• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3923 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۶ مهر

كنايه‌هاي تند جهانگيري به ماجراي بازداشت برادرش:

كسي حق ندارد به بهانه مبارزه با فساد، تسويه حساب سياسي كند

گروه سياسي

ماجراي دستگيري مهدي جهانگيري، برادر معاون اول رييس‌جمهور اين روزها به يكي از سوژه‌هاي اصلي رسانه‌ها تبديل شده است. پنجشنبه شب خبر دستگيري برادر اسحاق جهانگيري منتشر شد. خبر دستگيري برادر اسحاق جهانگيري نه تنها به سرعت در رسانه‌ها و فضاي مجازي پيچيد بلكه معاون اول رييس‌جمهور هم كمتر از 24 ساعت بعد نسبت به آن واكنش نشان داد و در صفحه اينستاگرام خود نوشت: «اطلاع دقيقي از دليل، چگونگي دستگيري، اتهام، ضابط و شاكي برادرم ندارم، البته وي هيچگونه مسووليت و فعاليت دولتي ندارد. مساله قابل پيش‌بيني بود و بايد صبر كرد. اميدوارم سوءاستفاده سياسي نباشد و عدالت، مبارزه با فساد و حاكميت قانون براي همه يكسان اجراء شود. »
همين چند خط نشان مي‌داد كه اسحاق جهانگيري احتمالا نه تنها تحت تاثير اين دستگيري از خود ضعف نشان نمي‌دهد بلكه نسبت به اين اتفاق بدبين بوده و به نوعي آن را براي فشار بر خود، دولت و احتمالا سياسي‌كاري مي‌داند.
نكته‌اي كه ديروز (شنبه) معاون اول رييس‌جمهور بدون آنكه اشاره‌اي به مشكل برادرش داشته باشد باز هم بر آن تاكيد كرد. اسحاق جهانگيري روز گذشته به چهارمين همايش روز ملي توسعه روستا و عشاير به سالن اجلاس سران تهران رفته بود و در جمع نمايندگان روستاييان و عشاير بيشتر صحبت‌هايش حول محور روستاييان و عشاير مي‌چرخيد اما او شايد در مهم‌ترين بخش حرف‌هاي خود گريزي به مساله فساد زد و تقريبا جملات اينستاگرامي خود را بسط داد.
معاون اول رييس‌جمهور براي ورود به مطلب ابتدا به مساله فساد پرداخت و با بيان اينكه فساد در كشور سازمان يافته شده، تصريح كرد: هيچ خط قرمزي براي مبارزه با فساد نبايد وجود داشته باشد و هيچ كس وقتي فساد مي‌كند نبايد مصونيت داشته باشد، ولي هيچ كس هم حق ندارد به بهانه مبارزه با فساد، تسويه حساب سياسي كند. ما حتما هر دو مسير را بايد به صورت قاطع پيش ببريم يعني هم با فساد مقابله كنيم و قانون بايد براي همه مسائل در همه جا حاكم باشد.
درست است كه جهانگيري مستقيما به موضوع پرونده برادرش اشاره‌اي نكرد اما اين صحبت‌ها در كمتر از 48 ساعت بعد از دستگيري مهدي جهانگيري نشان مي‌دهد كه برادر بزرگتر نگران است شايد برادر كوچكترش قرباني تسويه‌حساب‌هاي سياسي شده باشد. به خصوص كه مهدي جهانگيري در بخش خصوصي فعال بوده و جهانگيري هم صحبت‌هاي خود را بر حمايت از اين بخش و امنيت سرمايه‌گذاران بخش خصوصي معطوف كرده بود.
از طرفي او نهادهاي امنيتي را هم به حركت در چارچوب قانون دعوت و تاكيد كرد: نهادهاي امنيتي بايد در چارچوب قانون عمل كنند و همه بايد در چارچوب قانون عمل كنند تا هم سرمايه‌گذاري امنيت داشته باشد و بخش خصوصي ميدان‌دار باشد و با فساد مبارزه شود و مطمئن شويم چالش بيكاري را مي‌توانيم برطرف كنيم.
معاون اول رييس‌جمهور باز هم بر اهميت امنيت بخش خصوصي تاكيد كرد و حتي تهديد امنيت بخش خصوصي را همنوايي با امريكا و دشمن دانست و بيان كرد: امروز مدار اقتصاد كشور در دست بخش خصوصي است و بخش خصوصي دانا، عاقل و آگاه است و با هر حركت مسوولان، مي‌داند چقدر آنها به حرف‌هاي خود پايبند هستند و به آن عمل مي‌كنند. امنيت بخش خصوصي يعني اينكه هيچ كس حق ندارد خودسر به حريم بخش خصوصي تجاوز كند و بايد حرمت بخش خصوصي را رعايت كند. هر كس غير از اين حركت كند، قطعا در مسير امريكا و دشمن قرار مي‌گيرد. وقتي امريكا و ديگران درباره برجام براي ما خط و نشان مي‌كشند ما با اتكا به اقتصاد مقاومتي مي‌گوييم مي‌توانيم اقتصاد كشور را اداره كنيم و چالش‌هاي كشور را پشت سر بگذاريم اين موضوع يعني امنيت دادن به بخش خصوصي واقعي.
جهانگيري در بخش ديگري غيرمستقيم و تلويحا به مساله دستگيري برادرش اشاره كرد و گفت: وقتي بخش خصوصي ببيند با افراد بخش خصوصي در جاهاي مختلف برخورد مي‌شود، يك بار و دو بار تحمل مي‌كند اما بعد مي‌گويد نه بابا! اين مسوولان فقط حرف مي‌زنند و اهل ميدان دادن به بخش خصوصي نيستند. بخش خصوصي هم مي‌خواهد حتما با فساد مقابله شود. بايد با فساد مبارزه كرد. متاسفانه فساد در كشور سازمان‌يافته شده و توسعه پيدا كرده و خود من بيش از بقيه مي‌دانم كه فساد تا كجاها رخنه كرده است. احتمالا كساني كه بدبين باشند اين جمله آخر جهانگيري را كه «بيش از بقيه مي‌داند فساد تا كجاها رخنه كرده است» نكته جالب اين بود كه نماينده عشاير پيش از سخنراني جهانگيري نطقي داشت و بي‌توجه به تذكرات مجري كه وقت او را تمام شده مي‌دانست و مي‌خواست تريبون را واگذار كند، تا آخر متني را كه نوشته بود قرائت كرد. معاون اول رييس‌جمهور در بخشي از سخنراني خود به اين موضوع اشاره و در صحبت‌هايي با كنايه اظهار كرد: من از اين دوست عزيزمان ياد گرفتم كه همه بايد اين‌گونه پاي كار باشيم. از هيچ چيز دلسرد نشويم. برخي‌ مي‌خواهند شما را سرگرم كنند و به مسير انحرافي بكشانند، اما بايد محكم بر سر عقيده خودتان بايستيد، در راه‌تان حركت كنيد و دلسرد نشويد. شايد اين صحبت‌هاي جهانگيري باز هم گريزي به دستگيري برادرش داشته و به نوعي اين پيام را رسانده است كه اين دستگيري او را دلسرد نكرده و از عقايد خود دست بر نمي‌دارد و از مسيرش به انحراف كشيده نخواهد شد.
از طرفي در اين دو روز شايعات زيادي هم درباره دليل بازداشت مهدي جهانگيري منتشر شده و شايد به خاطر همين شايعات بود كه رييس پليس آگاهي ناجا اعلام كرد كه پرونده برادر معاون اول رييس‌جمهور در پليس آگاهي ناجا نيست.
سردار محمدرضا مقيمي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره اينكه آيا پليس آگاهي در پرونده اخير كه منجر به دستگيري مهدي جهانگيري شده، حضور داشته يا خير؟ گفت: تا بدين لحظه پرونده اين فرد در آگاهي نبوده است. البته ممكن است پرونده‌اي در ادامه رسيدگي به پليس آگاهي ارجاع شده و مثلا الان كه در اين رابطه صحبت مي‌كنيم اين پرونده در آگاهي نيست، اما ممكن است رسيدگي به آن به ما ارجاع شود اما در حال حاضر اين پرونده در دست ما نيست و پليس آگاهي در آن نقشي نداشته است.
به هر روي به زودي مشخص مي‌شود كه دليل بازداشت مهدي جهانگيري چه بوده اما اسحاق جهانگيري با واكنش‌هاي اين دو روز خود نشان داد همچنان در مسير خود ثابت‌قدم بوده و چنين اتفاقاتي نمي‌تواند به قول خودش در مسيري كه حركت مي‌كند او را دلسرد كرده و عاملي براي فشار روي او و دولت شود. شايد معاون اول رييس‌جمهور كه بعد از درخشش‌اش در انتخابات رياست‌جمهوري 96 به عنوان يكي از گزينه‌هاي اصلي انتخابات 1400 مطرح شد در همين دو روز نشان داد كه بيدي نيست كه با اين بادها بلرزد و به اين آساني‌ها از مسير خود عقب‌نشيني نمي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون