اظهارنظر معاون سيما درباره برنامهها و سريالهاي صداوسيما
ميرباقري: درباره «هفت» تصميمگيري ميشود
گروه فرهنگ و هنر| دور جديد بازديدهاي مرتضي ميرباقري از پشت صحنه سريالهاي در حال توليد بهانهاي بود تا معاون سيما بار ديگر از برنامههايي بگويد كه براي توليد سريالها و برنامههاي سينمايي در شبكههاي مختلف رسانه ملي دنبال ميشود. ميرباقري سهم شبكه سوم سيما را در اين بين بيشتر از ساير شبكهها عنوان كرده و گفته است كه اگر چه شبكههاي مختلفي داوطلب ساخت برنامههاي سينمايي هستند اما قرار است محوريترين و اساسيترين نقش را شبكه سه برعهده داشته باشد. او در توضيح اين نقش محوري شبكه سوم در گفتوگويش با مهر درباره برنامه هفت و سري جديد اين برنامه كه ماههاست صحبتهايي در مورد تغيير تيم توليد آن شنيده ميشود هم صحبت كرده است. ميرباقري اين تاخير را ناشي از سياستهايي ميداند كه براي ساخت برنامههاي سينمايي در دستور كار سازمان صداوسيما قرار گرفته: «در سياستگذاري ما نسبت به ساخت اين برنامههاي سينمايي، ممكن است برنامهاي سينمايي در شبكههاي ديگر پخش شود. چراكه اگر اين برنامهها با نقشه سازمان صداوسيما نسبت به برنامههاي سينمايي هماهنگ نباشد، حذف خواهد شد، همان طور كه برنامه قديم «هفت» نيز با نقشه جديد ما انطباق نداشت.» به گفته او تيمي با سرپرستي ناصر كريميان، مدير گروه اجتماعي شبكه سوم سيما، سياستگذاريهاي اين سازمان را در مورد برنامههاي سينمايي بررسي ميكند تا بعد از دهه اول محرم درباره برنامه «هفت» نتيجهگيري شود. هرچه باشد بخشي از اين نتيجهگيريها در راستاي كم كردن حاشيههايي خواهد بود كه برنامه هفت در سري سومش با مجريگري بهروز افخمي با آن روبهرو شد. همين حاشيهها در نهايت به تغيير مجري هفت و تيم توليد آن منجر شد. اين خبري بود كه ناصر كريميان آن را اعلام كرد تا بعدتر به بهانه برگزاري انتخابات رياستجمهوري ۹۶ پخش سري جديد برنامه هفت دو ماهي به عقب بيفتد و در اين ميان به گزينههايي مثل مهدي كرمپور هم براي اجراي اين برنامه اشاره شود. حالا معاون سيما در صحبتهايش به اسامي مطرح شده براي توليد و اجراي برنامه «هفت» اشاره كرده و گفته است كه هر اسمي كه به عنوان كانديدا مطرح ميشود صددرصد حذف خواهد شد. ميرباقري در پاسخ به پرسشي درباره مهدي كرمپور كه به عنوان يكي از گزينههاي اجراي اين برنامه مطرح شده بود، توضيح داد: «مهدي كرمپور حذف ميشود چراكه اگر كسي به كار تيمي وارد نباشد قواعد كار تيمي را بر هم ميزند.» اما تغيير در برنامه هفت تنها راهكار صداوسيما براي جذب مخاطبان بيشتر نيست. معاون سيما در صحبتهايش به ايجاد شوراهاي انديشهورزي در شبكههاي مختلف سيما اشاره كرده تا براي ارتقاي برنامههاي پرمخاطب از آنها مشورت گرفته شود: «اين شوراها در راستاي رويكردي مشورتي براي شبكهها تشكيل شدهاند. ما برنامههاي برند و پربيننده از هر شبكه داريم و ماموريت دوستان اين است كه براي ارتقاي اين برنامههاي برند مشورت دهند و همچنين براي ايجاد برنامههاي جديد پيشنهادهاي خود را ارايه كنند. در نهايت شوراهاي انديشهورزي در كنار مديران شبكهها قرار ميگيرند و براي رشد بهتر شبكهها تلاش ميكنند.» ساخت سريالهاي توليدي يكي ديگر از برنامههايي است كه صداوسيما و مسوولان آن در طول چند ماه گذشته همواره بر آن تاكيد كردهاند. ميرباقري در صحبتهاي ديروزش به وضعيت سريالها و بازيهاي نمايشي در شبكههاي مختلف هم اشاره كرد. او اينبار از كم شدن باكسهاي پربيننده در طول دو سال گذشته خبر داد كه قرار است در ادامه برنامههايي براي اين باكسها در نظر گرفته شود: «ما در ۲ سال اخير باكسهاي پربيننده سيما را از دست داديم. اين باكسهاي نمايشي تعطيل شده بودند يا سريالهاي تكراري و خارجي در كنداكتور پخش قرار گرفته بود. بنابراين نخستين تصميم راهبردي ما براي احياي اين باكسهاي نمايشي اين بود كه حتما سريال ايراني پخش شود. اكنون باكسهاي نمايشي در شبكههاي يك، دو، سه، پنج و اخيرا شبكه نسيم احيا شده و بعد از اين ما درصدد غنيسازي و ارتقاي كيفيت سريالها هستيم اما اين كار به صورت تدريجي اتفاق خواهد افتاد.»
ساخت سريالهاي مناسبتي هم يكي ديگر از راهكارهاي صداوسيما براي جذب مخاطبان بيشتر است. به گفته ميرباقري ۲ سريال جديد براي محرم امسال و سريالهايي براي هفته دفاع مقدس و هفته نيروي انتظامي در نظر گرفته شده تا به اين ترتيب مردم به توقع ديدن سريالهاي صداوسيما در مناسبتها عادت كنند.