• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3927 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۰ مهر

نسل خاطره‌ساز تئاتر و تلويزيون به بهانه‌اي شيرين كنار هم جمع شدند

بابك و ياد سال‌هاي درخشان نمايش كودك

بابك احمدي

 

سعيد پورصميمي، مرضيه برومند، فاطمه معتمد آريا، مرضيه محبوب، سيروس ابراهيم‌زاده، هرمز هدايت، عادل بزدوده، داوود كيانيان، محمد امير ياراحمدي، پيمان شريعتي، افسانه زماني، آرش آبسالان، حسين فدايي حسين، ناصر آويژه و گروهي ديگر از هنرمندان تئاتر كودك و نوجوان به بهانه برپايي بزرگداشت يكي از محبوب‌ترين چهره‌هاي اين عرصه دور يكديگر جمع شدند.
يكي از معدود هنرمندان خاطره‌ساز عرصه برنامه‌سازي و بازيگري كودك و نوجوان كه هر زمان نامش مطرح شود خاطراتي در ذهن كوچك و بزرگ تداعي مي‌كند. رضا بابك فعاليت هنري خود را با ايفاي نقش در تئاتر آغاز كرد و با تاسيس نخستين گروه هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به اجراي نمايش پرداخت. حضور در فيلم سينمايي «چريكه تارا» به كارگرداني بهرام بيضايي يا بازي در سريال خاطره‌انگيز «آرايشگاه زيبا» به كارگرداني مرضيه برومند تنها دو نمونه از تجربه‌هاي هنري او به حساب مي‌آيند؛ تجربه‌هايي كه احترام برومند هنگام خوشامدگويي به بخشي از آنها اشاره كرد و از روزگاري گفت كه نمايش «كدو قلقلي» رضا بابك در تالار اصلي تئاتر شهر اجرا شد. «اين موضوع نشان مي‌دهد آن زمان تئاتر كودك چقدر اهميت داشت و ارگان‌هاي مرتبط با يكديگر در اين زمينه هماهنگ بودند. خود من در آن دوره در تلويزيون برنامه زنده داشتم و هر روز خبر اجراي اين نمايش را اعلام مي‌كردم. امروز هم اگر مسوولان ما به جاي اينكه در تضاد با هم باشند، كنار يكديگر قرار بگيرند، مي‌توانيم رشد و پيشرفت بسياري را شاهد باشيم.» برومند در ادامه آرزو كرد «رضا بابك دوباره نمايش زيباي «الدوز و كلاغ‌ها» را اجرا كند و اگر چنين تصميمي گرفت هر كس هر طور كه مي‌تواند به كمك بشتابد.»
در ادامه يكي ديگر از هنرمندان خاطره‌ساز و به قول خودش «مردم گريز» و رسانه‌گريز به اظهارنظر درباره دوست قديمي‌اش پرداخت. سعيد پورصميمي كه حضور تاثيرگذارش در آثار ماندگار تئاتر و سينماي ايران از يادها نمي‌رود درباره بابك گفت: «رضا بابك تنها دوست من در اين حرفه است كه با او مراوده دارم چون اصولا مردم گريزم ولي به دوستي با او افتخار مي‌كنم. بابك در زندگي و كارش سرشار از صداقت است و به تمام كارهايي كه انجام داده، ايمان دارد. جز آرشيو تلويزيون كه پرونده او پر از كارهاي درخشان است، توجه ويژه‌اي هم به قصه‌هاي ايراني داشت. سال‌ها است منتظريم دوباره «الدوز و كلاغ‌ها» را اجرا كند چون حيف است بچه‌هاي امروز اين نمايش را نبينند.»
صحبت‌هاي اين چهره‌ها يك طرف؛ طنازي و شيرين‌زباني مرضيه برومند كارگردان «خونه مادر بزرگه» طرف ديگر. «رضا از همان جواني كمي پير بود به خاطر همين در «آرايشگاه زيبا» نقش پير پسر را به او دادم! و امروز هم تاسفم اين است كه چرا پسرهاي خوش تيپ دانشكده ما پير شده‌اند. » اشاره برومند به خاطراتي از دوره دانشجويي خود و رضا بابك در دانشكده هنرهاي زيبا بود. «از سال 51 به كانون پرورش فكري رفتيم و 2 سال آنجا كار كرديم اما به دليل مشكلات ناشي از اختلاف عقيده و تفكر و نوع نگاهي كه به تئاتر كودك داشتند، دسته جمعي استعفا داديم و بعد از چند ماه بيكاري وحشتناك به لطف داود رشيدي به تلويزيون رفتيم و در واحد نمايش تلويزيون كار كرديم.» اما وقتي نوبت به رضا بابك رسيد او نشان داد عقايدش همچنان پابرجا است و قصد ندارد نگاه منتقدانه را رها كند. «تلويزيون در برخي زمينه‌ها نقش مخرب داشته كه يكي از آنها برنامه‌هاي كودك است.» در نهايت مراسم با ياد چندين دهه خاطره به خوبي برگزار شد اما شايد بد نباشد آنچه به همت دوستان رضا بابك برپا شد را پيش‌درآمدي براي برگزاري بزرگداشتي درخور او تلقي كنيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون