انتقاد جدي به ممنوعيت استفاده از «زبان اشاره» در مدارس استثنايي
ايسنا| اكرم سليمي، مديرعامل انجمن خانواده ناشنوايان ايران با انتقاد از ممنوعيت استفاده از زبان اشاره در مدارس آموزش و پرورش استثنايي ايران، با تاكيد بر آنكه آموزش و پرورش استثنايي كشور هيچ كاري براي دانشآموزان ناشنوا انجام نداده ،گفت: «اگر يك كودك ناشنوا را با يك كودك شنوا مقايسه كنيم، طبيعتا دايره لغت ناشنوايان نسبت به شنوايان بسيار محدودتر است و به همين دليل آموزش و پرورش استثنايي وظيفه دارد اين دايره لغت را جايگزين كند. انتظار نداريم آموزش و پرورش استثنايي كتاب جداگانهاي براي ناشنوايان تاليف كند اما نياز است يك كتاب علاوه بر آموزشهايي كه به دانشآموزان عادي داده ميشود حداقل در زمينه ادبيات فارسي ويژه ناشنوايان تاليف شود. وقتي زبان ادبيات فارسي افراد ناشنوا تكميل و دايره لغات آنها گسترش يابد طبيعتا درك آنها نسبت به ساير دروس هم بالاتر خواهد رفت اما متاسفانه هنوز آموزش و پرورش استثنايي اين مسائل را نميپذيرد.»
وي افزود: «ايران به عضويت كنوانسيون جهاني معلولان در آمده و در اين كنوانسيون تاكيد شده كه زبان اشاره بايد به رسميت شناخته شود اما هنوز در ايران استفاده از اين زبان در مدارس آموزش و پرورش استثنايي غيرقانوني است درحالي كه زبان اشاره زبان رسمي ناشنوايان است. يكي از دلايلي كه رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور در توجيه عدم استفاده از زبان اشاره در مدارس استثنايي مطرح ميكند آن است كه ميخواهند تلاش كنند تا فرد ناشنوا خارج از مدرسه بتواند با افراد عادي ارتباط برقرار كند، در حالي كه زبان اشاره هيچ مغايرتي با آن ندارد كه اگر فرد ناشنوا آن را بداند و از آن استفاده كند ديگر نتواند با ساير افراد جامعه ارتباط برقرار كند. زبان اشاره ارتباط فرد ناشنوا با ديگران را تسهيل ميكند. زيرا زباني است كه حتي انسانهاي اوليه هم از آن استفاده ميكردند و حتي امروزه افراد عادي هم در صورت عدم تسلط به زبان ساير كشورهاي دنيا با استفاده از اشارات مفاهيم خود را منتقل ميكنند، اما متاسفانه رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور اين مساله را نميپذيرد. هر بار از آنها در اين رابطه سوال ميكنيم به صراحت ميگويند زبان اشاره در اين مدارس استفاده ميشود در حالي كه من حاضرم هر كس را كه ميخواهيد به مدارس استثنايي ببرم و به آنها ثابت كنم كه دانشآموزان اين مدارس به علت منع شديد استفاده از زبان اشاره حتي جرات استفاده از آن را هم ندارند و حتي معلمان اين مدارس هم به اين زبان تسلط ندارند. رييس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور اگر ادعا ميكند كه زبان اشاره در اين مدارس استفاده ميشود، اعلام كند كه چند درصد از معلمان مدارس ناشنوايان به زبان اشاره تسلط دارند؟ »به گفته وي هماكنون حدود يك ميليون ناشنوا و كم شنوا در كشور وجود دارند.