• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 9220 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۲ مهر

فشارها براي تصويب قانون منع حمل اسلحه اتوماتيك آغاز شد

تلاش جمهوريخواهان براي فرار از واقعيت

ميثم سليماني

 

پس از مرگبارترين تيراندازي در تاريخ مدرن ايالات متحده، حالا بسياري به دنبال ابعاد اين فاجعه بزرگ در اين كشور هستند. در حال حاضر بسياري از مردم امريكا در لاس وگاس در صف‌هاي طولاني اهداي خون ساعت‌ها مي‌ايستند تا به زخمي‌هاي اين حادثه كمك كنند. آخرين آمارها نشان مي‌دهد كه در اين حادثه هولناك 59 نفر جان خود را از دست داده‌اند و با توجه به حجم عظيم مجروحان بعيد نيست كه آمار درگذشتگان اين حادثه افزايش پيدا كند. طبق آمار 527 نفر در اين حادثه به وسيله گلوله‌هاي يك اسلحه اتوماتيك زخمي شده‌اند. اين در حالي است كه 22هزار نفري كه در صحنه حادثه حضور داشتند سعي كردند تا از تيررس گلوله خارج شوند. هنوز هيچ كس نمي‌داند چه چيزي باعث شد كه استفان پادوك 64 ساله دست به چنين اقدام فاجعه باري بزند. اما بر اساس آنچه مقامات محلي به آن دست پيدا كرده‌اند، ممكن است اوضاع از اين هم بدتر شود. پليس در جست‌وجوهايي كه انجام داده توانسته 23 اسلحه و خشاب از جمله تفنگ‌هاي ساچمه‌اي كه قابليت تعويض خشاب و حتي قابليت كار گذاشتن تعداد زيادي گلوله دارند را پيدا كند. مقامات همچنين توانستند از ماشين پادوك چندين كيلوگرم نيترات آمونيوم را كه براي درست كردن مواد منفجره به كار برده مي‌شود را كشف كنند. پليس همچنين به منزل پادوك در ميسكوييت نوادا رفت و در آنجا حداقل 19 اسلحه گرم، مواد منفجره، چندين هزار مهمات و برخي دستگاه‌هاي الكترونيكي پيدا كردند. تاكنون پليس معتقد است كه پادوك تنها عمل كرده است كه همين موضوع مي‌تواند تعيين انگيزه او براي انجام اين حمله را سخت‌تر كند. طبق يافته‌هاي ماموران امنيتي لاس وگاس، پادوك چندين سلاح گرم را در گذشته خريداري كرده است. اما محققان معتقدند كه اين اسلحه‌ها به طور قانوني خريداري شده‌اند كه حداقل يك اسلحه اتوماتيك بوده است و آخرين تفنگ خريداري شده توسط او از يك فروشگاه اسلحه در شمال لاس وگاس بوده است.
با اين وجود يكي از مقامات امريكايي كه در مورد اين پرونده فعاليت مي‌كند به سي‌ان‌ان گفت: قتل‌عام ارتباطي به تروريسم خارجي يا گروه‌هاي تروريستي ندارد. گفته مي‌شود كه شخص مورد نظر هيچ فرزندي نداشته و برادرش اريك پادوك كه در اورلاندوي فلوريدا زندگي مي‌كند از شنيدن اين خبر متعجب شده است. او گفت: هيچ سابقه خشونتي از او وجود ندارد. او همواره كمتر درباره سياست، مذهب و غيره سخن مي‌گفت. او تاكيد كرد كه برادرش عاشق قمار بود. اين كار براي او نيز سرگرم‌كننده و خوشايند بود. آخرين باري كه اريك پادوك با برادرش صحبت كرده بود پس از توفان ايرما بود. اريك تاكيد كرد كه من مي‌دانستم كه برادرم چندين اسلحه دارد اما گفت كه اطلاعي در خصوص سلاح اتوماتيك او نداشته است.
فشارها براي جلوگيري از حمل اسلحه
با اين وجود با توجه به فاجعه‌اي كه در اين بين رخ داده است، بحث محدود كردن حمل سلاح كه پس از دولت باراك اوباما مسكوت مانده بود، مجدد مطرح شده است. در حال حاضر تيراندازي در لاس وگاس موجب شده است تا موضع افرادي كه در چارچوب مخالفت از حمل اسلحه فعاليت مي‌كنند يك بار ديگر تقويت شود. چراكه گزارش‌ها نشان مي‌دهد مهاجم با يك اسلحه اتوماتيك با كاليبر بالا به مردم حمله كرده و از فاصله به نسبت زياد توانسته مردم را به رگبار ببندد. در حال حاضر با توجه به شرايط حاكم در امريكا برخي به دنبال جمع‌آوري اين سلاح‌ها از خيابان‌هاي امريكا براي جلوگيري از اتفاقات ديگر است. جو بايدن، معاون اول رييس‌جمهور در دوره باراك اوباما با لحني تند در توييتر خود پس از حادثه لاس وگاس نوشت: تا كي بايد اجازه دهيم عدم خلع سلاح خانواده‌ها را از هم جدا كند؟ كافي است؛ كنگره و كاخ سفيد بايد اكنون براي نجات جان انسان‌ها اقدام كنند. براي عمل نكردن بهانه‌اي نيست. كالين آل گرين از جمله دموكرات‌هاي آلاباما نيز گفت كه اكنون بايد در مورد قوانين اسلحه بحث كرد. وي افزود كه اين يك فاجعه است كه به راحتي بتوان يك تفنگ اتوماتيك را كه مي‌تواند به گروه‌هاي بزرگي از مردم آسيب وارد كند را به راحتي به دست آورد. گفتني است در نوادا و آلاباما، مجازاتي براي حمل اسلحه و منع قانوني براي خريد اسلحه‌هاي اتوماتيك با ويژگي‌هاي نظامي وجود ندارد. با اين حال دريافت چنين اسلحه‌اي در آلاباما نيز چندان ساده نيست. زيرا زمان زيادي بايد براي دريافت آن بايد طي كنيد و سالانه بايد هزار دلار ماليات آن را پرداخت كنيد و تنها از برخي فروشگاه‌هاي خاص كه مي‌توانند سلاح‌هاي اتوماتيك را به فروش برسانند خريداري كرد. با اين حال برخي معتقدند كه اگر مردم آموزش ببينند كه اسلحه را مسوولانه حمل كنند مي‌تواند به شكل پادزهر عمل كند اما در واقع حمل اسلحه و به خصوص اسلحه‌هاي اتوماتيك موجب فجايع بسيار زيادي در ايالات متحده امريكا شده است. نانسي پلوسي رهبر اقليت مجلس نمايندگان امريكا از پل رايان خواست كميته‌اي براي بررسي خشونت‌هاي ناشي از سلاح گرم در ايالات متحده تشكيل شود. چاك شومر رهبر اقليت سناي امريكا نيز اعلام كرد كه كنگره بايد قوانيني براي جلوگيري از وقوع حوادث مشابه كشتار لاس وگاس تصويب كند. دان مالوي، فرماندار كنتيكت نيز عنوان كرد كه شرم بر امريكايي‌ها كه ديگر كشورها را به علت مشكلات داخلي تخطئه مي‌كنند اما خودشان از پس اصلاح قوانين كنترل سلاح برنمي‌آيند. با اين وجود جمهوريخواهان تلاش مي‌كنند تا از زير بار اين موضوع فرار كنند. ميچ مك كانل رهبر اكثريت سناي امريكا در واكنش به كشتار لاس وگاس گفت: آنچه واضح است اين است كه اكنون هنگام عزاداري ملي و دعا كردن است. گفتني است NRA به عنوان بزرگ‌ترين لابي حمل اسلحه امريكا يكي از بزرگ‌ترين حاميان دونالد ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري اين كشور به شمار مي‌رفت. اين لابي همواره تلاش فراواني انجام داده تا جلوي هرگونه قانون براي محدوديت حمل اسلحه توسط شهروندان امريكايي را بگيرد و تمام تلاش‌هاي دولت باراك اوباما براي جلوگيري از اين موضوع را خنثي كرد و در حال حاضر با توجه به موضع كاخ سفيد و جمهوريخواهان به نظر نمي‌رسد فشارها براي تصويب هرنوع قانون در اين زمينه به سرانجامي برسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون