• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3908 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۷ شهريور

رشد ۳۵ برابري دسترسي به اينترنت در كشور

سرانه دسترسي كاربران ايراني به اينترنت طي چهار سال گذشته از رشد ۳۵ برابري برخوردار و به ۳۵ كيلوبيت بر ثانيه رسيده است. طبق آمار ارايه شده توسط سامانه مديريت ضريب نفوذ اينترنت كشور، اقدامات انجام‌شده در چهار سال گذشته در حوزه توسعه دسترسي در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات باعث شده تا ضريب نفوذ مشتركان فعال تلفن همراه به 05/101 درصد و تعداد مشتركين پهن‌باند سيار نيز تا پايان آذرماه سال ۱۳۹۵ به بيش از ۲۷ ميليون نفر برسد. همچنين سرانه دسترسي كاربران ايراني به اينترنت طي چهار سال گذشته از رشد ۳۵ برابري برخوردار و به ۳۵ كيلوبيت بر ثانيه رسيده است.
محمدجواد آذري جهرمي - وزير ارتباطات دولت دوازدهم - ارزش بازار فناوري اطلاعات كشور را حدود ۳۶ هزار ميليارد تومان برآورد كرده و گفته كه ۹۲ درصد اين بازار را ساير بخش‌هاي اكوسيستم ارتباطاتي تشكيل مي‌دهد؛ هشت درصد آن متعلق به زيرساخت است و ارزش بازار آي‌سي‌تي ظرف سه سال آينده نيز به ۹۰ هزار ميليارد مي‌رسد. آن طور كه ايسنا گزارش مي‌دهد، معاون وزير ارتباطات و مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت دولت يازدهم گفته بود: در ابتداي دولت يازدهم چهار ميليون مشترك به شبكه پهن‌باند ثابت از طريق اينترنت پرسرعت و ۳۰۰ هزار مشترك به شبكه پهن باند موبايل آن هم تنها در تهران و كرج دسترسي داشتند، اما هم‌اكنون شمار مشتركان پهن‌باند ثابت ۱۰ ميليون نفر و پهن‌باند موبايل به ۴۰ ميليون رسيده است. در همين حال، ميزان سرانه دسترسي كاربران ايراني به اينترنت در ابتداي دولت يازدهم يك كيلوبيت بر ثانيه بود كه هم‌اكنون اين پارامتر به ۳۵ كيلوبيت بر ثانيه رسيده است.
اما ارايه خدمات به صورت الكترونيكي تا پايان آذرماه سال ۱۳۹۵ به ۱۵ درصد و ظرفيت ذخيره‌سازي محتواي بومي در داخل كشور به ۷۰ درصد افزايش يافته است. افزون بر ۸۰۰۰ روستا نيز به اينترنت پرسرعت دسترسي پيدا كرده‌اند. همچنين وسعت شبكه اصلي فيبرنوري به۵۶ هزار و ۶۱۶ كيلومتر و شبكه انتقال نيز ۲۶۷۰ گيگابيت بر ثانيه افزايش يافته‌اند.
افزايش ۶۶۰ درصدي پهناي باند اينترنت بين‌الملل
به گزارش ايسنا، افزايش دسترسي به خدمات پرسرعت پهن‌باند بر بستر تلفن‌هاي ثابت و سيار به 8/22 ميليون مشترك، كاهش شكاف در برخورداري از خدمات ارتباطات و فناوري اطلاعات بين مناطق شهري و روستايي، افزايش ۵۴۱ درصدي ظرفيت زيرساخت پهن‌باند يا IP داخلي، افزايش ۶۶۰ درصدي پهناي باند اينترنت بين‌الملل، افزايش حدود ۵۳۵۵ كيلومتر شبكه اصلي فيبر نوري كشور، افزايش ۱۲درصدي ضريب نفوذ تلفن همراه، افزايش پايانه‌هاي فروش در روستاها به ۴۲۶۴۱ دستگاه و افزايش ۸ درصدي ارايه خدمات دولت به صورت الكترونيكي بخشي از اقدامات وزارت ارتباطات دولت يازدهم در چهار سال گذشته بوده است. در حوزه ارتباطات موبايلي نيز همچنان حدود نيمي از سيم‌كارت‌هاي كشور در حالت بلااستفاده و غيرفعال قرار دارند. طبق آمارهاي منتشرشده از سوي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات تا پايان آذر سال ۱۳۹۵، بالغ بر ۱۵۱ ميليون و ۸۸۰ هزار سيم‌كارت از سوي اپراتورهاي مختلف واگذار شده كه از اين تعداد، تنها ۸۰ ميليون و ۵۲۰ هزار و ۲۴۹ سيم‌كارت در كشور فعال است. همچنين تعداد تلفن‌هاي ثابت داير در كشور ۳۰ ميليون و ۵۰۴ هزار و ۶۰۷ است كه ضريب نفوذ تلفن ثابت را به 52/38 درصد افزايش داده است. از اين تعداد ۴۹ هزار و ۱۴خط تلفن ثابت متعلق به روستاييان است. تعداد تلفن‌هاي همگاني در كشور نيز ۱۲۱ هزار و ۴۴۳ دستگاه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون