• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3928 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۲ مهر

پاسخ ايران به ادعاهاي رييس‌جمهور امريكا

امريكا در صحنه بين‌المللي منزوي‌تر از هر زمان است

همزمان با سخنراني دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده، جمهوري اسلامي ايران نيز با انتشار بيانيه‌اي به ادعاهاي بي‌پايه و اساس ترامپ در مورد توافق هسته‌اي و فعاليت‌هاي منطقه‌اي و دفاعي ايران واكنش نشان داد. مهم‌ترين محورهاي اين بيانيه به شرح زير است:
1- سياست اصولي جمهوري اسلامي ايران حمايت از صلح و ثبات منطقه و مقابله با اقدامات بي‌ثبات‌كننده و تفرقه‌افكنانه براي ايجاد تنش و درگيري در منطقه است. به همين جهت مبارزه قاطعانه با داعش و گروه‌هاي تروريستي در منطقه اولويت اساسي جمهوري اسلامي بوده است. اين در حالي است كه سياست‌هاي امريكا، به ويژه حمايت‌هاي آن كشور از گروه‌هاي تروريستي و رژيم‌هاي سركوبگر، از عوامل اصلي بي‌ثباتي در منطقه بوده است. امريكا نمي‌تواند با متهم كردن ديگران از زير بار مسووليت‌هاي خود شانه خالي كند و بايد پاسخگوي سياست‌هاي غلط خود باشد.
۲- در طول چند دهه گذشته سياست امريكا در حمايت از رژيم صهيونيستي و نظام‌هاي خودكامه و سركوبگر در منطقه، باعث جنگ و درگيري مدام از يك سو و پيدايش پديده شوم تروريسم از سوي ديگر شده است. دوستان و متحدين امريكا در منطقه به وجودآورندگان و حاميان اصلي تروريسم بين‌الملل هستند كه حتي شهروندان امريكايي در داخل خاك امريكا هم از آن مصون نمانده‌اند. ادامه اين سياست از سوي امريكا، يك اشتباه راهبردي تاريخي با تبعات سنگين براي منطقه و جهان است.
۳- توان موشكي ايران صرفا جنبه دفاعي و بازدارندگي داشته و دارد. اين توانمندي در مسير صلح و ثبات منطقه‌اي اتفاقا نقش موثري تاكنون ايفا كرده است. بدون اين توانمندي، مشخص نبود جاه‌طلبي‌ها و خام‌انديشي‌هاي برخي سران نازپروده، منطقه را به كجا مي‌برد. جمهوري اسلامي ايران در حفظ و گسترش توانمندي‌هاي دفاعي و امنيتي خود جدي است و در اين مسير تنها به ملاحظات امنيت ملي و منافع مردم ايران توجه مي‌كند.
۴- نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران منجمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مظهر قدرت و اقتدار و حافظان امنيت جمهوري اسلامي ايران هستند. دولت و تمامي آحاد مردم ايران از اين نيروها قاطعانه حمايت مي‌كنند. هرگونه اقدامي عليه نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي منجمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با واكنش متناسب و محكم جمهوري اسلامي مواجه خواهد شد.
۵- سياست اصولي و دايمي جمهوري اسلامي ايران مقابله با سلاح‌هاي كشتار جمعي در تمامي جهان و حركت به سمت خلع سلاح جهاني است. اين سياست، پايه و اساس برجام است و پايبندي جمهوري اسلامي ايران توسط تنها مرجع نظارت هشت بار تاييد شده است. از سوي ديگر عدم پايبندي امريكا به اين توافق و نقض مكرر روح و متن آن امري روشن و آشكار است كه موارد آن طي يك سال و نيم گذشته در ۹ نامه وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران به مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا به عنوان هماهنگ‌كننده برجام ثبت و ضبط شده است. جمهوري اسلامي ايران تاكنون در هر مورد با توجه به منافع خود اقدامات متقابل انجام داده است و در آينده نيز بدون هيچ ملاحظه‌اي چنين خواهد كرد. انتخاب‌هاي ايران بسيار گسترده است و در صورت ضرورت شامل پايان دادن به كليه تعهدات در اين زمينه خواهد شد.
۶- اكنون امريكا در صحنه بين‌المللي منزوي‌تر از هر زمان است و حقانيت سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران بر كل دنيا آشكار شده است. جهان شاهد بود كه در چند هفته گذشته غالب كشورهاي دنيا در حمايت از برجام و جمهوري اسلامي و مخالفت با سياست‌هاي امريكا بسيج شدند. جامعه بين‌الملل جمهوري اسلامي ايران را به عنوان يك بازيگر معقول و خردمند در عرصه جهاني كه براي صلح تلاش مي‌كند، شناخته است و به سياست‌هاي بازيگراني كه هر روز با خروج از يك پيمان يا سازمان بين‌المللي خود را بيشتر منزوي مي‌سازند، وقعي نمي‌گذارد.
۷- اختلاف سياست‌هاي ايران و امريكا در بسياري از مسائل منطقه‌اي و جهاني امري آشكار و غيرقابل‌انكار است. دولت‌ امريكا از بدو انقلاب اسلامي در ايران تاكنون با اشتباهاتِ محاسباتي پي در پي خود اين اختلافات را به سوي خصومت‌ورزي آشكار با ملت ايران كشانده‌اند. با وجود اين خصومت‌ورزي‌ها، كه تهديد و تحريم دو مشخصه اصلي آن بوده است، مردم ايران به مسير استقلال‌خواهي و عدالت‌طلبي خود ادامه داده و جمهوري اسلامي ايران امروز با اتكا به حمايت مردمي و توانمندي‌هاي دروني خود و تحت رهبري خردمندانه و داهيانه مقام معظم رهبري كه حركت مقتدرانه و عزتمندانه جمهوري اسلامي در دوران معاصر بعد از امام خميني(ره) مديون انديشه‌هاي بلند ايشان است، در اوج قدرت و اقتدار خود قرار دارد و اتفاقا دليل اصلي خصومت حكام امريكا نسبت به رهبري معظم انقلاب استكبارستيزي و مخالفت صريح ايشان با سياست‌هاي منطقه‌اي و جهاني دولت امريكا در ادوار مختلف است كه دستاوردي به جز خونريزي و بدبختي براي مردم جهان نداشته است. بهتر است سردمداران جديد امريكا درس‌هاي چهار دهه گذشته را فراموش نكنند و از ياد نبرند كه دولت‌هاي قبل از آنان هم كه با تكرار گزافه‌گويي‌هاي مشابه پيرامون رهبري معظم انقلاب خود را در برابر مردم ايران قرار دادند، ناگزير شدند با شرمساري از صحبت‌هاي خود عدول كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون