• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3928 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۲ مهر

شبكه «بين‌اسپورت» دبيركل سابق فيفا را تطميع كرده است

رشوه قطري

رسول مجيدي

 

پرونده فساد در فيفا هنوز براي ژروم والكه تمام نشده؛ مردي كه سال‌ها دبيركل فيفا بود و بعد در جريان فساد مقامات فيفا از جمله سپ بلاتر از كار بركنار شد. او ابتدا از سوي كميته اخلاق فيفا، به 12 سال دوري از هرگونه فعاليت فوتبالي محكوم شد و بعد با اعتراضي كه كرد حكمش را به 10 سال كاهش داد. اما ماجرا فقط به تحقيقات كميته اخلاق فيفا محدود نماند. از همان ابتدا دادستان كل سوييس هم پرونده فساد در فيفا را زيرنظر داشت و بعدها همه عوامل دخيل را مورد بازجويي قرار داد. از جمله والكه كه هنوز تحقيقات از او ادامه دارد. والكه و وكلايش هنوز اميدوارند كه محكوميت 10 ساله او را كاهش دهند. آنها به دادگاه عالي ورزش (CAS) شكايت برده‌اند كه كميته اخلاق فيفا زياده‌روي كرده است. چهارشنبه گذشته در لوزان سوييس، آخرين جلسه در اين باره تشكيل شد و بعد والكه به ژنو رفت. او ابتدا صحبت‌هاي وكلايش درباره پيش‌بيني‌شان از حكم دادگاه عالي ورزش را شنيد و بعد شب كوتاهي را با همسرش در هتل گذراند. صبح پنجشنبه قرار بود او به بارسلونا، جايي كه زندگي مي‌كند پرواز كند اما با فشار پليس سوييس مجبور شد پروزاش را به مقصد ديگري تغيير دهد؛ به برن، پايتخت سوييس. آنجا بود كه متوجه پرونده‌ جديدي عليه خود شد. پرونده حق پخش تلويزيوني مسابقات جام‌جهاني و دريافت رشوه. اين پرونده كه دادستان سوييس آن را دنبال مي‌كند پاي افراد مشهور ديگري در دنياي فوتبال را هم به ماجرا باز كرده. از جمله ناصر الخليفي، رييس قطري باشگاه پاري‌سن‌ژرمن كه همزمان رييس يكي از بزرگ‌ترين شبكه‌هاي تلويزيوني دنيا هم هست؛ بين‌اسپورت.

اتهام خليفي چيست؟
ماجرا ساده است. دادستاني سوييس به كمك دادستان‌هاي فرانسه، يونان، ايتاليا و اسپانيا متوجه شده درجريان واگذاري حق پخش رقابت‌هاي فوتبال براي جام‌جهاني 2026 و 2030، پول‌هايي جابه‌جا شده تا حق پخش انحصاري شمال آفريقا و خاورميانه به شبكه بين‌اسپورت برسد؛ شبكه‌اي كه براي ناصر الخليفي است. پيش‌تر كميته اخلاق فيفا هم اعلام كرده بود حق پخش اين مسابقات كه خيلي زودتر از موعد پيش‌فروش شده بود، بسيار پايين‌تر از رقم واقعي واگذار شده است و همين يكي از دلايل حكم سنگين والكه بود. حالا اما مشخص شده چه كساني در اين ماجرا دخيل بوده‌اند. روزنامه گاردين اعلام كرده تحقيقات دادستاني سوييس نشان مي‌دهد ناصر الخليفي و يك نفر ديگر كه هنوز نامش فاش نشده، رقم‌هاي سنگيني را به عنوان رشوه به والكه پرداخت كرده‌اند تا اين حق پخش را در اختيار داشته باشند.
روابط عمومي بين‌اسپورت البته قويا اتهامات به اين شبكه را رد كرده. اما حالا رسانه‌ها مي‌گويند ماجرا مي‌تواند از اين هم كلان‌تر باشد و بايد درباره واگذاري حق پخش رقابت‌هاي 2018 و 2022 هم تحقيقاتي به عمل بيايد. تحقيقاتي كه مي‌تواند باتوجه به رابطه خوب اين مدير قطري با مقامات سابق فيفا، ماجراي ميزباني قطر از جام‌جهاني 2022 را هم بار ديگر به صدر اخبار بياورد.
فيفا چه مي‌گويد
فدراسيون جهاني فوتبال حالا دوباره به دليل تخلفات مديران سابقش به جلد روزنامه‌هاي انگليسي و فرانسوي برگشته. آنها روز پنجشنبه در بيانيه‌اي اعلام كردند: «فيفا حمايت كامل خود از تحقيقات دادستاني سوييس را اعلام مي‌كند. فيفا خود قرباني اين پرونده است و چهره‌اش دچار صدمه شده و از همين رو به صورت كامل با دادستان سوييس همكاري خواهد كرد.»  اين ماجرا قطعا براي ساير تلويزيون‌هاي دنيا به خصوص شبكه‌هاي پخش فعال در خاورميانه مهم خواهد بود. چرا كه اگر مالكيت معنوي بين اسپورت براي حق پخش جام‌هاي جهاني پيش رو برداشته شود، بيشترين سود را همين شبكه‌ها خواهند كرد كه سال‌هاست تحت سيطره شبكه قطري- فرانسوي بين‌اسپورت قرار گرفته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون