• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3924 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۷ مهر

خبر كوتاه

نايب‌رييس كميسيون انرژي اتاق بازرگاني ايران عنوان كرد

جزييات تفاهمنامه‌هاي جديد نفتي ايران با روسيه

نايب رييس كميسيون انرژي، صنايع پالايشي و پتروشيمي اتاق بازرگاني ايران ضمن ارزيابي تفاهمنامه‌هاي جديد ميان ايران و روسيه در درياي خزر، تصريح كرد كه اين تفاهمنامه‌ها براي ايران اهميت زيادي دارد و زمينه مناسبي را فراهم مي‌كند كه در توسعه ميادين نفتي و گازي وارد تعامل و همكاري شويم.
به تازگي شركت ملي نفت ايران با شركت لوك اويل روسيه با هدف ارزيابي زمين‌شناختي در درياي خزر دو تفاهمنامه همكاري به امضا رساندند، اين در حالي است كه تا پيش از اين تفاهمنامه‌ها، هيچ شركتي به‌طور رسمي براي ورود به توسعه خزر اعلام آمادگي نكرده بود.
در اين زمينه رضا پديدار، نايب رييس كميسيون انرژي، صنايع پالايشي و پتروشيمي اتاق بازرگاني ايران در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اهميت اين دو تفاهمنامه با روسيه اظهار كرد: اين تفاهمنامه‌ها بر اساس هماهنگي‌هايي بوده كه قبلا در سر فصل فعاليت‌هاي وزارت نفت با همسايگان تعريف شده بود كه دولت در اجراي برنامه ششم آن را مد نظر قرار داده است.
وي ادامه داد: اين تفاهمنامه‌ها بيشتر براي رفع اختلاف‌نظرهايي است كه ما در چند نوبت با همسايگان‌مان پيدا كرده بوديم. اختلاف‌هايي با آذربايجان، گرجستان و تركمن‌ها كه در نهايت باعث شد تفاهمنامه‌هاي ما اجرايي نشود. به هر حال اين كار درستي نبود و بايد به اين روند پايان داده مي‌شد. در اين دور جديد، مذاكراتي كه با كشورهاي حاشيه درياي خزر انجام شد يكي از سرفصل‌هاي مذاكرات اين بود كه تقسيم كار انجام شود و حوزه نفت درياي خزرمان را با اين كشورها در ارتباط قرار دهيم.
پديدار افزود: بايد توجه داشت كه روس‌ها نقش تعيين‌كننده‌اي در درياي خزر دارند. يكي از موضوعات مهم، نشست وزارتي بود كه مجمع صادركنندگان گازي در مسكو برگزار كرده بود كه مسائل مهمي در آن مطرح شده بود. ما قبلا گفت‌وگويي با شركت «لوك اويل» روسيه در ارتباط با قراردادهاي IPC داشتيم؛ اين زمينه مناسبي را فراهم كرد كه ما در زمينه قراردادهاي نفتي و هم در حوزه ميادين نفتي و ميادين گازي وارد تعامل و همكاري شويم.
نايب‌رييس كميسيون انرژي، صنايع پالايشي و پتروشيمي اتاق بازرگاني تصريح كرد: اين روند باعث شد فاصله‌اي كه در حوزه كشورهاي حاشيه خزر افتاده بود بر طرف شود و اين تفاهمنامه كه رئوس آن ناظر بر مطالعات و توسعه ميادين نفتي و گازي در درياي خزر است آغاز شود؛ تفاهمنامه‌اي كه اهميتش براي كشور ما بيشتر از روسيه است. ما در بخش خزر تا اندازه‌اي غيرفعال شده بوديم اما اين تفاهمنامه‌ همكاري مي‌تواند باعث تقويت همكاري كشورهاي حوزه درياي خزر شود به خصوص شركت «لوك اويل» كه قبلا با آن تفاهمي در حوزه قراردادهاي IPC داشتيم و اكنون درياي خزر هم مي‌تواند به آن اضافه شود و مطالعات اكتشافي روس‌ها در بخش ايراني درياي خزر را مورد توجه قرار دهد.

 

اضافه برداشت دولت از خزانه براي پرداخت يارانه‌ نقدي

سخنگوي كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي گفت: رقمي معادل ۵ الي ۶ هزار ميليارد تومان بيشتر از خزانه به‌منظور تامين منابع پرداخت يارانه‌ها برداشت شده است.
به گزارش تسنيم، محمدمهدي مفتح در خصوص اضافه‌برداشت دولت از خزانه به‌منظور تامين منابع پرداخت يارانه‌ها به خانه ملت گفت: طبق گزارش كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مقداري از اعداد و ارقام و اينكه كدام دستگاه خدمات‌رسان حد تكليف خود را به‌منظور تامين منابع مورد نياز براي پرداخت يارانه‌ها انجام نداده است، مشخص شد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون