• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3909 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۸ شهريور

روحاني در جمع ايرانيان مقيم امريكا

برجام زنده خواهد بود، چه دولت فعلي امريكا خوشحال يا نگران باشد

گروه سياسي

رييس‌جمهور در نيويورك است. صبح يكشنبه حسن روحاني براي حضور در هفتادودومين مجمع عمومي سازمان ملل با بدرقه علي‌اكبر ولايتي، اسحاق جهانگيري، حسينعلي اميري، محمود حجتي، معصومه ابتكار، آذري‌جهرمي، محمد بطحايي، عليرضا آوايي و مسعود كرباسيان از فرودگاه مهرآباد راهي ينگه دنيا شد. او در اين سفر محمود واعظي، محمد نهاونديان، حسام‌الدين آشنا و سورنا ستاري را همراه خود برده است. روحاني پيش از ترك تهران در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد اظهار كرد: در كنار سخنراني در مجمع عمومي سازمان ملل، نشستي با مديران مسوول رسانه‌هاي جمعي امريكا، اجلاسي با سياستمداران و مسوولان انديشكده‌هاي امريكا، اجلاسي با رهبران اسلامي امريكا و ايرانيان مقيم امريكا داريم و در همه اين جلسات مسائلي كه لازم است، مطرح مي‌شود. وي ادامه داد: آنها ۳۵۳ روز در سال عليه ما تبليغ مي‌كنند و 3-2 روز هم نوبت ما مي‌شود كه مواضع خود را اعلام كنيم. متاسفانه تبليغات جهاني معمولا نسبت به كشورهاي اسلامي و به‌ويژه ايران با واقعيت فاصله زيادي دارد. روحاني شامگاه يكشنبه به وقت تهران با ورود به فرودگاه جان. اف. كندي به ايالات متحده رسيد. به گفته معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رييس‌جمهور در حالي كه زماني همراهان رييس‌جمهور در سفر به نيويورك به 185 مي‌رسيده است روحاني در اين سفر ركورد تعداد كم همراه را داشته و كل هيات و همراهان او ۴۳ نفر بوده‌اند.
ايران ازآن همه ملت ايران است
وي در بدو ورود به نيويورك در جمع خبرنگاران با اشاره به اهداف سفر چهار روزه خود به ايالات متحده امريكا عنوان كرد: هدف از اين سفر حضور در مجمع عمومي سازمان ملل و رساندن صداي ملت ايران و همچنين شرايط دشوار منطقه به سران كشورهاي جهان است. در اين سفر همچنين مسائلي كه امروز در آسيا با آن مواجه هستيم از جمله وضعيت مظلومان ميانمار و شرايط دشواري كه آنها دارند را پيگيري خواهيم كرد. روحاني همچنين خاطرنشان كرد: همانطور كه مقام معظم رهبري فرمودند استراتژي ما تعامل گسترده با جهان است و اين استراتژي را به راحتي مي‌توان در مجامع بين‌المللي اجرايي و عملياتي كرد. رييس‌جمهور كه صبح يكشنبه به وقت نيويورك به امريكا رسيده بود شامگاه همان روز (صبح دوشنبه به وقت تهران) به عنوان نخستين برنامه خود در جمع ايرانيان مقيم امريكا حاضر شد و ضمن ديدار و گفت‌وگو با آنها به ايراد سخنراني پرداخت. وي در اين ديدار از همه ايرانيان از جمله ايرانيان مقيم خارج خواست براي ساختن ايراني آبادتر و افتخارآفرين‌تر در عرصه جهاني، دست در دست يكديگر بدهند و بكوشند و افزود: ما براي ساختن ايران اسلامي به همه ايرانيان سراسر گيتي نيازمنديم و همه ايرانيان كه دلداده ايران و عاشق وطن خودشان هستند بايد در آينده ايران سهم داشته باشند. ايران ازآن همه ملت ايران است و هيچ‌كس در ايراني بودن، نمي‌تواند بگويد من از ديگران ايراني‌تر هستم.
امروز در شرايط بسيار بهتري در دولت دوازدهم هستيم
رييس‌جمهور تاكيد كرد: همانطور كه ايرانيان مقيم خارج همپاي ايرانيان داخل، براي تعيين سرنوشت آينده كشور در پاي صندوق‌هاي راي انتخابات پرشور 29 ارديبهشت حضور يافتند و افتخارآفريني كردند، اكنون نيز بايد در پاي صندوق تعامل با دانشگاه‌ها، پارك‌هاي علمي و فناوري و بخش‌هاي اقتصادي، تجاري و سرمايه‌گذاري حضور يابند. ايرانيان مقيم خارج مي‌توانند در تعامل فرهنگي، علمي و فناوري، براي سربلندي ايران تلاش كنند. وي با بيان اينكه «آنچه ما از شما ايرانيان عزيز مي‌خواهيم اين است كه سهم خودتان را براي پيشرفت ايران بيش از پيش افزايش دهيد»، گفت: ايرانيان مقيم خارج سفيران فرهنگي، علمي، اقتصادي و سياسي ملت ايران هستند و شما همانطور كه در حمايت از برجام در امريكا تلاش كرديد، امروز هم مي‌توانيد براي منافع ايران و حقوق مردم ايران تلاش كنيد. روحاني به حضور ۱۰۵ هيات خارجي از كشورهاي مختلف و سازمان‌هاي بين‌المللي در مراسم تحليف اشاره كرد و آن را به معناي احترام جامعه جهاني به ملت بزرگ ايران دانست و يادآور شد: امروز در شرايط بسيار بهتري در دولت دوازدهم هستيم. دولت تازه‌نفس ما با حمايت مردم گام‌هاي بانشاط‌تري در همه زمينه‌ها برخواهد داشت. ما امروز در زمينه روابط با جهان و در زمينه اقتصادي شرايطي به مراتب بهتر از ديروز داريم. وي با اشاره به ارايه اعتبارات گسترده از سوي كشورهاي اروپايي و چين و كره‌جنوبي به ايران، افزود: ايران در مسير پيشرفت و تعالي خواهد بود. براي پيشرفت كشور، سهم ايرانيان خارج همواره سهم ارزشمندي بوده است و آمارها نشان مي‌دهد كه در يك سال گذشته بيش از ۵۰۰ نفر از تحصيلكردگان ايران در 100 دانشگاه برتر دنيا به ايران بازگشته‌اند كه بخش عمده اين رقم از امريكا بوده است.
برجام در تاريخ سياسي منطقه ما و جهان همواره زنده خواهد بود
رييس‌جمهور به دستاوردهاي كشور در حوزه سياست خارجي اشاره و خاطرنشان كرد: در سياست خارجي با تلاشي كه برادر بسيار عزيزم جناب آقاي دكتر ظريف، آقايان عراقچي و تخت‌روانچي و سايرين انجام دادند، موفق شدند در تاريخ سياست خارجي كشور به دنيا نشان دهند كه ايرانيان همانطور كه در صحنه فرهنگ، علم و دفاع از كشورشان پيشتاز بودند در سياست خارجي هم مي‌توانند به خوبي با زبان امروز دنيا و با منطق قابل قبول از حقوق ملت خود دفاع كنند. روحاني با تاكيد بر اينكه «برجام در تاريخ سياسي منطقه ما و جهان همواره زنده خواهد بود چه دولت فعلي امريكا خوشحال باشد يا نگران باشد»، تاكيد كرد: برجام يك توافق چندجانبه با حمايت قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل است و براي صلح و امنيت جهاني به عنوان يادگاري است كه به جهانيان اعلام كرد كه مسائل پيچيده بين‌المللي پاي ميز مذاكره قابل حل و فصل است. وي همچنين گفت: ملت ايران در چارچوب برجام ثابت كرد دروغ نگفته و نخواهد گفت و همواره بر عهد خود پايبند است. خارج شدن از برجام به معناي زيرپا گذاشتن تعهد روشن سياسي يك دولت است و براي كسي افتخار نيست. ايرانيان در طول تاريخ و براساس آموزه‌هاي دين و فرهنگ‌شان همواره بر عهد خود استوار بوده‌اند و تا زماني كه طرف مقابل به عهدش پايبند باشد هيچگاه ناقض تعهد نخواهند بود اما اگر طرف مقابل بخواهد در مقابل حقوق ملت باشد، حتما ملت ايران هم پاسخ مقتضي خواهد داد. رييس‌جمهور در پايان با بيان اينكه «ايران تنها نقشه جغرافيايي سرزمين ما نيست و هر جا كه ايرانيان جمع مي‌شوند آنجا ايران ما است»، خطاب به ايرانيان مقيم امريكا بيان كرد: شما در حمايت از برجام در امريكا تلاش كرديد و امروز هم مي‌توانيد براي منافع ايران و حقوق مردم ايران تلاش كنيد. لابي اصلي ملت ايران در امريكا، شما ايرانيان فرهيخته و سربلند هستيد. ديدار با علماي ديني و رهبران جوامع اسلامي امريكا، نشست و گفت‌وگو با نخبگان سياست خارجي و روساي انديشكده‌هاي فكري در امريكا، گفت‌وگو با مديران و سردبيران ارشد رسانه‌هاي بين‌المللي و مطبوعات علاوه بر سخنراني در مجمع عمومي و ديدار با دبيركل سازمان ملل متحد و تعدادي از سران كشورهاي حاضر در حاشيه مجمع عمومي از ديگر برنامه‌هاي رييس‌جمهور در سفر چهار روزه به نيويورك است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون