• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3908 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۷ شهريور

آيت‌الله مجتهد شبستري از عملكرد كميسيون تحقيق خبرگان مي‌گويد:

برخي تصور نكنند كه رهبري به مجلس خبرگان پاسخگو نيست

بارها شده سوال كرده‌ايم و حضرت آقا با كمال‌ميل پاسخ داده است و ما قانع شده‌ايم

گروه سياسي|  اصل 111 قانون اساسي، كميسيوني را در مجلس خبرگان رهبري ايجاد كرده تا راي نظارت بر استمرار شرايطي كه براي رهبري ذكر شده است و تصميم‌گيري در موارد فقدان آن، تشكيل و تصميم‌گيري مي‌كند. كميسيوني كه البته مذاكراتش محرمانه است اما ساير اعضاي خبرگان هم اطلاعات خود را در اين مورد در اختيار اين كميسيون قرار مي‌دهند. به نوعي مي‌توان گفت كه اين كميسيون مهم‌ترين كميسيون مجلس خبرگان رهبري است كه به نوعي بر رهبري نظارت مي‌كند. اعضاي فعلي اين كميسيون شامل: «سيدمحمود هاشمي‌شاهرودي، احمد جنتي، محمدعلي موحدي‌كرماني، سيدابراهيم رييسي، سيدهاشم حسيني‌بوشهري، مرتضي مقتدايي، محسن مجتهدشبستري، سيداحمد خاتمي، محسن قمي و عباس كعبي» مي‌شوند. ديروز يكي از اعضاي اين كميسيون توضيحاتي را در مورد عملكرد كميسيون تحقيق مجلس خبرگان رهبري داده است. محسن مجتهد شبستري كه چندي است از امامت جمعه شهر تبريز استعفا داده و به عضويت مجمع تشخيص مصلحت نظام درآمده است از ابتداي تشكيل مجلس خبرگان رهبري عضو آن بوده است و حالا در مورد نحوه كار كميسيون تحقيق مي‌گويد: «گاهي برخي مسائل بوده كه براي ما به عنوان اعضاي كميسيون سوال شده و براساس همين سوال خدمت رهبري رسيديم و سوال يا شبهه خود را از ايشان پرسيده‌ايم و ايشان نيز استقبال كردند.» به گزارش تسنيم، جمله‌هاي كليدي اظهارات محسن مجتهد شبستري به شرح زير است:
  ‌ بارها شنيده بودم كه حضرت امام درباره رهبري آينده به آيت‌الله خامنه‌اي نظر دارند؛ نه تنها از آقاي هاشمي يا موسوي اردبيلي كه شهود حاضر بودند بلكه از ديگر منابع بارها شنيده بوديم كه امام نظر خاصي روي آيت‌الله خامنه‌اي دارند. در آن جلسه تاريخي خبرگان كه پيشنهاد كردم و خواستم كه آقاي هاشمي مطالب امام(ره) را درباره آيت‌الله خامنه‌اي بگويند البته اگر تاييدات امام و پيشنهاد امام هم نبود، خبرگان به ايشان مي‌رسيد چون جز ايشان فرد ديگري كه بيشترين لياقت را براي اين كار داشت، نداشتيم.
  ‌ از نظر علمي، آيت‌الله مومن و جمعي از فقها كه در جلسه استفتاي آيت‌الله خامنه‌اي شركت كرده بودند براي ما شهادت داده و مي‌دهند كه قدرت استنباط احكام كه در مجتهد مطلق و فقيه جامع‌الاشرايط لازم است در حد بالايي در ايشان وجود دارد. بنده هم از اول چنين تشخيصي داشتم كه ايشان مجتهد متبحري در فقه و علوم اسلامي هستند. همه شرايطي كه در قانون اساسي براي رهبر نظام اسلامي آمده است بيش از پيش در آيت‌الله خامنه‌اي محرز شده و شرايط ايشان بيشتر از آن مواردي است كه در قانون اساسي ذكر شده است.
  ‌ ما بارها بررسي و بيش از پيش مطمئن شده‌ايم كه شرايط رهبري در ايشان محرز است. ما موظف هستيم درباره واجديت شرايط رهبري بررسي كنيم تا ببينيم شرايط در رهبري باقي هست يا نه؟ نظارت كميسيون تحقيق بر شرايط رهبري است كه ببينيم آيا مديريت و عدالت در رهبري وجود دارد يا خداي ناكرده تضعيف شده. هرچه بررسي كرديم، نتوانستيم نقطه ضعفي در عدالت، علميت، مديريت، شجاعت، مديريت و تدبير ايشان پيدا كنيم بلكه روز به روز واجديت شرايط و قدرت رهبري بيشتر در ايشان متجلي شده است.
  ‌ گاهي برخي مسائل بوده كه براي ما به عنوان اعضاي كميسيون تحقيق مجلس خبرگان رهبري سوال شده است و بر اساس همين سوال خدمت رهبري رسيده‌ايم و سوال يا شبهه خود را از ايشان پرسيده‌ايم و ايشان نيز از سوالات و شبهه‌ها استقبال كرده است. بارها شده سوال كرده‌ايم و حضرت آقا با كمال‌ميل پاسخ داده است و ما قانع شده‌ايم. اينطور نيست كه برخي تصور مي‌كنند كه آيت‌الله خامنه‌اي به مجلس خبرگان يا كميسيون تحقيق پاسخگو نيست. ما هر زمان سوالي داشتيم خدمت‌شان رسيده‌ايم و خود ايشان نيز اين‌طور توصيه كرده كه در صورت سوال يا شبهه خدمت‌شان برسيم.
  ‌ توصيه هميشگي رهبري به كميسيون تحقيق اين بوده كه مسائل و شرايط رهبري را با دقت بررسي و در صورت بروز شبهه يا سوال خدمت ايشان برسيم و سوال يا شبهه خود را مطرح كنيم. مديريت و تدبير رهبري نشانگر دوربيني و تيزبيني حضرت امام است كه ايشان را به عنوان رهبر پيشنهاد كردند و ما هرچه به مديريت و تدبير رهبر معظم انقلاب اسلامي پي مي‌بريم بيشتر به دوربيني حضرت امام (ره) مي‌رسيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون