• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3919 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۱ مهر

چهره‌ها- خبرها

اعلام آمادگي اقليم كردستان براي مذاكره با بغداد

رييس منطقه اقليم كردستان عراق كه به‌شدت به دليل برگزاري همه‌پرسي جدايي، مورد انتقاد مجامع عراقي و بين‌المللي است، روز دوشنبه در سفري ازپيش‌تعيين نشده به كركوك سفر كرد. به گزارش ايسنا به نقل از شبكه سومريه نيوز عراق، رهبري سياسي اقليم كردستان عراق روز گذشته آمادگي خود را براي مذاكره مستقيم با دولت عراق بنا به طرح آيت‌الله العظمي سيدعلي‌سيستاني اعلام كرد و اين طرح را گامي مهم در حفظ اصول در جهت حمايت از صلح و امنيت اجتماعي و كنار گذاشتن خشونت و تهديد دانست. رهبري سياسي اقليم كردستان عراق در بيانيه‌اي اعلام كرد: ما نمايندگان اكثريت احزاب كرد به منزله رهبري سياسي كردستان عراق از دعوت آيت‌الله سيستاني براي مذاكره با دولت عراق استقبال مي‌كنيم. رهبري سياسي كردستان عراق دعوت مرجع عاليقدر را مطابق با شيوه هميشگي خود كه همان مذاكره است، دانست و افزود: ما اعتقاد داريم مذاكره يك راهكار اساسي براي تاثيرگذاري مثبت و رسيدن به نتايج مشترك است. ما آماده مذاكره جدي با دولت عراق هستيم. در واكنش به موضع‌گيري اخير كردها براي مذاكره با دولت مركزي عراق، دفتر اطلاع‌رساني حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق هم اعلام كرد، دولت اقليم كردستان عراق بايد به قانون اساسي پايبند بوده و احكام دادگاه عالي فدرال را به رسميت بشناسد. دفتر اطلاع‌رساني دولت عراق افزود: اقليم بايد نتايج همه‌پرسي را لغو كند چون برخلاف قانون اساسي است و سپس وارد مذاكره جدي شود. دفتر اطلاع‌رساني العبادي ادامه داد، كردستان عراق بايد دست از تنش و تشنج در مناطق مورد مناقشه بردارد. از سوي ديگر روزنامه سعودي «الشرق الاوسط»، مدعي شده كه رهبران سني عراق بنا دارند با «حيدرالعبادي» نخست‌وزير عراق براي تشكيل اقليم سني ديدار كنند.

 

تركي الفيصل:  هيچ كدام از مذاكرات سوريه به نتيجه‌اي كه ما دوست‌داريم نرسيده

تركي‌الفيصل، شاهزاده معروف سعودي درباره تحولات سوريه و روابط ميان مسكو و رياض با خبرگزاري اسپوتنيك و شبكه تلويزيوني NTV گفت‌وگو كرد. رييس پيشين دستگاه اطلاعات عربستان سعودي، درباره سوريه و منافع مشترك ميان كشورش و روسيه گفت: ما منافع مشتركي در خاورميانه داريم و شاهد افزايش نفود روسيه در سوريه هستيم. عربستان هم به همين تناسب به شرايط سوريه و ايجاد صلح و ثبات براي مردم اين كشور علاقه‌مند است. تركي الفيصل درباره بحران سوريه هم گفت: در جريان مذاكرات آستانه، روسيه و تركيه و ايران توافق كردند تا منطقه كوچكي را تحت محاصره درآورند و ما حتي شنيديم كه روسيه، امريكا و اردن براي ايجاد اين منطقه در جنوب سوريه تلاش كردند اما هيچ مكانيسمي براي اينكه اين اتفاق حتما بيفتد، وجود نداشت. وقتي كه ما آتش‌بس تمام و كمال در سوريه داشته باشيم در اين صورت مي‌توان به مذاكرات ادامه داد و مردم سوريه هم مي‌توانند تصميم بگيرند. وي افزود: رياض هرگز نگفته كه «بشار اسد» رييس‌جمهور سوريه نبايد در اين سمت بماند و گفت: «آنچه ما مي‌گوييم اين است كه اين موضوع به مردم سوريه بستگي دارد و آنچه به آن نياز داريم اين است كه ساختاري داشته باشيم كه به آنها كمك كند. با اين حال مذاكرات در ژنو و آستانه تاكنون به ايجاد چنين ساختاري كمك نكرده است و تا زماني كه به چنين ساختاري برسيم ما خواهيم گفت كه اسد رييس‌جمهور قانوني سوريه نيست.

 

الجولاني، فرمانده جديد هيات تحريرالشام

هيات تحريرالشام وابسته به تشكيلات القاعده ابومحمد الجولاني، رهبر النصره را به عنوان فرمانده كل خود تعيين و معرفي كرد. به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه القدس العربي، تعيين الجولاني نشان‌دهنده وجود كشمكش‌هايي در داخل اين ائتلاف است كه كنترل بيشتر مناطق استان ادلب را در دست دارد. هيات تحريرالشام كه بخش عمده شبه‌نظاميان جبهه‌النصره پس از انحلال اين گروه، به هيات پيوستند، در بيانيه‌اي ضمن معرفي الجولاني، اعلام كرد كه شوراي هيات تصميم گرفت، استعفاي هاشم الشيخ، معروف به ابو جابر الشيخ به عنوان فرمانده كل هيات را پذيرفته و معاونش، ابو محمد الجولاني را براي رسيدگي به امور در شرايط فعلي تعيين كند. الجولاني، فرمانده جبهه النصره بود كه براي فرار از هدف قرار گرفتن توسط قدرت‌هاي خارجي و كاستن از فشارها منحل شد و با ديگر گروه‌هاي اسلامگراي راديكالي هيات تحريرالشام را ايجاد كردند. رامي عبد الرحمان، مدير ديد‌بان حقوق بشر سوريه در گفت‌وگو با خبرگزاري آلمان اظهار داشت: درگيري و كشمكشي داخل هيات تحريرالشام بر سر قدرت وجود دارد و رهبران آن تلاش مي‌كنند نيروها را متحد كرده و كنترل النصره بر منطقه را بازيابند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون