• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3911 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۳۰ شهريور

جزيياتي از توقف موقت صدور هولوگرام عوارض ساختماني

ايسنا | معاون شهردار تهران گفت: هولوگرام عوارض ساختماني به زبان ساده حواله‌اي با برچسب غيرقابل سوءاستفاده است كه قابليت تبديل به منابع نقد و غيرنقد در شهر را دارد. هركسي با ارايه اين هولوگرام‌ها به شهرداري‌هاي مناطق مي‌توانست پروانه دريافت كند. در اين بين خريدوفروش و واگذاري اين هولوگرام‌ها با ابهامات فراواني روبه‌رو شده بود كه با بخشنامه روز گذشته شهردار تهران مبني بر ممنوعيت صدور هرگونه هولوگرام مربوط به عوارض ساختماني تا اطلاع ثانوي از اين امر جلوگيري مي‌شود. سميع‌الله حسيني مكارم با تاكيد بر اينكه هدف از اين تصميم در راستاي شفافيت و انضباط مالي در شهرداري تهران است، گفت: با توقف موقت صدور هولوگرام عوارض ساختماني يك اتفاق خوب در مساله دريافت‌ها و پرداخت‌هاي مربوط به شهر تهران رخ مي‌دهد. وي با بيان اينكه براي اتخاذ چنين تصميمي ساعت‌هاي بسياري از ابتداي شروع به كار دوره جديد مديريت شهري صرف شده است، افزود: شهردار تهران به مردم وعده داده بود كه شفافيت و انضباط مالي را در اداره شهر اعمال خواهد كرد و اكنون به عنوان نخستين گام بزرگ، بخشنامه‌اي را ابلاغ كرده‌ كه مانند بسته شدن ورودي يك‌جريان داراي ابهام است. معاون مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران با تاكيد بر اينكه با حضور كارشناسان خبره مالي و اقتصادي جريان مالي كه تاكنون سرازير شده است بررسي مي‌شود، اضافه كرد: اين گونه هم مي‌توان جلوي فساد را گرفته هم اشكالات چرخه موجود را شناخت و رفع كرد و هم به سمت يك‌نظام مالي شفاف و سالم حركت كرد.
حسيني مكارم با اشاره به اينكه فرآيند مربوط به هولوگرام‌ها قابل رصد نبود بنابراين شهردار تهران تصميم به چنين كاري گرفت، اظهار كرد: هولوگرام‌ها بايد قابليت استناد و نظارت براي همه اعم از مردم، مديران شهري و اعضاي شوراي شهر داشته باشند.
وي با بيان اينكه طبق بخشنامه‌ صادره از سوي شهردار تهران قرار شده است هولوگرام‌هايي كه اكنون دست مردم و كارگزاران است قبل از اينكه به شهرداري‌هاي منطقه برود، به كميته تخصصي شكل گرفته در سازمان املاك و مستغلات شهر تهران برود، ادامه داد: اين كميته به راستي‌آزمايي هولوگرام اقدام مي‌كند تا چنانچه اگر مشكل وجود داشت، جلوي هرگونه اقدام در خصوص آن هولوگرام گرفته شود. معاون مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران از اقدام ديگري در همين ارتباط خبر داد و گفت: قرار شده است تا همه منابع نقدي موديان شهرداري (آنهايي كه پروانه ساختماني مي‌گيرند يا به هر دليلي بايد پولي را به شهرداري پرداخت كنند) ديگر به كارگزاران پرداخت نشده و به خزانه واريز شود. حسيني مكارم با بيان اينكه با اين كار جلوي يكي از داد و ستدهايي كه شبهه‌انگيز بود گرفته مي‌شود، اظهار كرد: در برخي از موارد منابع در نظر گرفته شده است. براي پرداخت مطالبات پيمانكاران بيشتر از منابع غيرنقد بوده و پول پرداختي در خزانه واريز نمي‌شود و اين مي‌تواند آسيب‌زا باشد كه هم‌اكنون براي مشخص شدن راهكارهاي رفع آسيب، موقتا جلوي آن گرفته شده است. وي ادامه داد: فلسفه وجودي هولوگرام‌هاي عوارض ساختماني اين است كه براي ساخت پروژه‌هاي شهري، شهرداري تهران مطالبات پيمانكاران را علاوه بر منابع نقدي از منابع غيرنقد نيز پرداخت كند. در اين ميان كارگزاران به كمك شهرداري مي‌آيند. شهرداري با دادن هولوگرام‌هاي عوارض ساختماني به كارگزاران، سبب مي‌شود تا پرداخت مطالبات پيمانكاران از طرق مختلفي از جمله منابع نقدي، اجناس، ملك و... انجام شود. معاون مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران با اشاره به اينكه مشكل از زماني ايجاد مي‌شود كه پاي موديان نيز به چرخه دريافت و پرداخت‌ها با هولوگرام‌ها باز شود، افزود: پيش از اينها شهرداري براي گرفتن طلب خود از موديان مي‌خواسته تا با كارگزاران وارد مذاكره شوند و از ملك و مستغلات خودشان به كارگزاران بدهند اما در عمل و به مرور پول نقد بيشتري به كارگزاران داده مي‌شد. وي با بيان اينكه اين موضوع نيز مي‌توانست منشا سوءاستفاده باشد، اذعان كرد: ضمن اينكه رصد پول‌هاي دريافتي به خاطر عدم ورود به خزانه نيز امكان پذير نبود كه حالا جلوي اين مساله گرفته شده و انتظامي به مساله داده مي‌شود تا ورودي و خروجي از خزانه باشد. اينگونه ديگر مشخص خواهد بود كه منابع مالي از چه راهي و چطور تامين شده و چرا و به چه منظور هزينه مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون