• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3903 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۱ شهريور

ابلاغ دستورالعمل سنجش بهره‌وري به ۲۳ دستگاه

رشد بهره‌وري به 5/4 درصد رسيد

گروه اقتصادي| يكي از اهداف در برنامه ششم توسعه رشد سالانه بهره‌وري به ميزان 8/2 درصد است. سهم اين نرخ در واقع 35 درصد از نرخ رشد اقتصاد 8 درصدي در برنامه توسعه ششم است. اين اهداف اما از آنجا كه در سال‌هاي گذشته و به ويژه در برنامه پنجم توسعه به طور متوسط مساوي صفر بود، در سال‌هاي اخير همزمان با رشد منفي اقتصاد، نرخ بهره‌وري نيز رو به سراشيبي رفت. هرچند در سال گذشته نرخ رشد بهره‌وري مثبت 9 شد اما در پنج سال گذشته يعني از سال 1391 تا 1395 به طور متوسط نرخ بهره‌وري كل عوامل توليد 74/0- درصد بوده است. يك عدد جديد از ميانگين رشد دو سال گذشته نشان مي‌دهد؛ نرخ بهره‌وري به طور متوسط در سال 1394 و 1395، بيش از 55/4 درصد رشد داشته است؛ عددي كه البته رييس سازمان ملي بهره‌وري مي‌گويد نبايد از اين رشد هيجان‌زده شويم.
رويا طباطبايي در نشست خبري خود با خبرنگاران گفت: سنجش بهره‌وري در بانك مركزي، صدا و سيما، محيط زيست، سازمان برنامه و بودجه صورت مي‌گيرد. رييس سازمان ملي بهره‌وري همچنين از ابلاغ دستورالعمل سنجش بهره‌وري به ۲۳ دستگاه خبر داد و افزود: بهره‌وري هم مي‌تواند مثل رشد سنجيده شود، ولي اطلاعات‌ ريزي كه نياز داريم براي سهم بهره‌وري در رشد اقتصادي را نداريم، البته در سال ٩٣ تا ٩٥ سهم بهره‌وري در رشد محاسبه شده و ميانگين رشد 55/4 درصد بوده كه از اين رقم    91/2 واحد از طريق بهره‌وري است. نبايد نسبت به اين رقم هيجان‌زده شويم چراكه موجودي سرمايه در نفت و گاز به دليل تحريم بلااستفاده بود. اين مقام مسوول تصريح كرد: اميد است تمام استان‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي تلاش كنند رشد اقتصادي را توسعه دهند چراكه هر چقدر رشد بالاتر باشد، بهره‌وري هم بالاتر است؛ بنابراين بايد در يك دوره 10 تا 20 ساله ميزان سهم بهره‌وري در رشد اقتصادي را سنجيد؛ بر اين اساس در يك دوره ۱۵ساله، سهم بهره‌وري در رشد اقتصادي ۲۰ درصد بيشتر نشده است در حالي كه بايد ٣٥ درصد باشد.  وي در خصوص بهره‌وري نيروي كار نيز افزود: براي اينكه بتوانيم بهره‌وري را در بخش‌هاي نه‌گانه بسنجيم نياز به اطلاعات ريز داريم كه هنوز بانك مركزي آنها را به ما نداده است ولي به محض اينكه آمار ارايه شود، حتما مي‌توانيم اين محاسبات را انجام دهيم. در سال ٩٥ براي بهره‌وري نيروي كار به نمره ٩٥ از ۱۰۰ رسيده‌ايم. طباطبايي خاطرنشان كرد: بايد در نظر داشت كه رشد اقتصادي در سال ٩١ منفي بوده است پس بهره‌وري پايين بوده است و براين اساس آمار مقوله‌اي است كه بستگي دارد چه دوره‌اي با چه شرايطي استخراج مي‌شود. به هر حال ما تلاش كرديم همه نوع آماري را اعلام مي‌كنيم. وي افزود: سرعت لغو تحريم‌ها آن طور كه فعالان اقتصادي نياز داشتند، نشد و مشكلات مالي پابرجا بود. با رفع آنها و آمدن سرمايه‌گذاري خارجي فعاليت‌ها را رونق بخشيد؛ به اين خاطر است كه بهره‌وري را در بازه كمتر از پنج سال نمي‌سنجند؛ به خصوص اينكه تحريم‌ها بلايي را بر سر ايران آورد كه ساختن آن ساده نيست پس نبايد بهره‌وري را در بازه كوتاه‌مدت سنجيد چراكه شرايط متغير بوده است؛ به همين دليل ما معتقديم كه بايد حداقل در يك بازه 10 تا 15 ساله بهره‌وري را سنجيد تا بتوان پي برد كه براي بهره‌وري كشور چه كرده‌ايم. رييس سازمان ملي بهره‌وري با بيان اينكه موضوع سنجش بهره‌وري از طريق ابلاغ دستورالعمل‌هايي به ۲۳ دستگاه ابلاغ شده، تصريح كرد: طي سال‌هاي اخير موضوع تقويت همكاري با سازمان بهره‌وري آسيايي و اعزام افراد براي كسب آموزش‌هاي جديد را پيگيري كرديم.
طباطبايي با اشاره به اجراي برنامه ملي سنجش بهره‌وري در دستگاه‌هاي دولتي گفت: در تيرماه سال گذشته ابتدا دستورالعمل سنجش بهره‌وري براي ۱۷ دستگاه و سپس در اسفندماه براي ۶ دستگاه ديگر ارسال شد. اين در حالي است كه طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته 8/2 درصد از رشد ۸ درصد اقتصادي پيش‌بيني شده در برنامه ششم توسعه بايد از طريق بهره‌وري تامين شود. وي افزود: شركت‌هاي دانش‌بنيان نيز مي‌توانند همانند ساير شركت‌هاي ديگر مطابق با دستورالعمل‌ها بهره‌وري خود را بسنجند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون