• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3903 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۱ شهريور

محمدرضا خاتمي بر لزوم آن تاكيد كرد

بازنگري در شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان

گروه احزاب

نايب‌رييس مجلس ششم با بيان اينكه اين كابينه، كابينه ايده‌آلي نيست و شايد حتي با همين وضعيت سياسي ايران مي‌شد كابينه بهتري را تشكيل داد، گفت: تجربه ما در انتخابات اخير شوراهاي شهر و روستا و انتخابات 7 اسفند، لزوم بازنگري در جبهه اصلاحات و شوراي سياستگذاري را به ما گوشزد مي‌كند. محمدرضا خاتمي در خصوص تحليل خود از كابينه پيشنهادي حسن روحاني گفت: ما شرايط و آرايش خاص سياسي ايران را مي‌دانيم و از جايگاه‌ها اطلاع داريم. بنابراين بايد با واقع‌نگري به اين موضوع نگاه كنيم. طبعا اين كابينه، كابينه ايده‌آلي نيست و شايد حتي با همين وضعيت سياسي ايران مي‌شد كابينه بهتري را تشكيل داد. اما اين همه موضوع نيست، مساله اين است كه ما بايد به گونه‌اي حركت كنيم كه آرمان‌ها و مطالبات مردم تحقق پيدا كند.

 

براي قضاوت در مورد كابينه آينده بايد هنوز منتظر بمانيم

نايب‌رييس مجلس ششم در گفت‌وگو با جماران با بيان اينكه ما براي قضاوت در مورد كابينه آينده بايد هنوز منتظر بمانيم، اظهار كرد: اينكه چه كسي وزير شود يا نه مساله مهمي است اما مهم‌تر از آن اين است كه اين وزرا چه كار مي‌خواهند بكنند.

اگراصلاح‌طلبان به كابينه يا آقاي روحاني انتقادي دارند از اين منظر است نه اينكه چرا ما وزير نشديم و كس ديگري وزير شده است. نقد اصلاح‌طلبان از اين منظر است كه احساس مي‌كنند ممكن است بعضي از اين وزرا نتوانند آن برنامه‌ها و وعده‌هاي آقاي روحاني را تحقق ببخشند، كما اينكه در دور اول هم نتوانستند.

 

بايد به كابينه فرصت داد و با آن همدلي و همراهي كرد

خاتمي خاطرنشان كرد: اين مشكلي است كه در حقيقت بايد توسط خود آقاي روحاني مديريت شود؛ افراد براي ما مهم نيستند بلكه برنامه‌ها مهم است. در اين مورد هم بايد به كابينه فرصت داد و با آن همدلي و همراهي كرد تا با قوت قلب اين وزرا و شخص آقاي رييس‌جمهور برنامه‌هاي خودشان را پياده كنند.

وي افزود: بنابراين با اين فرصتي كه داده مي‌شود ما بايد در چند ماه آينده ارزيابي عملكرد داشته باشيم نه ارزيابي سوابق افراد يا شخصيت خود افراد. اميدوارم در آن ارزيابي دولت آقاي روحاني نمره قابل قبولي گيرد.

 

بخش قابل توجه از مجلس با آقاي لاريجاني است

محمدرضا خاتمي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه«برخي افراد فكر مي‌كنند هزينه اجتماعي انتخاب آقاي روحاني را اصلاح‌طلبان متحمل شدند اما بهره آن را كسان ديگري بردند؟ نظر شما درباره اين گزاره چيست؟» گفت: فكر نمي‌كنم شخص خاصي بخواهد بهره اين موضوع را ببرد. به هر حال سياست رقابت‌هاي خاص خودش را دارد. هر كسي هم به ميزان توان و نيروي خود از قدرت بهره مي‌برد. بخش قابل توجه از مجلس با آقاي لاريجاني است، اين آرايش سياسي كشور را بايد در نظر گرفت. وي اضافه كرد: ضمن اينكه ما وقتي آقاي لاريجاني را با اصولگراهاي تندرو ديگر مقايسه مي‌كنيم، احساس مي‌كنيم كه مي‌شود با همديگر كار كرد چون در حال حاضر مسائلي كه در كشور وجود دارد لزوما مسائل جناحي نيست بلكه بيشتر مشكلات ما مشكلات ملي است.

 

در موضوع حصر آقاي لاريجاني با اصلاح‌طلب‌ها همراهي دارد

نايب‌رييس مجلس ششم تاكيد كرد: به عنوان مثال در حال حاضر در مساله مهمي مانند رفع حصر ما مي‌بينيم كه آقاي لاريجاني با اصلاح‌طلب‌ها همدلي و همراهي دارد. بنابراين به اين جنبه‌ها بايد توجه كرد. سياست هم به معناي واقعي كلمه يعني بده‌بستان، هيچ ايرادي ندارد اگر بخشي از نيروهاي سياسي كه با قدرت همراهي مي‌كنند بهره آن را هم ببرند.

 

انتظار اين بود كه وزير كشور اصلاح‌طلب باشد

خاتمي در مورد معرفي مجدد رحماني‌فضلي به عنوان وزير كشور به مجلس از طرف رييس‌جمهور روحاني گفت: وزارت كشور براي اصلاح‌طلب‌ها بسيار مهم است و شايد انتظار اصلي همه اين بود كه براي اين وزارتخانه يك فرد كاملا اصلاح‌طلب به مجلس معرفي شود. اما به هر حال عملكرد آقاي
رحماني فضلي در اين انتخابات و انتخابات‌هاي قبلي عملكرد قابل قبولي بوده.

اميدواريم با امكاني كه ايشان در زمينه ارتباط‌گيري با جناح اصولگرا و بخشي از هسته قدرت دارد، بتواند به نفع برنامه‌هاي آقاي روحاني عمل كند.

عملكرد شوراي عالي سياستگذاري قابل تقدير است

وي همچنين در ادامه نظر خود را در مورد عملكرد شوراي عالي سياستگذاري و سازوكار اين شورا اينگونه بيان كرد: ببينيد همه اقدامات ما كه در اين چند سال اخير در قالب شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان صورت گرفته است در شرايط خاص، ضرب‌الاجلي و وضعيت جديد بوده است. به نظر من عملكرد شوراي عالي سياستگذاري قابل تقدير است اما اين به معناي بي‌عيب بودن آن نيست. محمدرضا خاتمي ادامه داد: تجربه‌اي كه ما در انتخابات شوراهاي شهر و روستا اخير و كمتر از آن در انتخابات 7 اسفند داشتيم، لزوم يك بازنگري در جبهه اصلاحات شوراي سياستگذاري را به ما گوشزد مي‌كند.

آيا اين تشكيلات براي انتخابات آينده و ادامه راه اصلاح‌طلبان راهگشا خواهد بود؟ اگر مناسب است نقاط ضعف آن را برطرف و نقاط قوت را تقويت كنيم. و اگر هم مي‌بينيم كه شرايط جديد به ما اين را حكم مي‌كند كه ما بايد يك سازماندهي جديد جبهه‌اي داشته باشيم با بهره‌گيري از تجربيات گذشته به آن بپردازيم.

وي در پايان گفت: من موافق باز شدن باب گفت‌وگو و عمل در اين زمينه در ميان جناح اصلاح‌طلب هستم هر چند خوشبختانه اين گفت‌وگو و هم‌انديشي در حال حاضر در حال انجام است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون