• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3909 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۸ شهريور

پيشخوان

رييس قوه قضاييه:
 كارگروه ويژه بررسي راهكارهاي حقوقي قضايي حمايت از مسلمانان ميانمار تشكيل شود

 آيت‌الله آملي‌لاريجاني در جلسه مسوولان عالي قضايي با اشاره به گسترش خشونت‌ها عليه مسلمانان ميانمار، ضمن محكوم كردن اين حوادث تصريح كرد: فجايع دلخراشي در ميانمار رخ مي‌دهد كه قلب هر انسان را جريحه‌دار مي‌كند. اين جنايات با حمايت فردي رخ مي‌دهد كه جايزه صلح نوبل را دريافت كرده است و انسان با مشاهده چنين حوادثي از نحوه ارزيابي مجامع بين‌المللي براي اعطاي اين قبيل جوايز متاسف مي‌شود. آيت‌الله آملي‌لاريجاني با بيان اينكه همين مجامع بين‌المللي درحال‌حاضر سكوت كرده‌اند،  اقدامات عليه مسلمانان ميانمار را مصداق بارز نسل‌كشي و جنايت عليه بشريت دانست و خاطرنشان كرد: مجامع بين‌المللي در برابر گروگانگيري چند نفر در يك كشور، بدترين و شديدترين تحريم‌ها را وضع مي‌كنند اما در قبال چنين خشونت‌هاي بي‌پاياني به يك «ابراز تاسف ساده» بسنده مي‌كنند. آيت‌الله آملي‌لاريجاني با تاكيد بر ضرورت انجام وظيفه سازمان همكاري‌هاي اسلامي در قبال اين جنايات و درخواست از دولت و وزارت امورخارجه كشورمان براي ايجاد تحرك در بين كشورهاي عضو اين سازمان جهت جلوگيري از ادامه فجايع اخير در ميانمار، به دادستان كل كشور و دبير ستاد حقوق بشر دستور داد كه با كمك وزارت امورخارجه، كارگروهي ويژه متشكل از حقوقدانان براي بررسي راهكارهايي براي اقدام عملي هم در سطح كشورهاي اسلامي و هم در سطح مجامع بين‌المللي جهت حمايت از مسلمانان ميانمار و جلوگيري از گسترش خشونت عليه آنان تشكيل دهند.


در رساندن پيام عاشورا، از ابزارهاي جديد نيز بايد استفاده كرد
آيت‌الله آملي‌لاريجاني ابلاغ پيام‌هاي عاشورا را يكي ديگر از ضروريات دانست و خاطرنشان كرد: ابلاغ اين پيام‌ها كاري است كه خطبا، علما، مداحان در طول تاريخ و بالاتر از همه آنان خود ائمه معصومين(ع) در زمان خود، پس از واقعه عاشورا انجام داده‌اند. ائمه اطهار(ع) روايات بسياري درباره بكاء بر مصائب حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و ياران‌شان دارند و خود اقدام به برگزاري مجالس ذكر مصيبت مي‌كردند. همه اين اقدامات، طرق ابلاغ پيام‌هاي عاشورا بوده است اما رساندن پيام اين حادثه بزرگ در عصر حاضر، كار دشواري است زيرا امروز جوانان، مردان و زنان ما از طريق ابزارهاي گوناگون در معرض شديدترين بمباران‌هاي تبليغاتي سوء هستند و اين وظيفه همه ما است كه علاوه بر روش‌هاي معمول و تاريخي، با استفاده از همين ابزارهاي نو، پيام‌هاي عاشورا را ابلاغ كنيم. رييس قوه قضاييه تاكيد كرد: خطبا و مداحان وظيفه بسيار سنگيني درباره ابلاغ پيام‌هاي عاشورا بر عهده دارند و بر اين اساس بايد متانت و صحت اقوال را در منابر خود رعايت و از بيان سخنان غير معتبر و بي‌اساس درباره حادثه عظيم عاشورا به‌شدت خودداري كنند.

 

هاشم بطحايي:
كميسيون 109 خبرگان در مورد جانشين رهبري مطالعه داشته است

هاشم بطحايي يكي از 16 نفر نماينده تهران در مجلس خبرگان در گفت‌وگوي مبسوطي با خبرآنلاين درباره مسائل سياسي روز، ديدگاه‌ها درباره رهبري و رفتارهاي انتخاباتي 88 سخن گفته است. بطحايي درباره رفتار احمدي‌نژاد در مناظره‌هاي انتخاباتي سال 88 گفته است: برخي نسبت به او (آيت‌الله هاشمي) بي‌انصاف بودند؛ مخصوصا آقاي احمدي‎نژاد كه نه مدعي‎الخصوص بود و نه مدعي‎العموم. من دكتراي حقوق هستم و خوب مي‎دانم كه از نظر حقوقي او حق نداشت در مناظرات اين‌گونه درباره آقاي هاشمي حرف بزند و اصطلاحا به پاي او بپيچد. حتي راجع به پرونده خانم زهرا رهنورد هم او حق نداشت پرونده زن مردم را در انظار 80 ميليون مردم ايران و حتي كل دنيا بياورد و بگويد كه اين خانم را مي‌شناسيد، چه كاره است؟ تو چه كاره‌اي كه اين‌طور بگويي؟ همان كارگزيني‎اي هم كه پرونده را در اختيار ايشان گذاشته بود، كار نابجايي انجام داده بود و نبايد اين كار مي‌شد. بطحايي درباره جايگاه رهبري معتقد است: همان‌طور كه در قانون اساسي و اساسنامه خبرگان رهبري هست، تا فرد جامع‌الشرايط براي رهبري وجود دارد، هيچكس از شورايي بودن جايگاه رهبري حرف نمي‌زند. شورايي شدن اين جايگاه مثل وضو گرفتن است كه تا آب هست، نوبت به تيمم نمي‌رسد. ولي وقتي آب نيست، چاره نداريم، بايد تيمم كنيم. او درباره بررسي گزينه‌هاي جايگزين رهبري هم گفته است: كميسيون 109 در اين باره مطالعه داشته ولي نمي‌دانم چه كسي براي جانشيني رهبري در نظرش است. لابد پيش خودتان مي‎گوييد تو چطور عضو خبرگاني و نمي‌داني؟ (خنده) اما اين را بدانيد مساله رهبري اسلامي، غير از رهبري كشورهاي ديگر و غير از حتي مساله رياست‌جمهوري است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون