• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3922 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۵ مهر

چهره‌ها- خبرها

ورود ارتش سوريه به شهر استراتژيك الميادين
منابع سوري از ورود ارتش سوريه به شهر الميادين، يكي از آخرين پايگاه‌هاي مهم داعش در شرق اين كشور خبر دادند. به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه اسكاي نيوز، مدير ديدبان حقوق بشر سوريه كه يك نهاد نزديك به مخالفان سوري است با اعلام اين خبر، گفت: نيروهاي نظامي دولت سوريه به همراه هم‌پيمانان‌شان در محله‌هاي شمالي شهر الميادين در مركز استان ديرالزور با تروريست‌هاي داعش درگير شدند. شهر الميادين به عنوان يكي از دو شهر مهم باقي‌مانده در دست داعش، با افتادن شهر ديرالزور به دست نيروهاي دولتي به پايگاهي براي شبه‌نظاميان فراري داعش و خانواده‌هاي‌شان تبديل شده بود. ارتش سوريه در دو روز گذشته پيشروي‌هاي قابل‌توجهي به سمت جنوب ديرالزور و در امتداد رودخانه فرات داشته است. ورود به شهر الميادين يكي از مراحل اصلي در پايان دادن به سلطه داعش بر استان ديرالزور است. در صورت كنترل نيروهاي دولتي سوريه بر شهر الميادين، تنها شهر استراتژيك بوكمال در مجاورت مرزهاي عراق باقي خواهد ماند تا به وجود داعش در سوريه پايان داده شود. پيش‌بيني مي‌شود با فشارهايي كه ارتش سوريه و نيز نيروهاي تحت امر امريكا در ديرالزور به داعش وارد مي‌آورده‌اند تروريست‌ها به سمت مناطق مرزي عراق با سوريه به ويژه شهر قائم متواري شوند و در ماه‌هاي آتي سوريه به‌طور كامل از وجود داعش پاكسازي شود. از سوي ديگر منابع سوري اعلام كردند، كه جنگنده‌هاي امريكايي به يك كاروان نظامي ارتش سوريه در شرق اين كشور حمله كردند، كه ده‌ها كشته برجا گذاشت.

ديدار «سرنوشت‌ساز» فتح و حماس سه‌شنبه در قاهره

كميته مركزي جنبش فتح با اعزام هياتي به قاهره در سه‌شنبه آتي موافقت كرد. قرار است اين هيات به منظور نهايي كردن پرونده آشتي با هيات حماس در قاهره نشستي «سرنوشت‌ساز» برگزار كند. به گزارش ايسنا، به نقل از روسيا اليوم، كميته مركزي جنبش فتح در بيانيه‌اي در پايان نشستي در رام‌الله به رياست محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان بر ضرورت اتحاد كامل و دستيابي به آشتي ملي تاكيد كرد. عباس گفت: براي پايه‌گذاري، بررسي جزييات مربوط به توانمند ساختن دولت و گام‌هاي بعدي كه نيازمند تلاش و حسن‌نيت‌ است، نشست مهمي در قاهره ميان دو جنبش فتح و حماس برگزار خواهد شد. رييس تشكيلات خودگردان اظهار داشت: اميدواريم همه اين حسن‌نيت‌ را داشته باشند. وي افزود: نشست كميته مركزي برخي مسائل را مورد بررسي قرار خواهد داد كه مهم‌ترين آنها پس از انحلال كميته اداري حماس در نوار غزه، مربوط به مساله آشتي، موافقت با توانمند كردن دولت وفاق ملي جهت انجام ماموريت خود و برگزاري انتخابات رياستي، پارلماني و شوراي ملي است. اسماعيل هنيه، رييس دفتر سياسي حماس نيز موافقت اين جنبش را در پاسخ به دعوت دستگاه اطلاعاتي مصر براي سفر به قاهره به منظور مذاكره دوجانبه با فتح اعلام كرد. از سوي ديگر برخي خبرها حاكي از آن است كه وزير اطلاعات مصر نيز به سرزمين‌هاي اشغالي سفر كرده و با رييس دستگاه اطلاعات داخلي اسراييل نيز ديدار و گفت‌وگو كرده است.

طرحي براي كنترل اسلحه در امريكا

انجمن ملي اسلحه امريكا كه بزرگ‌ترين گروه حامي دسترسي آزاد به سلاح گرم در اين كشور است از دستگاه‌هاي اجرايي تقاضا كرد در قانوني‌بودن «ابزارهاي ارتقا‌دهنده شليك سلاح» تجديدنظر كنند. به گزارش ايسنا، در كشتار مسلحانه اخير در لاس‌وگاس امريكا كه ۵۸ نفر و همين‌طور مظنون تيراندازي در آن كشته و بيش از ۵۰۰ نفر هم در آن زخمي شدند، فرد تيرانداز از چنين ابزارهايي استفاده كرده بود تا بتواند با تفنگ‌هاي نيمه‌خودكار شبيه به تفنگ تمام‌خودكار، شليك سريع و مداوم بكند. اين ابزارهاي شليك سريع كه جاي خشاب عادي تفنگ مي‌نشينند، با استفاده از لگد خود تفنگ، شليك را مداوم و بي‌وقفه ادامه مي‌دهند و تفنگ را شبيه تفنگ‌هاي تمام‌خودكار مي‌كنند كه سه دهه است در امريكا ممنوع شده‌اند. انجمن ملي اسلحه امريكا درخواست كرده «مقررات بيشتري» درباره اين ابزارها وضع شود. جمهوريخواهان گفته‌اند كه ممنوع‌كردن ابزارهاي شليك سريع را بررسي مي‌كنند. آنها اغلب به افزايش دسترسي به اسلحه گرايش دارند و سال‌هاست جلوي وضع محدوديت‌هاي بيشتر در اين باره را گرفته‌اند. قانونگذاران امريكا گفته‌اند قصد دارند در اين باره جلسه بگذارند و طرحي به كنگره پيشنهاد بدهند. بعد از آن دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا، به خبرنگاران گفت كه «در آينده نزديك»، ممنوع‌كردن اين ابزارها را بررسي مي‌كند. روساي انجمن ملي اسلحه امريكا از سياستمداراني كه بعد از كشتار لاس‌وگاس خواستار محدوديت‌هاي بيشتر براي اسلحه شده‌اند، انتقاد كرده‌ و گفته‌اند «منع اسلحه از امريكايي‌هاي مطيع قانون به خاطر اقدام جنايي يك ديوانه، هيچ كمكي به جلوگيري از حمله‌هاي آينده نمي‌كند».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون