• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3909 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۸ شهريور

فلسفه و آزادي

فيزيك در آينه فلسفه
فلسفه و فيزيك هر دو مي‌خواهند به دركي روشن از جهاني برسند كه هرآينه در آن زندگي مي‌كنيم. پرسش از ماهيت بنيادي واقعيت‌هاي فيزيكي، همزمان پرسشي فلسفي و فيزيكي است. فيزيك به بررسي سرگذشت جهان فيزيكي در فضا و زمان مي‌نشيند اما خود فضا و زمان وجودهايي مبهم‌اند كه بر حواس نيز پديدار مي‌شوند؛  آنها نه هيچ رنگي دارند و نه هيچ طعم، صدا، بو يا شكلي عيني، بلكه ظاهرا ساختاري هندسي دارند. با گذر زمان و پيشرفت علم فيزيك در شاخه‌هاي مختلف، اين علم به وفور درگير رياضيات و فرمول‌ها شده است به‌طوري كه ديگر كمتر به معناي هستي‌شناسانه نظريه‌هاي فيزيك توجه مي‌شود. بي‌شك علم فيزيك بيش از علوم ديگر در ارتباط با طبيعت است و به همين دليل بايد نظريه‌هاي فيزيك را به صورت ملموس درك كرد و به ويژه اهميت اين نظريه‌ها براي شناخت هرچه بيشتر هستي ايجاب مي‌كند كه به مفاهيم فيزيك و نيز مباحث فلسفي آن توجه خاص شود.  «فلسفه فيزيك» كتابي است كه در پي واكاوي ماهيت اين ساختار، نخست نظريه نسبيت را به مثابه نظريه‌اي در باب هندسه فضا و زمان بررسي مي‌كند و در گام بعد به سراغ نسبيت خاص و نسبيت عام مي‌رود.  اين كتاب به قلم تيم مادلين و با ترجمه رعنا سليمي توسط انتشارات «ققنوس» منتشر و به تازگي روانه بازار كتاب شده است. تولد فيزيك، قوانين نيوتن، سرعت مطلق و نسبيت گاليله‌اي، نسبيت خاص، فرضيه سرعت، مباحثه حفره، هندسه زمان و... از مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب هستند.
دنياي بر ساخته‌هاي غيربديهي
ما در دنيايي از برساخته‌ها زندگي مي‌كنيم؛ برساخته‌هايي كه چنان حضورشان را باور داريم كه آنها را به مثابه اموري بديهي و غير قابل ترديد پذيرفته‌ايم اما برساخته‌ها، در عين اينكه واقعي‌اند، بديهي نيستند. رنج يكي از اين برساخته‌هاست كه همچون دين، ماهيتي دوگانه دارد. اين اثر به مساله رنجي مي‌پردازد كه برساخته نظام معنايي ديني است و در دو بستر معنايي متفاوت چنان معناساز مي‌شود كه مصدر برساخت كنش‌هاي خرد و كلان سياسي و اجتماعي مي‌شود. ماركس و رنج اجتماعي، رنج به مثابه مشيت الهي، رنج و رستگاري در قرآن، فلسفه ميانه، كاريزماي امام در تشيع  و... از مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب است.

اشكال نوين آزادي
«شش گفتار درباره انديشه آزادي»، گام كوچكي است در مسير گسترش آشنايي مخاطبان با برخي مفاهيم، مبادي و اشكال نوين آزادي. در اين كتاب سعي شده است تا با پرهيز از پيچيدگي‌هاي زبان فلسفي به معرفي انديشه گروهي از انديشمندان و فلاسفه صاحب نام زمانه پرداخته شود كه نقش بي‌بديلي در توسعه و تحول مفهوم امروزين آزادي داشته‌اند. به همين دليل اين كتاب پرداختي است به ايده و انديشه آزادي در نظام فكري برخي از معروف‌ترين انديشمنداني كه علوم انساني در پهنه گسترده خويش در طول تاريخ و به خصوص در دوره معاصر به خود ديده است؛ انديشمنداني نظير جان لاك، جان استوارت ميل، فردريش فون و...  .

روشنفكري ديني از نگاه دكتر يزدي
عمده‌ترين رسالت روشنفكري ديني، بومي كردن مفاهيم و مقولات اساسي مدرنيته است. تا هنگامي كه اين مقولات و مفاهيم كليدي، بومي نشوند، تعارض ميان فرهنگ بومي با عناصر مدرنيته، بروز پيدا خواهد كرد. تا زماني كه اين فرآيند صورت نگيرد، ايران وارد عصر جديد نخواهد شد. اين كتاب براي نخستين بار در سال 1386 توسط انتشارات كوير منتشر شد و اكنون بعد از گذشت 10 سال به چاپ سوم خود رسيده است. مردم‌سالاري و روشنفكري ديني، دين و دولت، روشنفكري ديني و سكولاريسم، وحدت اسلامي و... از مهم‌ترين بخش‌هاي كتاب روشنفكري ديني و چالش‌هاي جديد است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون