحريم‌هاي كره شمالي راه‌حل مساله اين كشور و جامعه جهاني نيست. رييس‌جمهوري روسيه گفت: اگر بخواهيم دقيق باشيم، به نظرم پكن و مسكو بايد خط مشي‌اي را براي سازش در شبه جزيره كره بيابند تا به اين ترتيب از تنش در اين شبه جزيره بكاهند. ما از تمامي طرف‌هاي ذي ربط مي‌خواهيم تا دقيق‌تر به ابتكار عمل ارايه شده از سوي وزراي امور خارجه روسيه و چين در چهارم جولاي سال جاري ميلادي نگاه بيندازند. براساس ابتكار عمل پيشنهاد شده از سوي روسيه و چين، رزمايش‌هاي واشنگتن و سئول و همچنين آزمايش‌هاي موشكي و اتمي كره شمالي بايد متوقف شوند. پوتين گفت با دقيق‌تر نگاه كردن به اين روش مي‌توان به سازش در منطقه نزديك‌تر شد.

 

عذرخواهي ائتلاف امريكا در افغانستان به دليل چاپ اعلاميه موهن

يك فرمانده بلندپايه امريكايي در افغانستان روز گذشته به دليل اعلاميه تبليغاتي موهن نظاميان اين كشور كه در آن آياتي از قرآن درج شده در داخل پرچم شبه‌نظاميان طالبان، روي تصوير يك سگ قرار گرفته بود، عذرخواهي كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، اين اعلاميه تبليغاتي روز سه‌شنبه از جانب نيروهاي امريكايي در استان پروان واقع در شمال غرب كابل منتشر شد و در آن روي تصوير يك سگ سفيد كه در حال فرار از دست يك شير است به تصوير كشيده شده و بخشي از پرچم طالبان كه حاوي آيات قرآن بود روي سگ قرار داشت. ژنرال جيمز ليندر، يك فرمانده ارشد نظاميان امريكايي در افغانستان در بيانيه‌اي گفت: طرح اين اعلاميه‌ها به اشتباه حاوي يك عكس شديدا توهين‌آميز هم براي مسلمانان و هم براي دين اسلام بود. وي افزود: من صادقانه از اين بابت عذرخواهي مي‌كنم. ما براي اسلام و شريكان مسلمان خود در جهان احترام زيادي قايليم. وي وعده داد كه تحقيقاتي انجام خواهد شد تا علت اين اتفاق مشخص شده و مسوول آن بايد پاسخگو باشد. محمد هاصم، فرماندار پروان اين اعلاميه را نابخشودني خوانده و آن را محكوم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون