• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3914 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۳ مهر

گفت‌وگوي «اعتماد» با امير حاج‌رضايي درباره پرسپوليس و حاشيه‌هايش

نياز به رنسانس مديريتي داريم

گروه ورزش

تيم فوتبال پرسپوليس عصر فردا بايد در جريان دور رفت مرحله نيمه نهايي ليگ قهرمانان آسيا در رياض به مصاف الهلال عربستان برود. ديداري بسيار حساس و البته سخت كه مي‌تواند راه صعود شاگردان برانكو به فينال اين دوره را هموار كند. نبود مهدي طارمي حواشي اخير باشگاه پرسپوليس شايد روي تمركز بازيكنان تاثير گذاشته باشد اما سرمربي تيم با تلاش‌هايي كه انجام داده فردا تيم آماده‌اي را روانه ميدان خواهد كرد.

نماينده ايران فردا در حالي به مصاف الهلال خواهد رفت كه در همين دوره در مرحله گروهي هم دوبار با اين تيم بازي كرد. ديدار‌هايي كه ابتدا با تساوي يك - يك و در ادامه با تساوي بدون گل به پايان رسيد. البته برانكو براي بازي فردا علاوه بر مهدي طارمي، كمال كاميابي نيا را هم به دليل محروميت و دريافت كارت قرمز در ديدار قبلي اين تيم در اختيار ندارد اما كمك سازمان نظام‌وظيفه باعث شد مجوز خروج احمد نورالهي هم صادر شود تا او بتواند در نبود كاميابي‌نيا به تيم كمك كند. براي بررسي بيشتر اين ديدار با امير حاج‌رضايي همكلام شديم تا از زبان كارشناس فوتبال ايران مسائل فني بازي را بيشتر بررسي كنيم.

پرسپوليس فردا درحالي بايد در رياض به مصاف الهلال برود كه طي چند روز گذشته درگير حواشي خاصي بوده است. بازي را چطور پيش‌بيني مي‌كنيد؟

اتفاقاتي كه رخ داد حاشيه نبود بلكه متن فوتبال ايران بود. اما در كل بازي بسيار دشوار خواهد بود. با وجود توانايي‌هاي آقاي برانكو، حواشي تاثيرات خودش را خواهد گذاشت. بروز حواشي كار مربي را سخت مي‌كند زيرا از يك طرف بايد روي مسائل فني كار كند و از طرف ديگر بايد ذهن بازيكن را پالايش بدهد. مهدي طارمي بازيكن تاثيرگذاري است اما فعلا او را در اختيار ندارد و بايد با بازيكنان ديگر جاي طارمي را پر كند. البته من معتقدم پرسپوليس از نظر بازيكن دچار مشكل نخواهد شد اما اينكه دو پنجره نقل‌وانتقالات به روي آنها بسته شده و مرتب پرونده‌هاي فيفا براي‌شان مي‌آيد، مربي را خسته و از ذوق‌وشوق مي‌اندازد. در هر صورت فكر مي‌كنم بازي 50 به 50 خواهد بود و هر دو تيم شانس پيروز شدن دارند.

خيلي‌ها معتقدند بازي در كشور ثالث هم براي پرسپوليس بد نيست، چراكه اين تيم مجبور نيست به رياض برود و در جو ورزشگاه ملك فهد با تيم الهلال بازي كند. ارزيابي‌تان از اين موضوع چيست؟

البته فكر مي‌كنم در وضعيت پرسپوليس اين موضوع تاثيري نخواهد داشت چراكه طي مدت اخير چندين بازي با تيم‌هاي سعودي انجام داده و از اين نظر عادت كرده است. آقاي برانكو هم به خوبي شرايط و وضعيت بازي را براي بازيكنان جا انداخته است. من اميدوارم بازي برگشت هم در مسقط نباشد و در امارات برگزار شود.

پرسپوليس در دو بازي اخير خود مقابل الاهلي، دو بار به بازي برگشت و توانست نتيجه دلخواه خود را كسب كند. فكر مي‌كنيد فردا هم برانكو بتواند با تعويض‌هايش بازي را برگرداند؟

هميشه تاكتيك‌هاي به كاربرده شده نمي‌تواند نتيجه مثبت بدهد. قبول دارم تعويض‌هاي برانكو در دو بازي كه به آن اشاره كرديد، شجاعانه و با درايت همراه بود و با بازي‌خواني كه انجام داد توانست بازي را برگرداند و نتيجه تغيير كند. اميدوارم فردا تيم عقب نباشد و بهتر بازي كند زيرا ممكن است تعويض‌هاي برانكو اين‌بار پاسخ مناسب ندهد.

براي بازي فردا بهتر است كه تيم بازي هجومي را در دستور كار خود قرار دهد يا بازي تدافعي كه گلي دريافت نكند؟

سبك آقاي برانكو بازي تدافعي نيست يعني او هميشه يك موازنه‌اي ميان حمله و دفاع تيمش ايجاد مي‌كند. در بازي اخير هم ديديم بعد از 10 نفره شدن هم باز هم حمله مي‌كردند و فرصت‌هايي براي گلزني داشتند. امروزه تعادل در دفاع و حمله امر بسيار مهمي است. نمي‌شود شما نود دقيقه در زمين خودت دفاع كني يا فقط حمله كنيد. اگر تيم زير فشار باشد ممكن است همين فشار باعث اشتباه بازيكنان شود كه باعث گل خوردن مي‌شود. وقتي تيم فشار مي‌آورد خطاي انساني روي مي‌دهد. ممكن است زير فشار، اخراجي بدهيم، يا حريف را صاحب ضربه پنالتي كنيم يا گل به خودي بزنيم. برانكو خودش بهتر از هر كسي مي‌داند كه در فوتبال دو بخش وجود دارد كه يكي به دفاع و ديگري به حمله اختصاص دارد. وقتي دفاع مي‌كنيم بايد در بازپس‌گيري توپ توانمند باشيم و توپ را به زمين حريف ببريم. در هر صورت آرزو مي‌كنم پرسپوليس با برتري برابر الهلال به فينال ليگ قهرمانان برسد.

در مدت اخير انتقاداتي نسبت به مديريت برخي در فوتبال انجام شد. نظر شما درباره مديريت در فوتبال چيست؟

تصور من اين است كه ما بايد يك رنسانس يا نوزايي در زمينه مديريت فوتبال داشته باشيم. آن طور كه آمار‌ها مي‌گويند ما 85 پرونده مفتوح در فيفا داريم. يعني شكايت‌هاي پي در پي از فوتبال ايران شده و حالا بايد يك ميليون و 250هزار يورو به يك مربي از رده خارج پرتغالي بدهيم. داستان تيم تركيه‌اي و 800هزار دلار آنها تازه آمده است. اين يك هشدار است كه ما بايد در سيستم مديريت خودمان بازنگري كنيم. من به خيلي از استان‌ها سفر كرده‌ام و در خيلي از استان‌ها نيازمند فقط 5 توپ هستند. اين پول‌ها را به جاي پرداخت به اين خارجي‌ها مي‌توان براي كودكان سرزمين خودمان هزينه كرد. چگونه با بي‌تدبيري مديران اين پول‌ها دور ريخته مي‌شود؟ من معتقدم مي‌توانيم يك سمينار در زمينه مديريت فوتبال برگزار كنيم كه با حضور متخصصين اين مساله بررسي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون