• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 9220 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۲ مهر

سخنگوي دولت خبر داد

برگزاري جلسه سران قوا با رهبري

گروه سياسي| «قرار است سران قوا در آبان ماه با رهبر انقلاب جلسه برگزار كنند. جلسه‌اي كه هر شش ماه يك بار برگزار مي‌شود». اين خبر را ديروز سخنگوي دولت در جلسه هفتگي خود با رسانه‌ها عنوان كرد. محمدباقر نوبخت روز گذشته بعد از دو هفته تعطيلي جلسات سخنگو باز به ميان خبرنگاران آمد و در نشست خبري خود پاسخگوي سوالات رسانه‌هاي مختلف بود. واكنش به اظهارات ترامپ درباره برجام و همه‌پرسي كردستان عراق، تشريح سفر اردوغان به تهران، رابطه ايران و عربستان، ديدار با مولوي عبدالحميد، تكذيب افزايش حقوق كمتر از نرخ تورم، معرفي وزراي علوم و نيرو، جزييات بخشنامه بودجه سال 97، مشكلات شركت هپكو و... از ديگر موضوعاتي بود كه نوبخت در نشست ديروز خود به ارايه توضيحاتي درباره آنها پرداخت. سخنگوي دولت درباره جلسه سران قوا با مقام معظم رهبري اظهار كرد: هر شش ماه يك‌بار سران قوا و مسوولان مربوط براى بررسي وضعيت آسيب‌هاي اجتماعى جلسه‌اى را با رهبر معظم انقلاب برگزار مي‌كنند. قرار بود اين جلسه در ارديبهشت ماه برگزار شود كه به دليل برگزارى انتخابات امكان آن فراهم نشد و تصور مي‌كنم آبان ماه اين جلسه برگزار شود. نوبخت با اشاره به تغييرات كابينه و سطح مديران در دولت دوازدهم گفت: بيش از ۵۰ درصد كابينه تغيير كرده است و وزير علوم و نيرو به زودي معرفي مي‌شوند. تغييرات در سطح استانداري‌ها هم به همين صورت است و عده‌اي عوض شدند و برخي ديگر جابه‌جا شدند، مانند استاندار كردستان كه تغيير كرد. مردم كردستان شريف هستند و ما اميدواريم بتوانيم خدماتي به اين مردم زحمتكش ارايه دهيم.
ايران از لغو برجام ضرر نمي‌كند
به گزارش ايلنا، وي در واكنش به سخنان ترامپ درباره برجام تصريح كرد: مي‌دانيد كه در كشور يك مرجع درباره برجام تصميم نمي‌گيرد اما تا زماني كه منابع و مصالح ايجاد كند، ما هم درباره اين قرارداد بين‌المللي مراعات لازم را انجام مي‌دهيم. اين ايران نيست كه از لغو برجام ضرر مي‌كند بلكه كساني كه از لغو آن صحبت مي‌كنند، از اين مساله ضرر خواهند كرد.
يك رژيم جعلي از تحولات اقليم‌كردستان حمايت مي‌كند
سخنگوي دولت همچنين درباره سفر اردوغان به ايران يادآور شد: رابطه ما با كشور تركيه هميشه خوب بوده است و مي‌دانيد كه ما در بخش‌هاي نظامي و منطقه‌اي با اين كشور ارتباط و قراردادهايي داشته‌ا‌يم، اين سفر براي توسعه اين مناسبات است. مبارزه با تروريسم از اهداف مشترك ايران و تركيه است. جلسات مشتركي با سوريه نيز برگزار شده و مي‌شود. خوشبختانه هماهنگي خوبي بين ايران، تركيه و عراق وجود دارد. وي با اشاره به اينكه براي مقابله با تروريسم نياز به همكاري مشترك داريم، ادامه داد: هر كشوري در خصوص امنيت خود مشكلاتي دارد كه ما نيز فصل مشتركي با تركيه در مبارزه با تروريسم داريم. بحث مبارزه با تروريسم موضوعي فرامنطقه‌اي است. رابطه ما از سال گذشته با تركيه افزايش پيدا كرده است. بخشي از خاك عراق در اشغال تروريست‌ها است و ايران و تركيه بايد به آن كمك كنند. نوبخت همچنين به همه‌پرسي اقليم كردستان عراق واكنش نشان داد و تاكيد كرد: يك رژيم جعلي از تحولات اقليم كردستان حمايت مي‌كند و مشاهده مي‌كنيد كه همه دنيا آن را نفي مي‌كنند.
وي در پاسخ به پرسشي درباره اثرات توقف بازرگاني ايران و كردستان عراق در پي بسته شدن مرزهاي غربي كشور گفت: بسته شدن مرزها تحت‌الشعاع مساله مهم حق حاكميت دولت عراق است كه براي ايران اهميت زيادي دارد. هنوز بخش‌هايي از عراق و سوريه در دست تروريست‌هاست و هر عاملي كه انسجام براي مقابله با تروريست‌ها را بر هم بزند مورد تاييد جمهوري اسلامي ايران نيست.
براي مقابله با تروريست‌ها و حق حاكميت كشورها ما اقداماتي انجام مي‌دهيم كه ممكن است آثار سوء كوتاه‌مدتي مثل بسته شدن مرزها را داشته باشد كه در برابر اهداف بلند ايران، تركيه و عراق به چشم نمي‌آيد. بسته شدن مرزها در كوتاه‌مدت حل مي‌شود.
رابطه با عربستان نيازمند بررسي‌است
رابطه ايران و عربستان موضوع ديگري بود كه سخنگوي دولت به آن پرداخت و در اين باره بيان كرد: خدا را شكر كه حج به سلامت انجام شد و اين مقوله نيازمند زمان، مطالعه و بررسي مناسبات است. هنگامي كه عزت و كرامت ايرانيان حفظ شود، قطعا مراودات ما ادامه پيدا خواهد كرد. حفظ شأن ايرانيان براي ما در اولويت است.
تشريح ديدار با مولوي عبدالحميد
نوبخت كه ماه گذشته سفري به سيستان و بلوچستان داشت و با مولوي عبدالحميد ديدار كرد با اشاره به اين ديدار خاطرنشان كرد: به سيستان و بلوچستان و كردستان سفري داشتم و با مولوي عبدالحميد هم ديداري صورت گرفت. اين ديدار در دولت يازدهم بوده و در دولت دوازدهم هم انجام شد كه در آن مشكلات اين مناطق مورد بررسي قرار گرفت و گفت‌وگوهايي انجام پذيرفت. اهل سنت براي ما عزيز هستند و ما بايد مشكلات اين مناطق را حل‌ و فصل كنيم. وي درباره معرفي وزير علوم تا قبل از حضور رييس‌جمهور در دانشگاه تهران گفت: ان‌شاءالله كه اين‌طور خواهد بود. نوبخت همچنين در پاسخ به سوالي درباره سفر وزير نفت به روسيه از اين سفر اظهار بي‌اطلاعي كرد.
جزييات ابلاغ بخشنامه بودجه
سال ۹۷
سخنگوي دولت طبق معمول بيشتر وقت نشست خود را به مسائل اقتصادي اختصاص داد و ابتدا به ابلاغ بخشنامه بودجه سال ۹۷ اشاره كرد و گفت: بخشنامه مذكور با نگاه به آخرين وضعيت اقتصادي منطقه و جهاني با رويكرد رشد اقتصادي، ضد فقر و اشتغال فراگير به دستگاه‌ها ابلاغ شد. ما به دنبال استمرار رشد اقتصادي در سال ۹۷ هستيم تا بين ۷ الي ۸ درصد اين رشد بدون نفت صورت گيرد. وي در ادامه افزود: محور بعدي، توليد اشتغال است تا در سال آينده اين رشد افزايش پيدا كند. ما توانستيم از صندوق اشتغال وام ارزي بگيريم كه معادل ۵ هزار ميليارد تومان مي‌شود و مقرر شد ۵ هزار ميليارد تومان ديگر هم از تسهيلات بانكي استفاده كنيم. از طرفي نرخ بيكاري در سال گذشته 7/12 بود كه امسال تابستان به 5/11 درصد رسيده است كه انتظار داريم به زودي به
۱۱ درصد برسد.
تكذيب افزايش حقوق‌ها
كمتر ‌از نرخ تورم
رييس سازمان برنامه و بودجه همچنين با بيان اينكه حدود ۲ هزار پروژه ناتمام داريم، عنوان كرد: اولويت‌هاي تخصيص منابع را براي پروژه‌هايي قرار داديم كه نفع اقتصادي داشته باشند. ما قصد داريم از طريق صرفه‌جويي هزينه به اعتبارات طرح عمراني بيفزاييم و پيش‌بيني ما اين است كه در سال آينده تورم زير ۹ درصد باشد و افزايش حقوق كارمندان و كارگزاران حدود ۱۰ درصد خواهد بود. وي با اشاره به اينكه برخي از رسانه‌ها مي‌گويند كه دولت حقوق كاركنان خود را زير نرخ تورم افزايش خواهد داد، تاكيد كرد: اين كذب محض است و ما هر سال بيشتر از نرخ تورم افزايش حقوق داريم. امسال هم قرار است ۵ درصد اين افزايش حقوق را دولت و ۵ درصد ديگر را دستگاه‌ها پرداخت كنند كه مجموعا ۱۰ درصد مي‌شود. آيا اين زير نرخ تورم است؟ سخنگوي دولت در ادامه رسانه‌ها را خطاب قرار داد و تصريح كرد: اين گونه رفتارها باعث تشنج افكار در بين كاركنان دولت مي‌شود. اگر پرداخت‌ها دقيق نباشد، پرداخت‌هاي غيرمتعارفي صورت خواهد گرفت كه جريان طور ديگري مي‌شود.
پيگيري هدفمندسازي يارانه‌ها
با رويكرد اقشار كم‌درآمد
وي همچنين درباره افزايش حقوق بازنشستگان يادآوري كرد: حتما بخشي از بودجه را براي افزايش حقوق بازنشستگان خواهيم داشت. نوبخت در ادامه با اشاره به هدفمندسازي يارانه‌ها با رويكرد اقشار كم‌درآمد گفت: اين طرح در برنامه ششم توسعه وجود دارد و ما در بودجه سال ۹۷ هم آن را پيگيري خواهيم كرد.
يك چمدان پول در اختيار ما نگذاشته‌اند كه از خارج لوازم وارد كنيم
رييس سازمان برنامه و بودجه در خصوص سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و بانك‌هاي خارجي خاطرنشان كرد: يك چمدان پول در اختيار ما نگذاشته‌اند كه از خارج لوازم وارد كنيم. خير، چنين نيست ما نيازها را تا حد ممكن در داخل برطرف مي‌كنيم. وي در پاسخ به اين سوال كه اگر تحريم‌ها افزايش پيدا كند و برجام نقض شود دولت چه خواهد كرد؟ گفت: ما از حقي كه قبل از برجام داشته‌ايم قطعا استفاده خواهيم كرد و يادتان باشد آنها مي‌گفتند ايران مي‌خواهد سلاح اتمي توليد كند كه چنين نيست. در صورت بازگشت به قبل از حق خود استفاده خواهيم كرد و يادتان باشد از گزينه‌هايي  كه روي ميز قرار دارد استفاده خواهيم كرد.
حل مشكل هپكو وظيفه دولت است
وي در پاسخ به سوالي درباره وضعيت كارگران هپكو عنوان كرد: اين شركت‌ها غيردولتي هستند و مي‌دانيد هپكو دولتي بود و در سال‌هاي قبل واگذار شده است اما كارگران مي‌خواهند باز دولتي شود كه با سياست‌هاي اقتصادي مغايرت دارد. نوبخت ادامه داد: بعداز سفري كه در سال گذشته به اين كارخانه داشتم به بانك ملي دستور پرداخت وام با تضمين دولت را دادم. دولت موظف است مشكلات اين شركت را برطرف كند. سخنگوي دولت در پايان درباره افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي گفت: دولت فعلا برنامه‌اي در اين باره ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون