• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3904 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۲ شهريور

مسوولان و اقشار مختلف مردم با رييس ‌مجمع تشخيص مصلحت نظام ديدار كردند

ميهماني‌ها و ميزباني‌هاي مجمع، در دوران هاشمي جديد

گروه سياسي| «ميهماني‌ها» و «ميزباني‌ها»يش، از او شخصيتي متفاوت‌تر ساخته است. ديدارهايي كه او پيش از برگزاري نخستين جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام پس از انتصاب به رياست آن انجام مي‌دهد، تقريبا بي‌سابقه است. اگرچه سلف او آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني نيز همواره ميزبان مردماني بود كه براي شنيدن سخنانش به ديدارش مي‌‌رفتند، اما اين هاشمي نسبت به آن هاشمي تا اينجاي كار متفاوت‌تر ظاهر شده است. او كه پيش از اين، به مدت 26 سال مناصب مختلفي را در اختيار داشته، در سمت جديد خود تصميم گرفته يا خود به سفر برود يا مسوولان و اقشار مختلف مردم را به حضور بپذيرد.
روحاني 30 ساله؛ مقبول بنيانگذار انقلاب
آيت‌الله هاشمي شاهرودي، روحاني 69 ساله‌اي كه‌ زاده كربلا بوده و داراي درجه اجتهاد است تا پيش از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، در كشور عراق اقامت داشته و به دليل فعاليت‌هايش عليه رژيم بعث براي مدتي به زندان آن رژيم افتاد. اما پيوند آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي با ايران در دوران پس از پيروزي انقلاب رقم خورد. او كه در آن سال‌ها تنها 30 سال سن داشت به عنوان رابط امام خميني(ره) و آيت‌الله صدر تعيين شد و در ادامه مسير ورودش به ايران نيز سهل‌تر شد. در يكى از ديدارهاى اعضاي مجلس‌ اعلاى عراق‌، امام‌ خميني‌(ره‌) با توجه‌ به‌ شناخت‌ خود از او مي‌خواهد كه‌ تدريس‌ در حوزه‌ علميه‌ قم‌ را بر هر كارى ترجيح‌ دهد و به‌ تربيت‌ طلاب‌ مستعد در زمينه‌هاى علمى و اخلاقى بپردازد. اين‌گونه بود كه در فروردين 1358 يعني تنها با گذشت 3 ماه از پيروزي انقلاب، راهي ايران شد و به توصيه امام(ره) در حوزه علميه قم تدريس خود را آغاز كرد.
مردي با 6 حكم از سوي رهبري
با آغاز تدريس آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي در حوزه علميه قم، مسير حضور در اركان سياسي كشور نيز برايش فراهم شد. آنگونه كه مي‌توان گفت او از معدود افرادي در تاريخ 39 ساله انقلاب اسلامي ايران است كه تاكنون مهم‌ترين عناوين كشور را با حكم رهبري نظام دريافت كرد. هاشمي شاهرودي در سال 73 با حكم رهبري انقلاب به عنوان يكي از 6 عضو فقيه شوراي نگهبان انتخاب شد و در سال 78 نيز با حكمي ديگر، رياست قوه‌قضاييه را براي دو دوره 5 ساله برعهده گرفت. او همزمان در سال 80 نيز با حكمي ديگر از سوي رهبر انقلاب به عضويت در مجمع تشخيص مصلحت نظام انتخاب درآمد كه اين عضويت در دوران پس از رياستش بر قوه قضاييه نيز همچنان ادامه دارد. اما، هيات عالي حل اختلاف و تنظيم روابط قواي سه‌گانه از ديگر سمت‌هايي بود كه هاشمي شاهرودي رياست آن را در مرداد ماه سال 90 با حكم انتصاب رهبري انقلاب برعهده گرفت. او همچنين با حكم رهبري، رييس موسسه «دايرةالمعارف فقه اسلامي بر طبق مذهب اهل بيت» نيز هست. آيت‌الله هاشمي شاهرودي جداي از اين عناوين كه بر آنها منصوب شد، در سه دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري نيز در معرض راي مردم قرار گرفت و از سال 77 تاكنون به عنوان نماينده مردم در اين مجلس حضور دارد. او در مرداد ماه امسال نيز حكم رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام را از سوي رهبري انقلاب دريافت كرد تا ششمين حكم خود را نيز از سوي ايشان داشته باشد. جالب است به اين نكته نيز اشاره شود كه از سمت‌هاي گفته شده در بالا، آيت‌الله هاشمي شاهرودي در حال حاضر تنها رياست قوه قضاييه را برعهده ندارد و در بقيه سمت‌ها حضورش پايدار مانده است.
سفر به عراق؛ سياسي يا زيارتي؟
تحركات آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي كه مرداد ماه امسال به رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام منصوب شد، در بيرون از مرزهاي ايران آغاز شد. هنوز جلسه مجمع جديد به رياست هاشمي شاهرودي برگزار نشده بود كه رييس و دبير مجمع تشخيص براي ديدار با تعدادي از مقامات عراقي و برخي مراجع شيعه به اين كشور سفر كرده و در طول مدت اقامتش در آنجا با حيدر العبادي نخست‌وزير عراق، نوري‌المالكي معاون رييس‌جمهور، سيدعمار حكيم رييس ائتلاف ملي و اقشار مختلف مردم كربلا و گروه‌هاي سياسي و اجتماعي عراقي ديدار و گفت‌وگو مي‌كند. اما آنچه از زمان خبري شدن اين سفر مطرح شد، بحث سياسي يا زيارتي بودن آن است؛ موضوعي كه رسانه‌هاي خارجي به آن از موضع سياسي پرداختند و يك هدف را براي انجام اين سفر برشمردند و آن اينكه ايران سعي مي‌كند از پيامدهاي منفي جدايي عمار حكيم از مجلس اعلاي عراق بكاهد و هاشمي‌شاهرودي با اين سفر مي‌كوشد تا شعار وحدت در صف شيعيان عراق را مطرح كند. اما با انتشار اخباري از اين دست، دفتر آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي با صدور بيانيه‌اي، سفر اخير رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام به عراق را غيررسمي خواند و عنوان كرد: «بدين‌وسيله دفتر حضرت آيت‌الله‌العظمي سيدمحمود هاشمي‌شاهرودي اعلام مي‌دارد، سفر ايشان به عراق، سفري غيررسمي است و به‌ منظور زيارت عتبات عاليات و مرقد مطهر ائمه اطهار (سلام‌الله عليهم اجمعين) صورت گرفته است و آنچه برخي رسانه‌ها اعلام كرده‌اند، اساسا فاقد صحت است.»
ديدار عيدانه اقشار مختلف مردم با رييس جديد
هرچند دفتر آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي از غيررسمي بودن سفر او به عراق مي‌گويد اما رييس جديد مجمع تشخيص مصلحت نظام، در داخل ايران نيز ميزبان مردماني است كه راهي خيابان پاستور مي‌شوند تا ديداري با او تازه كنند. ديدارهايي كه اگرچه در سال‌هاي پيش هم با رييس مجمع صورت مي‌گرفت اما براي مردي كه به تازگي سكاندار مجمع تشخيص مصلحت نظام شده جالب توجه است. به خصوص آنجا كه او از زيارت عتبات عاليات بازگشته و به همين بهانه و همچنين به مناسبت عيد سعيد غديرخم، جمعي از شخصيت‌ها و مسوولان نظام، علما، روحانيون و اقشار مختلف مردم به ديدارش مي‌شتابند. به گزارش ايلنا، صبح روز سه شنبه ۲۱ شهريور ۹۶ جمعي از مسوولان نظام، علما، روحانيون و اقشار مختلف مردم با حضور در دفتر آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي براي تبريك عيد غديرخم با رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديدار كردند و فرارسيدن عيد ولايت را به ايشان تبريك گفتند. در اين ديدار همچنين ميهمانان رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، بازگشت آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي از سفر زيارتي به عتبات عاليات را خيرمقدم گفتند و سلامت و توفيق ايشان را در انجام مسووليت‌هاي محوله از سوي مقام معظم رهبري در جايگاه رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام خواستار شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون