• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3907 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۶ شهريور

تندگويان در معاونت ساماندهي امور جوانان منصوب شد

رستمي: حوزه جوانان در وزارت ورزش و جوانان جايگاهي ندارد

اعتماد

 

محمدرضا رستمي، معاون ساماندهي امور جوانان، پس از دوسال و سه ماه، مديريت حوزه جوانان را به محمدمهدي تندگويان سپرد. روز گذشته مراسم توديع و معارفه معاونت ساماندهي امور جوانان با حضور اعضاي شوراي شهر چهارم و مسوولان و معاونان وزارت ورزش و جوانان برگزار شد. در اين مراسم رستمي، معاون سابق ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بيان اينكه حوزه جوانان توسط وزارت ورزش بلعيده شده است، گفت: «در حال حاضر حوزه جوانان در اين وزارتخانه جايگاهي ندارد و اين حوزه به حاشيه رانده شده است.» و با انتقاد از اينكه مديران حوزه جوانان عمدتا ورزشي هستند، افزود: «موضوعات حوزه ورزش آنقدر متنوع است كه به مديران اجازه نمي‌دهد به حد كافي به حوزه جوانان برسند. بايد تلاش كنيم تا اين نگاه مقتدرانه را از بين ببريم و زمينه را براي انتزاع حوزه جوانان از وزارت ورزش و جوانان فراهم كنيم.» اين اظهارات در حالي مطرح مي‌شوند كه متوليان امر جوانان در وزارت ورزش همواره قرار گرفتن حوزه جوانان را در سايه حوزه ورزش در اين وزارتخانه انكار مي‌كنند و معتقدند هر كدام از اين دو حوزه فعاليت‌هاي مربوط به خود را دنبال مي‌كنند و جوانان در برنامه‌هاي اين وزارتخانه در حاشيه نيست. در ماه‌هاي اخير و بعد از دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري، دوباره زمزمه‌هايي در خصوص تفكيك حوزه ورزش از جوانان مطرح شد و اميدواري‌هايي براي قوت گرفتن دوباره حوزه جوانان شكل گرفت، اما با مخالفت مجلسي‌ها با اين طرح، حوزه جوانان دوباره به فراموشي سپرده شد.
معاون سابق ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در مراسم توديع خود مهم‌ترين معضل و مانع در حوزه اجتماعي جوانان را «فقدان گفتمان جواني» در كشور دانست و گفت: «بعد از دولت سيدمحمد خاتمي، اين گفتمان به سمت اغما رفت و تبديل به گفتماني شد كه جوانان را به عنوان معضل، مشكل، فساد و امور غيراخلاقي تلقي مي‌كرد. همچنين نگاه امنيتي به حوزه جوانان افزايش يافت. دولت يازدهم تلاش كرد تا گفتمان جديد را بازسازي كند، اما براي اينكه اين گفتمان جديد را در جامعه بسط دهد، به دنبال ابزارهاي جديد بود.»
رستمي با اشاره به مجموعه مطالعات و بررسي‌هاي انجام شده در حوزه جوانان ادامه داد: «اين مطالعات نشان مي‌دادند كه با فروپاشي سرمايه اجتماعي در اين قشر روبه‌رو هستيم. بنابراين لازم بود مجموعه اقداماتي در راستاي بازسازي و سرمايه اجتماعي دنبال شود. در جهت ارتقاي اعتماد و اميد ضروري بود تا نظام شفاف‌سازي در كشور دنبال شود و ميزان و حضور و مداخله جوانان افزايش يابد.»
محمد مهدي تندگويان كه پيش از اين نامش در ميان اخبار مربوط به شوراي شهر ديده مي‌شد و اخباري غيررسمي در خصوص انتصاب او در يكي از معاونت‌هاي وزارت نفت به گوش مي‌رسيد، هفته گذشته با حكم مسعود سلطاني فر به عنوان معاون ساماندهي امور جوانان منصوب شد. تندگويان كه پيش از اين نايب‌رييس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر بود، با راه نيافتن به شوراي پنجم به ساختمان شماره 2 وزارت ورزش رفت تا مديريت يكي از پرچالش‌ترين اما كمرنگ‌ترين حوزه‌هاي مديريتي را به عهده بگيرد. تندگويان روز گذشته در مراسم معارفه‌اش با بيان اينكه تمامي مشكلات ما به نبود هويت در جوانان برمي‌گردد، گفت: «فكر مي‌كنم مشكل اصلي ما اين است كه هويت جوانان را از دست داده‌ايم.»
تندگويان با اشاره به زماني كه سلطاني‌فر، رياست سازمان ميراث فرهنگي را به عهده داشت و او به عنوان عضو هيات‌مديره صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي فعاليت مي‌كرد، گفت: «صراحت آقاي سلطاني‌فر در شوراي شهر هميشه به حل مسائل كمك مي‌كرد. در دوره‌اي كه در ميراث فرهنگي كارمند ايشان بودم مديريت‌شان باعث دلگرمي بود. اينها دلايلي بود كه پذيرفتم در اين حوزه هركاري مي‌توانم انجام بدهم.» تندگويان همچنين تلويحا به پيگيري مساله تفكيك حوزه جوانان از ورزش اشاره كرد و گفت: «اميدوارم شأن جوانان كشور به جايگاه اصلي خودش برگردد. به خاطر عملكرد بد بعضي مسوولان، حوزه جوانان به داخل وزارت ورزش آمد كه اميدوارم سريع‌تر به ساختار اصلي خودش برگردد. حوزه ورزش بسيار مرتبط با حوزه جوانان است. مي‌شود با حوزه ورزش يك هم‌افزايي خوبي داشت. فكر مي‌كنم مشكل اصلي ما اين است كه هويت جوانان را از دست داده‌ايم. تمامي مشكلات ما به نبود هويت در جوانان برمي‌گردد كه بايد پيگيري كنيم. در حوزه جوانان سرفصلي مثل مجلس جوانان داريم كه حتما پيگيري مي‌كنم. سمن‌ها شكل بسيار مناسبي در زمان آقاي رستمي پيدا كرد و امروز وقت بهره‌برداري از اين سمن‌ها است. اميدوارم بتوانيم بهره‌برداري مناسبي از سمن‌ها بكنيم. بايد برويم به سمتي كه مثل اول انقلاب، كشور را در اختيار جوانان قرار دهيم. ما به جوانان فرصت نداديم براي همين تجربه كمي دارند ما بايد به جوانان فرصت بدهيم تا تحربه لازم را كسب كنند.»
يكي از چالش‌هايي كه در سال‌هاي اخير به طور مشخص در حوزه جوانان مطرح شده، موضوع مهاجرت نخبگان است كه مسوولان همواره در مورد آن صحبت مي‌كنند و از زمينه‌سازي براي بازگشت نخبگان مي‌گويند اما در عمل اتفاقي كه منجر به اين امر شود، نمي‌افتد، تندگويان هم روز گذشته به اين موضوع اشاره كرد و گفت: «در موضوع بين‌الملل حوزه جوانان كم‌كاري شده كه حتما اين موضوعات بين‌المللي را پيگيري مي‌كنم. بايد موضوع برگشت جوانان نخبه به كشور را پيگيري كنيم. موضوع ديگر بحث مدرك‌گرايي است كه پيگيري مي‌كنم. الان متاسفانه جوانان مدرك دارند ولي تجربه ندارند بايد به سمتي برويم كه جوانان متخصص پرورش بدهيم.»
تندگويان در خصوص نقش جوانان در وزارت ورزش و جوانان نيز گفت: «اولويت اول اين وزارتخانه حوزه جوانان است و بايد حوزه جوانان را جدي بگيريم تا حوزه ورزش هم جدي گرفته شود. از آقاي سلطاني‌فر مي‌خواهم در چابك‌سازي و استفاده از جوانان در وزارتخانه كمك كند. از مجلس و شوراي شهر هم مي‌خواهم كه در حوزه جوانان كمك كنند. بزرگ‌ترين ماموريت بنده ساماندهي بين نهادهايي است كه براي جوانان كار مي‌كنند.»
در ادامه اين مراسم مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش و جوانان سخنراني كرد و گفت: «سوءمديريت در دولت‌هاي نهم و دهم، مشاركت اجتماعي و اعتماد اجتماعي را پايين آورد و باعث ايجاد آسيب‌هاي اجتماعي شد كه سال‌ها طول مي‌كشد تا درست شود. در بخش جوانان به‌شدت نگرانيم كه بتوانيم زمينه مشاركت جوانان را از طريق سمن‌ها ايجاد كنيم. دولت يازدهم و دولت دوازدهم تاكيد دارند كه دولت بايد جوان شود و بايد از زنان در راستاي توسعه و مديريت كشور استفاده كنيم. اميدواريم بتوانيم مشكلات اجتماعي را هم در كنار مشكلات فرهنگي و اقتصادي برطرف كنيم. اميدواريم بتوانيم زمينه حضور جوانان متخصص را در دولت آماده كنيم، رويكرد جدي دولت يازدهم و دوازدهم اين است كه بتوانيم از ظرفيت‌هاي جوانان و زنان و اقوام استفاده كنيم و به همه وزرا گفته شده كه بايد از دو معاون زن و جوان استفاده كنند.»
سلطاني‌فر در خصوص موضوع تفكيك حوزه ورزش از حوزه جوانان گفت: «براي حل مشكلات كشور و مطالبات جوانان لايحه جداسازي جوانان از ورزش قبل از انتخابات در دولت تصويب شد. اگر قرار باشد جوانان در قالب وزارتخانه بمانند ما راه ١٠ ماه گذشته را ادامه مي‌دهيم. من هر استاني مي‌روم با جوانان جلسات جداگانه‌اي دارم و اميدوارم با فراهم كردن امكانات مختلف براي جوانان بتوانيم خدمت كنيم. مجلس هر روزي كه تصميم گرفت جوانان از وزارتخانه جدا شود؛ ما در كوتاه‌ترين مدت براي اين كار تلاش خودمان را مي‌كنيم. در خصوص مديريت‌هاي موجود در وزارت ورزش و جوانان ما حدود ١٢٠ مدير زن داريم. ما ٤٠ مدير در حوزه ستادي داريم و حدود ٣١ معاون زن در استان‌ها داريم و همچنين در تمام فدراسيون‌ها ما يك معاون زن داريم. در انتصابات بايد از افراد زير ٥٠ سال استفاده بشود كه انتقال تجربه صورت بگيرد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون