• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3924 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۷ مهر

جزييات حضور ايران در نمايشگاه كتاب فرانكفورت تشريح شد

تازه‌ترين اثر فرشچيان در نمايشگاه كتاب

ندا آل‌طيب

 

سرپرست معاونت فرهنگي وزارت ارشاد از حضور 17 ناشر مستقل و رونمايي از تازه‌ترين اثر محمود فرشچيان در اين دوره از نمايشگاه كتاب فرانكفورت خبر داد. در آستانه آغاز به كار نمايشگاه كتاب فرانكفورت، محمد سلگي، سرپرست معاونت فرهنگي وزارت ارشاد و اميرمسعود شهرام‌نيا، مديرعامل موسسه نمايشگاه‌هاي فرهنگي توضيحاتي را درباره حضور ايران در اين دوره از نمايشگاه ارايه كردند.
نمايشگاه كتاب فرانكفورت يكي از مهم‌ترين نمايشگاه‌هاي كتاب در جهان است كه امسال از 19 تا 23 مهر ماه برپا مي‌شود. قرار است در نمايشگاه امسال تازه‌ترين اثر محمود فرشچيان رونمايي شود هرچند خود او در اين نمايشگاه حضور نخواهد داشت. اين نمايشگاه ويژه دست‌اندركاران تخصصي حوزه نشر و كتاب برگزار مي‌شود و پيش از اين نيز ايران در دوره‌هاي قبلي آن حضور داشته است هرچند اين حضور به گفته برخي كارشناسان چندان پرثمر نبوده است اما در سال‌هاي اخير تلاش‌هايي براي حضور پرثمرتر و حرفه‌اي‌تر انجام شده است.
با اين توصيف، ايران در اين دوره از نمايشگاه سه غرفه مجزا در بخش بزرگسال، كودك و گرنت دارد. ضمن اينكه 17 ناشر، 2 آژانس ادبي و 5 تشكل صنفي همراه با رايزني جمهوري اسلامي ايران در برلين فعال خواهند بود. سلگي از استقبال ناشران مستقل براي شركت در اين نمايشگاه ابراز خشنودي كرد و خبر داد كه ناشراني همچون فرهنگ معاصر، انتشارات ققنوس، ثالث، نگاه، مرواريد، هرمس، پيدايش، ايران‌شناسي، شمع و مهر، عصر گويش، كتاب الكترونيك ايران، انتشارات خانه هنرمندان، خانه فرهنگ و هنر گويا، پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، انتشارات نحل و كامل براي حضور در اين نمايشگاه اعلام آمادگي كرده‌اند. همچنان كه نويسندگان و مترجماني مانند فريبا وفي منتخب بنياد ليتپروم به عنوان بهترين نويسنده زن خارجي آلمان، محمود برآبادي، رويا مكتبي‌فرد، جعفر شيرعلي‌نيا، شيوا مقانلو، غلامرضا امامي، مصطفي رحماندوست و نسيم مرعشي در كنار مهسا هدايتي از تصويرگران منتخب حضور خواهند داشت. در كنار اينها اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران، انجمن فرهنگي ناشران دانشگاهي، مجمع ناشران انقلاب اسلامي، موسسه فرهنگي ناشران دفاع مقدس و انجمن فرهنگي زنان ناشر از جمله تشكل‌هاي صنفي نشر در نمايشگاه فرانكفورت خواهند بود.
فرانسه در اين دوره از نمايشگاه فرانكفورت به عنوان مهمان ويژه حضور دارد و جمهوري اسلامي هم در تلاش است تا در نمايشگاه كتاب پاريس به عنوان مهمان ويژه حاضر شود. اما فعلا دست‌اندركاران معاونت فرهنگي، حضور در نمايشگاه كتاب فرانكفورت را مغتنم دانسته‌اند و قرار است در اين نمايشگاه به معرفي نمايشگاه كتاب تهران بپردازند و فرم‌هاي ثبت‌نام در دوره بعدي اين نمايشگاه را توزيع كنند.
سلگي نيز همچون ديگر مديران فرهنگي، توجه به ديپلماسي فرهنگي را يكي از اولويت‌هاي مهم حضور ايران در نمايشگاه كتاب فرانكفورت برشمرد و توضيح داد كه در راستاي سياست‌هاي كلان فرهنگي ايران در حوزه ديپلماسي فرهنگي، طرح گرنت (حمايت از ترجمه و انتشار آثار فارسي در ديگر كشورها) فعال‌تر از پيش در اين نمايشگاه معرفي خواهد شد و اولويت‌هاي موضوعي‌ آن ادبيات داستاني و غيرداستاني معاصر، هنر، اسلام‌شناسي و ايران‌شناسي و كودك و نوجوان است كه بر اساس شيوه‌نامه مصوب امسال، تمام مراكز انتشاراتي فعال در خارج از كشور از حمايت‌هاي اين طرح بهره‌مند مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون