• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3913 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲ مهر

نخستين جلسه مجمع تشخيص به رياست هاشمي‌شاهرودي برگزار شد

رييس جديد پس از 28 سال بر‌صندلي نشست

گروه سياسي

قاب عكس آيت‌الله هاشمي در ميان 5 قابي كه از درگذشتگان مجمع تشخيص روزي ميز گذاشته‌اند از همه بزرگ‌تر است. بعد از 28 سال كه صندلي رياست مجمع تشخيص با نام آيت‌الله گره خورده بود، حالا نخستين جلسه بي‌او برگزار شده است. به جاي او آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي نشسته و در اين دور از فعاليت مجمع وزن چهره‌هاي منتقد آيت‌الله افزايش پيدا كرده است. علاوه بر محمود احمدي‌نژاد كه در زمان حيات او عضو بود، حالا چهره‌هاي تازه واردي همچون ابراهيم رييسي و محمدباقر قاليباف هم به تركيب مجمع اضافه شده‌اند. شايد به خاطر همين تازه واردين باشد يا شايد سياست‌هاي تازه در مجمع تشخيص كه محل نشستن اعضا هم با تغييراتي همراه بوده است. ازجمله ناطق نوري از رديف بالا يك صندلي عقب‌تر و به نخستين صندلي در رديف سمت چپ منتقل شده است. همين‌طور محل نشستن محمود احمدي‌نژاد كه از راس مجمع و رديف بالا يعني جايي كه درست كنار محسن‌رضايي، دبير مجمع مي‌نشست به دومين صندلي در رديف سمت راست تغيير كرده است. به علاوه آيت‌الله احمد جنتي هم از سومين صندلي در رديف سمت چپ حالا به رديف بالايي و درست همانجايي كه محمود احمدي‌نژاد مي‌نشست منتقل شده است. از ميان تازه‌واردين هم محمدباقر قاليباف در ميان سردار احمد وحيدي و محمد صدر عضو اصلاح‌طلب مجمع و در رديف سمت راست جاي گرفته و ابراهيم رييسي در ميان آيت‌الله مجتهد شبستري و شيخ حسن صانعي نشسته است. احمد توكلي هم در رديف سمت چپ و در كنار محسني‌اژه‌اي، سخنگوي قوه قضاييه نشسته است.

رييس جديد چه گفت؟

با اين اوصاف مجمع تشخيص نخستين جلسه خود را برگزار كرد و آيت‌الله شاهرودي در نخستين سخنانش به عنوان رييس مجمع سخنانش را با واكنش به اظهارات ترامپ در سازمان ملل آغاز كرد. به‌گزارش خبرآنلاين او با سخيف و بي‌ارزش توصيف كردن اين سخنان گفت: بنا به فرموده رهبري معظم انقلاب، اين سخنان ناشي از ضعف، عصبانيت و درماندگي است. متاسفانه رييس‌جمهوري امريكا تاكنون نشان داده است كه داراي شخصيتي متناقض و نامتعادل است. ترامپ در حالي كه در رقابت‌هاي انتخاباتي پيدايش داعش را از جمله اقدامات غيرقانوني و خلاف رقباي انتخاباتي خود خوانده بود، در نطق اخيرش در دروغگويي و تناقض آشكار، ايران را متهم به تروريسم مي‌كند، در حالي كه جمهوري اسلامي ايران از اول پيروزي انقلاب تاكنون قرباني تروريسم و همواره در حال مبارزه با اين پديده شوم در منطقه بوده و اكنون نيز سنگر مقدم مقابله با گروهك تكفيري داعش در منطقه و در حال نابودي اين شجره خبيثه است. شاهرودي البته از سخنان رييس‌جمهور در سازمان ملل هم تشكر كرد و سخنان او را «جسورانه، قاطع و بسيار مناسب» توصيف كرد. آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي به آغاز دوره جديد مجمع تشخيص مصلحت نظام با حكم مقام معظم رهبري اشاره كرد و گفت: احكام، پيوست‌ها و سخنان رهبري در اين دوره براي همه ما كارگشا و چراغ آينده است و شامل فرازهاي بسيار مهمي است كه بايد در دبيرخانه تدوين و تبيين و در صحن مجمع به بحث گذاشته شود. او تاكيد رهبري در مورد موارد تشخيص شرعي، اولويت‌بندي سياست‌ها و مهم‌تر از همه بحث نظارت بر حُسن اجراي سياست‌ها را براي آينده كار مجمع بسيار مهم دانست و گفت: دبيرخانه بايد به صورت دقيق مطالب، تاكيدات و رهنمودهاي ايشان را طبقه‌بندي كند و براي تحقق آن برنامه‌ريزي مناسب انجام دهد و به صحن مجمع بياورد.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، شاخص‌هاي كمّي و كيفي براي ارتقاي تشخيص مصلحت را بسيار مهم خواند و تاكيد كرد: بايد شاخص‌ها در آينده تعريف و تبيين شود. آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي، در فراز ديگري از سخنان خود ياد و خاطره درگذشتگان مجمع از جمله، دكتر حسن حبيبي، آيت‌الله توسلي، عسگراولادي، آيت‌الله طبسي و به ويژه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني را گرامي داشت و گفت: براي شادي روح همه اين عزيزان دعا مي‌كنيم. وي به شخصيت بزرگ و خستگي‌ناپذير آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني اشاره و بيان كرد: ايشان چه در قبل از انقلاب در عرصه مبارزه و تحمل سختي‌هاي آن و چه بعد از پيروزي انقلاب و خدمات ايشان و چه در دوران مجمع تشخيص، منشأ خدمات بسيار موثر و مفيد براي كشور بود.

آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي، رحلت آيت‌الله راستي را نيز تسليت گفت و افزود: ايشان شخصيتي بسيار تاثيرگذار در انقلاب اسلامي و داراي مسووليت‌هاي مهم مختلف در انقلاب و حوزه‌هاي علميه نجف و قم و شخصيتي بسيار بزرگ براي كشور ما بود. وي همچنين ياد و خاطره آيت‌الله علي‌اصغر معصومي شاهرودي را گرامي داشت و از شخصيت بزرگوار اين مرحوم تجليل كرد و آرزو كرد روح درگذشتگان از مجمع و درگذشتگان اخير با روح شهدا، صلحا و بزرگان و ائمه اطهار(ع) محشور باشد.

آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي در پايان با يادآوري مجدد تاكيدات و رهنمودهاي مقام معظم رهبري براي دوره جديد مجمع تشخيص مصلحت نظام، ابراز اميدواري كرد با همت همه اعضا و مشاركت فعال آنان در دوره جديد مجمع، شاهد پياده شدن و اجراي كامل رهنمودها و تاكيدات معظم‌له براي مجمع باشيم.

به علاوه، آيت‌الله شاهرودي در نخستين مصاحبه خود با خبرگزاري صدا و سيما بعد از رياستش بر مجمع تشخيص گفته است: سياست‌هايي كه مجمع تصويب مي‌كند بايد مطابق با ارزش‌هاي انقلابي و به سوي ارزش‌ها باشد و تمدن اسلامي مطلوب و شاخص‌هايي كه در نظام انقلاب اسلامي هست را مشخص كند، آنها را دنبال كند و سياستگذاري و برنامه‌ريزي منطبق با آنها باشد. او ادامه داد: در جلسه ديروز علاوه بر اين مساله اهداف و مقاصدي كه رهبر انقلاب در دوره جديد از مجمع خواسته‌اند هم مطرح شد و قرار شد شاخص‌هايي براي اين كار ديده و به كار گرفته شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون